Phreak Paradize Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hruke.. hahahahaha.. herlig.. likte den med intimate contact between the friction compound and..... :-).. Ohh vel.. Så langt ser et Steel series 7G ut som vinneren.. om jeg ikke får tak på et HHK pro 2 blankt... Topre virker som en stillere teknologi enn mx black.. Natta.. -Hasse Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Jeg har litt nakke, skulder og andre spenninger og vondter som lettere medfører skriveleif Jeg "slurver" generelt sett veldig mye pga. det. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hvis du vil/må ha ÆØÅ, blir det enten SteelSeries 7G/6Gv1|2 eller dette Razer-tastaturet når det kommer. Alternativet er å kjøpe et tastatur med blanke taster. Det finnes nok fortsatt gamle IBM modell M tastebrett (jeg mener at disse finnes med ÆØÅ), men utseendemessig tror jeg ikke du kommer til å like dem. Du kan også kjøpe et tastatur fra dem jeg nevnte, som jeg feilaktig kalte for lexmark. Unicomp. Jeg kjøpte et flunkende nytt Unicomp-tastatur med buckling springs og alt slikt hos dem for noen år siden. Det har inntil nylig vært mitt faste tastatur. Eneste grunnen til at jeg ikke bruker det lengre nå er at den stasjonære maskinen min begynner å bli så sliten at det er en lidelse hver gang man slår den på. Så da blir det laptop, og de færreste nye laptoper har ps/2. Jeg synes jeg så at Unicomp kunne fåes med USB nå, men jeg er ikke helt sikker. Det jeg derimot ER sikker på, er at de kan fåes med norsk tastaturlayout. Lenke til kommentar
Phreak Paradize Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Problemet med buckling springs er at de klikker uhørt høyt... For å være helt ærlig bytter jeg tastatur ofte nok til at silikon/rubber dome tastaturene ikke går i stykker før de blir byttet ut.. OG de er stille.. men, jeg er skeptisk til det tron tastaturet kun pga det er Razer som har skrudd det sammen, og de kan ikke tastaturer.. i alle fall ikke enda.. Hmmm... Drar frem tråden i november.. når det er lansert og det finnes noen tester.. Takker for mye bra tips. -Hasse Endret 24. august 2010 av Phreak Paradize Lenke til kommentar
Lch Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Kan 7G erstatte en Logitech Wave ergonomisk messig? Har blitt så glad i dette tastaturet etter jeg kjøpte det! Jeg har et Wave selv; jeg er ikke sikker på hvor bra det er rent ergonomisk, men tastene er i alle fall ikke særlig bra. Dog, jeg liker hudimitasjonshåndleddstøtten, selv om den er starter litt vel høyt over bordet. Steelseries 7G er utformet som et standard tastatur, men kommer med en vinklet håndleddstøtte i aluminium. Jeg har ikke prøvd den selv, men tilbakemeldinger fra brukere tyder på at den er veldig bra. Hvis du har det noenlunde kjølig på kontoret/pcrommet, kan jeg tenke meg at det kan være litt ubehagelig i starten. Onkel Kompost: Han ville ha ÆØÅ, jeg kan ikke se at slike er tilgjengelige fra Unicomp. Du kan riktignok ringe og spør, men det er et dårlig tegn med tanke på pris. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Onkel Kompost: Han ville ha ÆØÅ, jeg kan ikke se at slike er tilgjengelige fra Unicomp. Du kan riktignok ringe og spør, men det er et dårlig tegn med tanke på pris. Det er ikke tilgjengelig fra siden nei, men send dem en mail. Det gjorde jeg. Det jeg synes var mest forunderlig var at jeg ikke fikk dem til å selge meg løse knapper av det slaget, for i så fall kunne jeg kjøpt et pc terminal emulator brett med britisk tastaturlayout, og bare tatt av de tastene som var spesifikt britiske og hive på de norske. Jeg betalte (såvidt jeg husker) ikke noe betydelig mer for mitt brett med norsk layout. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Det som er med disse er at forutenom at de er mekaniske med fjærer og greier så er de også temmelig bråkete, og det er noe som kan bli problematisk i et kontormiljø. Det gjelder IBM's Buckling Spring, ja, og også hvite ALPS (som ble brukt i gamle Dell-tastatur og masse andre, veldig populær som "billig" alternativ til IBM-tastatur i stortiden), blå Cherry, og så videre. Men det finnes flere mekaniske taster som ikke bråker mer enn "vanlige" tastaturer; Cherry brun, svart og transparent, svart ALPS, Topre, m.m. Dette er nok også en av grunnene til at "klikkebrett" gikk av moten. Når de både er dyre å produsere og fører til problemer for storkundene kan det fort bli slik. De ble for lite avkastning for IBM og så Lexmark å drive med sine tastatur-avdelinger, men som du kan se, kjøpte Unicomp opp disse maskinene og patentene, og de driver velgående til den dag i dag. Jeg må også innrømme at jeg ikke har plukket fra hverandre bærbare datamaskiner, men overflaten på Cherry-brettene ligner for meg på slik det ser ut under tastene på bærbare maskiner. Ikke helt sikker på hva du mener her, "Cherry-brettene" omfatter ganske mange, sikkert flere hundre forskjellige; http://i.imagehost.org/0287/4_18.jpg http://pds2.egloos.com/pds/1/200510/29/06/c0025306_10172712.jpg http://www.deckkeyboards.com/userfiles/deck105_ice.jpg http://ep.yimg.com/ca/I/dsintl_2117_45537881 http://www.slipperybrick.com/wp-content/uploads/2008/05/steelseries7g-sb.jpg http://lh6.ggpht.com/_5I5pX5pssMA/SXlfGRn3O5I/AAAAAAAAJ6s/lCmpXF8AHjg/s400/25.JPG Ser etter min mening ut som helt vanlige tastaturer. Ai ai. Dette ble et langt sitat. Men la meg svare som best jeg kan. Interessant historieleksjon du hadde; og ja, siden er utdatert visuelt sett men funket fint for meg å bestille fra for noen år siden. Jeg skrev lexmark men mente Unicomp. Jeg vet ikke hvor godt den bedriften går, men jeg regner med at den går greit siden siden fremdeles er oppe. Og jeg er ellers i markedet for et USB-basert brett fra dem siden PS/2-brettet mitt fra Unicomp er vanskelig å bruke på nyere bærbare maskiner. Så jeg håper at de holder ut. Jeg er litt interessert i disse andre mekaniske tastaturene du nevner. Har du, eller kjenner du noen som har prøvd disse? Finnes de med norsk layout? Jeg tror ellers jeg har hatt noen ALPS-baserte gamle tastur, men de ligger lagret et sted i flyttelasset mitt. Ikke fordi at de ikke funker, men fordi at jeg rett og slett ikke har så mange maskiner at jeg kan få brukt dem alle. Med cherry-brettene mener jeg de som ble henvist til i artikkelen. Det var vel noen linker til et sted der en kar prøvde å plukke dem fra hverandre, og da så de ut slik som tastaturet på bærbare kan gjøre om du plukker selve toppen på tasten av. Jeg visste jo det at bærbare maskiner bruker scissor-keys, men jeg har ikke helt forstått forklaringen på denne typen. Er den mekanisk, den også? Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Men Cherry red høres også snassent ut, dog å beine til samurai land for å få seg en tastefjøl er litt uaktuelt.. Cherry Reds er nesten helt umulig å oppdrive, og du finner ihvertfall ikke Red med norsk utforming. Glem Reds. Valgets kval.. pris er ikke så viktig som sagt, mer komfort, kvalitet og støy.. Komfort; du må finne ut hva slags utforming du vil ha på tastaturet; HHKB-stil, Tenkeyless, ISO, større? Deretter må du finne ut om du faktisk liker laptop-tastatur eller om du vil ha et med skikkelige taster. Kvalitet; alle mekaniske tastaturer er laget for å vare i årevis, dette trenger du ikke tenke på. Støy; det spørs vel litt hva du definerer som støy, men er du ute etter et tastatur som ikke lager så mye lyd, så er det Topre, Cherry Brown eller Cherry Black som gjelder. Hvis du vil/må ha ÆØÅ, blir det enten SteelSeries 7G/6Gv1|2 eller dette Razer-tastaturet når det kommer. Alternativet er å kjøpe et tastatur med blanke taster. Det finnes nok fortsatt gamle IBM modell M tastebrett (jeg mener at disse finnes med ÆØÅ), men utseendemessig tror jeg ikke du kommer til å like dem. Lch har nok rett her, men det finnes ett alternativ til; Cherry Corp. Nesten alle deres tastaturer kan fåes med Norsk utforming, man må bare grave litt rundt og faktisk komme i kontakt med dem selv, til nøds. Tror kanskje digipos.no er deres skandinaviske distributør. De handler mest direkte med bedrifter, men det er ikke umulig å få til eg kjøp der, vil jeg tro. Om du vil ha et mekanisk tastatur er det viktig at du får deg et med modellnummer ala G8x-####(#)-ABCNO Hvor ####(#) er et modellnummer på 4-5 tall, ABC er tilfeldige (de er jo ikke det, jeg kan forklare dem videre om det er ønskelig) bokstaver, og "NO" er tastatur-utformingen (Norsk). Y er fargekode for tastaturkroppen (2 betyr svart). For eksempel: G80-11900-LUMNO G81-3000-HKNNO Men før du kjøper et Cherry-tastatur, så vennligst kontakt meg så jeg kan sjekke at du faktisk kjøper et mekanisk Cherry. De mikser nemlig noe veldig på modellnummer, og eneste som nesten garanterer at det er mekanisk, er at det starter med G80-... Men det finnes unntak, slik som G81-3000-HKNNO. Når alt det er sagt, vil jeg anbefale deg å få et tastatur som er helt blankt. De ALLER færreste trenger påtrykket bokstaver, folk bare tror at det vil gå rett vest uten dem. Men du lærer kjapt å bruke tastaturet uten. Og da blir det vel kjapt et HHKB2 Men bare om du er HELT sikker på at utformingen er rett for deg. Er du mer komfortabel med ISO-utforming, så er Realforce et alternativ; de har både tenkeyless og full ISO tilgjengelig. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Ohh vel.. Så langt ser et Steel series 7G ut som vinneren.. om jeg ikke får tak på et HHK pro 2 blankt... Topre virker som en stillere teknologi enn mx black.. Personlig synes jeg Cherry Black er helt forferdelig, men du tar feil angående lyden; de er nesten helt identiske i volum. BlackMX har en litt høyere pitch, bare. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg synes jeg så at Unicomp kunne fåes med USB nå, men jeg er ikke helt sikker. Det jeg derimot ER sikker på, er at de kan fåes med norsk tastaturlayout. Det kan de. Unicomp har nesten alle utforminger tilgjengelig. Og ja, de kan fåes med USB. Og uansett om de ikke kunne det, så er det bare å lø seg en "blå boks" som konverterer. Onkel Kompost: Han ville ha ÆØÅ, jeg kan ikke se at slike er tilgjengelige fra Unicomp. Du kan riktignok ringe og spør, men det er et dårlig tegn med tanke på pris. Prisen blir nok den samme. Og ja; RING. Unicomp, etter erfaring, svarer vanvittig tregt på e-post. De sier det selv også, en plass på sidene deres (såvidt jeg husker); de prioriterer rett og slett ikke e-post. Skal du handle med Unicomp, så ring dem. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Og jeg er ellers i markedet for et USB-basert brett fra dem siden PS/2-brettet mitt fra Unicomp er vanskelig å bruke på nyere bærbare maskiner. Så jeg håper at de holder ut. Deres Customizer 102, 103, 104 og 105-tastatur kan ihvertfall fåes med USB, vet jeg. Men ikke 101. Da trenger du den blå boksen jeg postet lenke til ovenfor her i en annen post. Jeg er litt interessert i disse andre mekaniske tastaturene du nevner. Har du, eller kjenner du noen som har prøvd disse? Finnes de med norsk layout? Jeg tror ellers jeg har hatt noen ALPS-baserte gamle tastur Hvilke av dem, spesifikt? Skal man ha norsk utforming er det nesten bare Cherry Corp, Razer og Steelseries som kan brukes. Se tidligere post ang. Cherry Corp Norsk utforming. Det var vel noen linker til et sted der en kar prøvde å plukke dem fra hverandre, og da så de ut slik som tastaturet på bærbare kan gjøre om du plukker selve toppen på tasten av. Nei, da er det ikke et Cherry-tastatur han plukket ifra hverandre. Jeg vet ikke hvilke linker du refererer til, eller hvem denne karen er, men Cherry-taster ser ikke ut som sakse-taster i det hele tatt. Jeg visste jo det at bærbare maskiner bruker scissor-keys, men jeg har ikke helt forstått forklaringen på denne typen. Er den mekanisk, den også? Nei, den er ikke mekanisk. Sakse-taster (laptopper) er basert på plastikkmatter, akkurat som rubber dome, men med 2 harde biter av plastikk som er satt sammen i en sakseformasjon for å holde oppe selve tasten. Grunnen til at disse brukes er vel for at de kan lages til å være dobbelt så lave som vanlige rubber domes, som trenger litt fysisk størrelse for å fungere. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hva OEM angår, en forumbruker på Geekhack har følgende tilbakemelding om Black Widow og iOne. Ja, det var jo litt spesielt, med tanke på at iOne har full NKRO, mens Razer ikke har det. Kan være en annen kontrollerkrets inne i tastaturet for å holde kostnadene nede (Razers er vel billigere enn Scorpius). Men ja, de ser jo helt like ut nesten Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Vhaar: jeg må si at jeg verdsetter dine utførlige svar, men jeg tror ikke at jeg helt ville kunne quotet dem tilbake uten å lage et monster av en post. Derfor kommer jeg nå bare til å nevne det du sa i stikkordsform og så spørre videre. Når det gjelder USB-overgangen til Unicomp kjøpte jeg en slik en når jeg kjøpte et ubrukt IBM Model M space saver tastaur fra ClickyKeyboards og det fungerte jo flott. Jeg var ikke så fryktelig populær på datasalen den ene gangen jeg dro med meg et slikt tastatur. Hvorfor jeg drog det med meg? Det vet jeg ikke, og det var i alle fall usympatisk gjort av meg med tanke på alt bråket et slikt tastatur leverer. I alle fall ligger denne blå boksen et sted i et av mine mange flyttelass. Enten utenfor Bergen hos foreldrene mine, eller i en av eskene som er på vei her til Belgia fra Sverige. Når det gjelder tastatur med ALPS-teknologi (eller i alle fall klare fine klikkelyder, noe mildere enn det jeg fikk fra IBM-tastaturet) så hadde jeg to Acer-tastatur (antageligvis fra 1994 eller noe) og et gammelt CoPam+ tasturet med overgang fra DIN til PS/2. Hvor gammelt dette tastaturet var vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om det var sent 80/tidlig 90. Når det gjelder Unicomp kan det hende at de er treg å svare på mail for noen, men for meg tok det bare et par dager og så hadde jeg svarene som jeg ville ha fra dem. Om jeg handler med dem en neste gang er det nok godt mulig at jeg rett og slett forhører meg litt mer eksplisitt om et sånt emulator 122-tastatur, evt et on-the-ball eller et Endurapro og om de ikke kan være så hyggelige å sende meg norske keycaps sammen med et eventuelt UK-english tastatur. Jeg har også sendt en mail til digipos.no. Så vi får se hva jeg ender på. Kanskje klarer jeg å spore opp den blå overgangen også. Eneste problemet er at den er brei og tykk, og derfor noe vanskelig å benytte om man har flere USB-porter ved siden av hverandre. Men det ser vi helt an... Lenke til kommentar
Phreak Paradize Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Da har jeg lest meg grønn, og litt til, og funnet ut at Cherry MX red ikke alltid er å anbefale pga liten vekt for å presse ned.. Samt at de er forbannet vanskelige å få tak på, samt at prisen derfor blir litt høy (HHK nivå). Jeg fant ut at Topre var min smak når det gjelder lyd, og at Realforce 103 UB 55g er det jeg vil ha.. bortsett fra at en ikke får det i "blank" utgave.. samt at prisen er idiotisk når frakten koster 25%.. så, får kjøpe et slikt neste gang jeg er i unaiten.. da slipper jeg både psyko shipping kost og moms.. hurra!.. Inntil videre får jeg leve med ulyden i mitt saitek eclipse 2, og avvente Tron tastaturet for å se om det er så sexy (lyd + utseende + feel) som det ser ut.. Igjen, mye bra info. Takker og bukker.. Edit: skriveleifer.. Edit 2: FARKEN.. nå virker det som om MX browns også lager snassen lyd.. Jeg gir opp.. En kan nå i alle fall få Majestouch Tactile Touch "Otaku" NKRO for halve prisen av hhk og det er blank utgaven!!.. dog samme møkka shipping.. Sukk.. får dra med meg noen ekstra lapper neste gang jeg er over og kjøpe mer enn ett tastatur.. Dog da tror nok kona jeg er gal.. vel vel.. -Hasse Endret 25. august 2010 av Phreak Paradize Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Er ikke de gamle tandberg tastaturene fortsatt en vinner? :S Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Er ikke de gamle tandberg tastaturene fortsatt en vinner? :S De scorer i alle fall høyt på lyd & design-fronten hos meg. Meget spesielt utseende på disse. Jeg fikk tak i to slike, men testet dem aldri på min maskin. Så de står vel fremdeles på kontoret på studentavisen og godgjør seg. Var det AT-tastatur? Eller XT/typen? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) *husker ikke* Er 3-4 år siden vi kastet en haug av disse fra et kjellerlager og jeg må si jeg tenkte hardt før jeg bestemte meg for å ikke fylle opp boden med ennå flere ting jeg nesten aldri bruker. Forøvrig, imponerende kunnskap i denne tråden og den er en glede å følge med på. Endret 25. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Lch Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Det er ikke tilgjengelig fra siden nei, men send dem en mail. Det gjorde jeg. Det jeg synes var mest forunderlig var at jeg ikke fikk dem til å selge meg løse knapper av det slaget, for i så fall kunne jeg kjøpt et pc terminal emulator brett med britisk tastaturlayout, og bare tatt av de tastene som var spesifikt britiske og hive på de norske. Jeg betalte (såvidt jeg husker) ikke noe betydelig mer for mitt brett med norsk layout. Jøss, sier du det! "Ring oss for pris" forbinder jeg med 3000% prispåslag. [...] Lch har nok rett her, men det finnes ett alternativ til; Cherry Corp. Nesten alle deres tastaturer kan fåes med Norsk utforming, man må bare grave litt rundt og faktisk komme i kontakt med dem selv, til nøds. Tror kanskje digipos.no er deres skandinaviske distributør. De handler mest direkte med bedrifter, men det er ikke umulig å få til eg kjøp der, vil jeg tro. [...] Ah. Duh. DOH. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Jeg var ikke så fryktelig populær på datasalen den ene gangen jeg dro med meg et slikt tastatur. Haha, ja det kan jeg tenke meg Samme her når jeg har vinduet bak PC'en åpent om sommeren og naboen er hjemme, så er det ikke bare tastaturene som klikker Når det gjelder tastatur med ALPS-teknologi (eller i alle fall klare fine klikkelyder, noe mildere enn det jeg fikk fra IBM-tastaturet) så hadde jeg to Acer-tastatur (antageligvis fra 1994 eller noe) og et gammelt CoPam+ tasturet med overgang fra DIN til PS/2. Hvor gammelt dette tastaturet var vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om det var sent 80/tidlig 90. Åh, det CoPam+ skulle jeg likt å prøve. Det er ikke ALPS, såvidt jeg vet, men en helt unik, egen mekanisk tast som ikke ble brukt på noen andre merker. Når det er sagt så ikke glem at de ALPS Acer tastaturene dine sikkert var hvite ALPS. Det finnes også sort ALPS, som ikke klikker; http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/categories.main/parentcat/20188 Jeg har også sendt en mail til digipos.no. Så vi får se hva jeg ender på. Kanskje klarer jeg å spore opp den blå overgangen også. Eneste problemet er at den er brei og tykk, og derfor noe vanskelig å benytte om man har flere USB-porter ved siden av hverandre. Men det ser vi helt an... Spennende! Jeg har ikke handlet med digipos før, hadde vært interresant om du kunne holdt meg oppdatert på hvordan det går! Det finnes alternativer til blå boks, men jeg kommer ikke på noen akkurat nå. Det kommer litt an på tastaturet du skal prøve hvilken omformer som fungerer, men jeg har ikke hatt noen problem med den blå boksen så langt. Jeg vet det finnes noen tastaturer som fungerer bedre med andre omformere. Jeg fant ut at Topre var min smak når det gjelder lyd, og at Realforce 103 UB 55g er det jeg vil ha.. bortsett fra at en ikke får det i "blank" utgave.. Ja, men det finnes egne sett med taster man kan kjøpe til HHKB som er blanke. Du vil nok trenge mer enn 1 for å dekke et fullt 103-tasters Realforce, og de er ikke akkurat billige når man tenker på hva som er i settet (plastikk-kapsler) Ellers så kan det bestilles egne sett hos Signature Plastics. Men det er sikkert enda dyrere Jeg har ikke gjort noen undersøkelse på Asiatiske ebay-kloner eller fora, men det finnes helt sikkert Realforce-sett med blanke taster der en plass. Du må bare lete med vanvittig tålmodighet. Edit 2: FARKEN.. nå virker det som om MX browns også lager snassen lyd... Hva mener du med "snassen lyd", akkurat? Kan du gi meg lenken til hvor du hørte det? Er ikke de gamle tandberg tastaturene fortsatt en vinner? :S De scorer i alle fall høyt på lyd & design-fronten hos meg. Meget spesielt utseende på disse. Jeg fikk tak i to slike, men testet dem aldri på min maskin. Så de står vel fremdeles på kontoret på studentavisen og godgjør seg. Var det AT-tastatur? Eller XT/typen? De er vel PS/2, såvidt jeg husker. Tenker dere på de med runde knapper? De var vel helt forferdelige. De er Cherry G84-tastatur, som betyr at de er basert på ML-taster, og derfor (etter min egen smak) helt ubrukelige. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg ga opp mekaniske tastaturer. Det falt rett og slett aldri i smak, og jeg gikk tilbake til et billig-tastatur til 200. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå