Gå til innhold

Garanti på forsterker, får brukt/demovare som erstatning


jivac

Anbefalte innlegg

Har en 18 måneder gammel forsterker som er sendt tilbake til nettbutikken grunnet defekte funksjoner på enheten.

Nå har jeg fått en "ordrebekreftelse" på at de sender meg en "Brukt vare - kun 6 mnd garanti" forsterker i retur.

Noen som vet hvordan loven stiller seg i forhold til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den du får i bytte er eldre enn den du sender inn, så har du kanskje noe å klage over. Om den er nyere enn den defekte, men ikke fabrikkny, så har du neppe noen sak, tatt i betraktning at de like gjerne kunne reparert din gamle og returnert den til deg. Forutsatt at det brukte bytteproduktet ikke er fullt av riper etc, da...

 

Hvor lang garanti har denne? Er det igjen noen garantitid på den du returnerer? Om den f.eks. har to års garanti, så gjenstår det 6mnd, like mye som på den du får tilbake, altså ingen ulempe. Er det mer enn 6 mnd igjen av garantitiden, så blir det jo en ulempe å få ett annet produkt med kortere garanti igjen.

 

Men merk deg at uansett produsentgaranti eller ikke, så gjelder ny reklamasjonsfrist på 2/5 år fra utbyttetidspunktet. Dette er tidligere debattert her på forbrukerrett-forumet.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jfr f.kj.l. §29: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

 

...har de kun rett på å prøve å rette feilen, eller levere NYTT produkt. Levering av brukt produkt er imot loven.

 

Jfr k.kj.l. §27 ledd 2: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

 

...har du rett på 5 års reklamasjonsrett, og...

 

jfr §3, ledd 1: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

 

...kan de ikke avvise deg, ettersom de ikke kan fraskrive seg det som er skrevet i forbrukerkjøpsloven.

 

---

 

Håper det hjalp!

-DarkLightA

Lenke til kommentar

Står ingenting i loven om at varen må være fabrikk-ny. Ved omlevering til tilsvarende eller bedre vare så skal du få ny reklamasjonsrett. Dvs nye 5 år. I f.eks mobilverden er det helt normalt å levere ut swap enheter. Disse er ikke alltid fabrikknye enheter. Bruk av overhalte brukte swap-enheter er helt vanlig.

Lenke til kommentar

Tolker det slik at jeg skal kunne velge ovenfor selger om jeg ønsker retting eller omlevering.

Et valg jeg ikke har kunnet være med på å ta da de ikke har hatt dialog med meg.

Defineres omlevering som fabrikk-ny eller bedre eller tilsvarende vare?

Lenke til kommentar

Jfr f.kj.l. §29: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

 

...har de kun rett på å prøve å rette feilen, eller levere NYTT produkt. Levering av brukt produkt er imot loven.

Eg vet ikke hvor i teksten du leste "NYTT produkt" da det virkelig står "eller leverer tilsvarende ting (omlevering)". "Tingen" som her ble sendt inn var ikke ny på reklamasjonstidspunktet, mao så kan de omlevere med tilsvarende vare. :)

Lenke til kommentar

Tolker det slik at jeg skal kunne velge ovenfor selger om jeg ønsker retting eller omlevering.

Et valg jeg ikke har kunnet være med på å ta da de ikke har hatt dialog med meg.

Defineres omlevering som fabrikk-ny eller bedre eller tilsvarende vare?

Omlevering til Ikke-fabrikk-ny-enhet regnes som avhjelp - altså forsøk på rep. Forhandler har lov til å forsøke å reparere samme feilsympton 2 ganger før du kan heve kjøpet eller forlange ny salgspakke. Får du en ikke-fabrikk-ny-enhet så gir den deg likevel 2 år (eller 5 år hvis varen er ment til å vare vesentlig lengre enn 2 år) reklamasjonstid fra den dagen du mottar den nye enheten.

Lenke til kommentar

Uansett så har man 5 års reklamasjonsrett på forsterker, så trådstarter må få klarhet i om butikken gir hans lovfestede rettigheter etter de har omlevert også..

Det har han fått klarhet i. Han får 5 nye år med reklamasjonstid. Dette har vi diskutert flere ganger.

Se f.eks https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1123167

Trenger egentlig ikke lese annet enn det Krikkert skriver. Grunnen til at jeg husker den tråden er at jeg tapte diskusjonen så til de grader... :)

Lenke til kommentar

Tolker det slik at jeg skal kunne velge ovenfor selger om jeg ønsker retting eller omlevering.

Et valg jeg ikke har kunnet være med på å ta da de ikke har hatt dialog med meg.

Defineres omlevering som fabrikk-ny eller bedre eller tilsvarende vare?

Omlevering til Ikke-fabrikk-ny-enhet regnes som avhjelp - altså forsøk på rep. Forhandler har lov til å forsøke å reparere samme feilsympton 2 ganger før du kan heve kjøpet eller forlange ny salgspakke. Får du en ikke-fabrikk-ny-enhet så gir den deg likevel 2 år (eller 5 år hvis varen er ment til å vare vesentlig lengre enn 2 år) reklamasjonstid fra den dagen du mottar den nye enheten.

 

Går ikke dette da i mot avgjørelsene fra FTU med lignende saker;

Klager kjøpte en bredbåndsrouter av innklagde, som i overkant av ett år etter kjøpet ikke reagerte på strøm. Utstyret ble innlevert til innklagde, og klager fikk i stedet tilbake et utstyr som var byttet ut med det opprinnelige, og som var synlig brukt. Innklagde bekreftet at dette var tilfelle, og forklarte at det utstyret klager hadde mottatt var reparert av leverandør. Utvalget viste til en tidligere avgjørelse, som la til grunn at fkl. § 29 forutsetter at omlevering skal skje med fabrikkny vare, og at klager kan avslå omlevering med brukt vare. Klager fikk etter dette medhold i heving.

 

Klager kjøpte en bærbar PC som etter ca. 2 år og 5 måneder sluttet å virke. Klager hevdet at den var mangelfull og krevde utbedring og erstatning. Innklagde tilbød klager en brukt maskin uten garanti. Klager avviste dette og krevde heving av kjøpet. Utvalget la til grunn at selger ikke kan påberope seg omleveringsretten ved å tilby en brukt gjenstand som erstatning for en ting som i sin tid ble kjøpt som ny. Klager fikk medhold i sitt hevingskrav.

 

 

Hentet fra tråden du linket til.

Lenke til kommentar

Omlevering=Fabrikkny enhet.

Forsøk på rep=Levere tilsvarende eller bedre ikke-fabrikk-ny-vare, eller reparere innlevert vare.

 

En forhandler har lov til å forsøke å reparere en kjøpt vare 2 ganger for samme feilsymptom før kjøper kan kreve omlevering eller heving.

På f.eks en mobiltelefon kan en servicerapport si "Byttet hovedkort", eller "swap utlevert". Det er lov siden ordet omlevering ikke blir benyttet i servicepapirene vil jeg tru. FTU er utrolig firkantet mtp ordlyden som er benyttet i servicepapirene. Hvis servicepapirene hadde sagt "Omlevert til overhalet produkt" så klikker det for FTU virker det som.

Jeg er ikke fan av FTU nettopp pga at de er så utrolig firkantet og glemmer bondevettet sitt.

Lenke til kommentar

Uansett så har man 5 års reklamasjonsrett på forsterker, så trådstarter må få klarhet i om butikken gir hans lovfestede rettigheter etter de har omlevert også..

Det har han fått klarhet i. Han får 5 nye år med reklamasjonstid. Dette har vi diskutert flere ganger.

Se f.eks https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1123167

Trenger egentlig ikke lese annet enn det Krikkert skriver. Grunnen til at jeg husker den tråden er at jeg tapte diskusjonen så til de grader... :)

 

Ja, vi har da diskutert det, men det jeg kommenterte var hva trådstarter sa om at det nye han får levert kun kommer med 6 måneders garanti...

 

EDIT: Nei flodec, forhandler har rett til å utføre AVHJELP - altså reparasjon ELLER omlevering 2 ganger, oppstår samme feil for tredje gang kan kunde få prisavslag eller heve kjøpet. Du er ikke alene om å blande disse kortene dessverre..

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

EDIT: Nei flodec, forhandler har rett til å utføre AVHJELP - altså reparasjon ELLER omlevering 2 ganger, oppstår samme feil for tredje gang kan kunde få prisavslag eller heve kjøpet. Du er ikke alene om å blande disse kortene dessverre..

Utlevering av swap er å betrakte som avhjelp. Men vi må ikke glemme §29 punkt 1

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Er vel kanskje derfor swap er så mye brukt innenfor mobilbransjen.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om at kunde kan velge. Det jeg snakker om er at omlevering til tilsvarende vare og reparasjon er SIDESTILT under begrepet "avhjelp". Omlevering dukker ikke opp senere, det dukker opp sammen med enten reparere eller omlevere. Og ifølge FTU så skal omlevering være til ny med så lenge den brukte varen (eller swap) o.l. ikke er synlig brukt eller med dårligere rettigheter for kunde i etterkant.

 

Utføres ikke avhjelp kan kunde få prisavslag eller heve kjøpet. Her nevnes ikke "ny vare" med et ord.

 

Du blander begrepene og paragrafene på dette her - men det er du heller ikke alene om, det er en stor andel i bransjen med oppfatning om at man kan reparere 2 ganger og oppstår samme feil for 3 gang kan man omlevere.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

FTU har jo FLERE ganger slått fast at ombytte skal gjøres med en fabrikkny enhet, og at en brukt enhet er å regne som et avhjelpsforsøk.

 

Merk at man uansett har krav på å få tilbake et brukt produkt som er i samme stand, også kosmetisk, som det man leverte inn...

Endret av Osse-Mon
Omformulerte meg, da folk misforstod.
Lenke til kommentar

FTU har jo FLERE ganger slått fast at ombytte skal gjøres med en fabrikkny enhet, og at en brukt enhet kun er å regne som et avhjelpsforsøk.

Det FTU har avgjort er at ombytte skal gjøres med fabrikkny enhet. Og ombytte er en form for avhjelp i hht. Forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Basert på praksis fra FTU i gjentatte saker kan kunden nekte å ta imot et brukt produkt som omlevering. TS bør kreve et fabrikknytt produkt, som i så fall også gir 5 nye år med reklamasjonsrett, eller så bør han kreve å få heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...