Warz Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Skal man først trene, hvorfor ikke slå to fluer i en smekk og kombinere det med en jobb? Eller hvorfor ikke rett og slett kombinere treningen med en jobb OG en ipod med læringsmateriale. Da slår man TRE fluer i en smekk! Denne listen skal inneholde deltidsjobber hvor det er god fysisk trening. KRAV til jobben: - Fysisk arbeid - Ingen krav om utdannelse (bortsett fra bilsertifikatet). - Målet skal ikke være å ødelegge ryggen (flyttebyrå f.eks). Etterhvert som alle feltene blir utfylt kan vi rangere fra best til værst (ingen rangering enda): +-------------------+-------+------+-------+--------+----+------+ |Tittel |Trening| Lønn|Komfort|Usosialt|IPod|Totalt| +-------------------+-------+------+-------+--------+----+------+ |Sykkelpostbud | 9/10| ?| 6/10| 8/10| Ja¹| ? +-------------------+-------+------+-------+--------+----+------+ |Søppelmann (løper) | 9/10| ?| 2/10| 7/10| Ja | ? +-------------------+-------+------+-------+--------+----+------+ |Postmann | 7/10| 7/10| 8/10| 7/10| Ja¹| - +-------------------+-------+------+-------+--------+----+------+ |Avisbud | 7/10| ?| 6/10| 10/10| Ja | ? +-------------------+-------+------+-------+--------+----+------+ |Lagerjobb | ?| ?| ?| ? | Ja¹| ? +-------------------+-------+------+-------+--------+----+------+ |Treningskontakt³ | ?| ?| ?| 0/10| Nei| ? +-------------------+-------+------+-------+--------+----+------+ ¹ Ja, men vanskelig å konsentrere seg. ² Ja, men man vil bli uglesett. ³ Krever kurs (se detaljer) 1 er dårligst 10 er best Usosialt teller her positivt da en sosial jobb kun gir oss 2 fluer i en smekk. Denne listen er derfor i hovedsak tilpasset dem som er introverte, men ekstroverte kan enkelt reversere poengsystemet for å tilpasse sine egne behov. Detaljert info om hver jobb og poeng: Postmann: Lønn: ca 110kr/time ukedager og 130kr/time i helg Trening: Står oppreist flere timer under sortering. Mye rask gåing fra bil til postkasser. Stort sett god trening, 7/10. Komfort: I perioder stressende, kan være ubehagelig når det er dårlig vær. På fine dager er det utrolig deilig. Vil gi den 8/10. Sosialt: Sortering av post inne er litt sosialt, her er ipod både ¹ og ², i praksis umulig. Ute må man regne med kunder som vil snakke, ellers ipod ¹. 7/10. Sykkelpostbud Jeg har aldri jobbet som dette så dette er bare spekulasjoner Lønn: Ukjent (men har hørt historier om sykkelpostbud som tjener 1 million per år!) Trening: Sykler og er i bevegelse hele dagen. Nå vet jeg ikke om sortering hører med, men uten sortering vil jeg si 9/10. Komfort: Veldig stressende og slitsomt 6/10. Sosialt: Kunder som skal snakke, tipper 8/10 Søppelmann (løper) Jeg har aldri jobbet som dette så dette er bare spekulasjoner Lønn: Ukjent Trening: Svært mye fysisk aktivitet, løper og henter kasser konstant. Tror det er få jobber mye mer fysisk. 9/10. Komfort: Svært ubehagelig, skittent, vond lukt, svett, bråk, stygge blikk. Ille på dager med dårlig vær. Svak 2/10. Sosialt: Spørs litt på dem man arbeider med vil jeg tro. 7/10 kanskje? Ipod bør muligens kombineres med hørselvern. Avisbud Jeg har aldri jobbet som dette så dette er bare spekulasjoner Lønn: Ukjent Trening: Ut og inn av bil for å levere aviser gir ok trening, da man slipper sortering vil jeg gi denne omtrent samme som postbud. 7/10. Komfort: Må stå opp ekstremt tidlig, eventuelt ikke legge seg. Definitivt nattarbeid. Grusomt på kalde vintere med dårlig vær og glatte veier. Stressende periodevis? 6/10. Lagerjobb Helt ukjent samt avhengig av type jobb. Treningskontakt link Kom med tips så oppdaterer jeg listen! Gjør helst en oppsummering om lønn, trening, komfort osv. Si gjerne i fra om feil på listen slik at disse kan rettes. Endret 19. august 2010 av Warz Lenke til kommentar
brk Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) En jobb som treningskontakt er veldig givende. Skulle egentlig jobbet med det selv men div helseplager har sparket bein for de planene. http://www.treningskontakt.no/ En treningskontakt er en person som har fått opplæring/utdannelse innenfor "fysisk fostring" som går på plager/sykdommer som blandt annet rammer rusmisbrukere og mennesker med psykiske problemer, og har hjerterom og kapasitet for disse. Det du gjør er å være en slags kompis, som tar dem med på trening eller på fjellturer. for eksempel. Har selv en del opplæring innen dette og det jeg var med på var utrolig givende. Drev med fjellturer selv. Bør kanskje nevne at når/om du har utdannet deg kontakter du nav/sosialtjenesten som setter deg i kontakt med "klienter" Endret 19. august 2010 av brk Lenke til kommentar
Warz Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Høres ut som en bra jobb med god trening. Å bli betalt for å gå på fjellturer hadde jo vært midt i blinken, men siden den krever utdanning kan jeg ikke legge den på listen. Lenke til kommentar
brk Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ikke direkte utdanning, mer opplæring i hvordan man kan se på feks en diabetiker om han trenger hjelp til å passe på blodsukkeret.. Slike ting. Du blir ikke utdannet til sykepleier nei. hehe. Det er ikke mer enn.. lurer på om det var tre helger med kursing. Dem med størst plager kan du se bort ifra da de får hjelp av spesialister. Det går mer på det medmenneskelige. Være en slags kompis. Lenke til kommentar
brk Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 hehe, ser du skriver at å få betalt for å gå fjellturer hadde vært midt i blinken så jeg regner med du elsker å gå i fjellet. hva med oppsynsmann?. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Ja, synes det er deilig med fjellturer. Men det er krav om utdanning der også. Bachelor i utmarksforvaltning. Dessutten, for meg personlig så skal dette være en deltidsjobb, f.eks noe jeg gjør 5-8 dager i måneden, for treningens skyld, og for pengene og da Men da er det en fordel at jobben er i nærområdet. Det er ikke mer enn.. lurer på om det var tre helger med kursing.Hmm, det er jo ikke så lenge. Legger den inn på listen. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Interessant tråd. Problemet med disse jobbene er at sjansene for å få dem er små. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Som søppelmann er det ikkje så mykje trening å få. Det er normalt to arbeidsoppgaver som det blir rullert i, sortering av avfall (arbeids som blir utført ståande ved eit rulleband) og ute på bil. Men sjølv jobben ute på bil er lite fysisk krevande sidan dei fleste plassane i landet no bruker dunkar som ved hjelp av hydralikk blir løfta opp for tømming samt at dei fleste plassane så er det et krav at søppeldunkane skal plasserast så nært vegen som mulig. Ellers så sitter eller står du berre bak på bilen. Dette er med andre ord ein jobb som er litt meir fysisk krevande en å jobbe på kontor men ikkje meir fysisk krevande en å jobbe på butikk. Ellers så har du jobbar som f.eks brannmann der du rett og slett får betalt for å bruke tida mellom arbeidsoppgavene til å trene i gymsal/treningsrom. Sidan du då trener med treningsapperat så vil du i denne jobben få muligheita til å trene på akkurat det du vil og ikkje berre generell kondisjon fordi du har ein jobb med mykje springing. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Litt usikker på om denne passer heeelt inn, men jeg kjører på. Forsvaret Lønn: forskjellig Trening: 2 timer trening i studio eller andre steder pr uke Komfort: Alt etter hva du gjør det til selv. Sosialt: Tren sammen med noe så blir det sosialt. Lenke til kommentar
haurs Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Treningskontakt må vel være midt i blinken. Jeg har selv meldt meg på kurs nå i September, så det blir spennende å se hvordan opplegge er. Kurset er delt inn i 4 dager (2 helger). Lønn er uvist, men som "brk" skriver ovenfor så er dette et veldig givende arbeid. Så for min del blir målet i en mer givende rettning. I samme slengen får man god trening, både i å hjelpe andre men også for sin egen del. Kunne vel ikke blitt bedre vel? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå