Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen Starter "automatisk" opp men ingenting skjer, svart skjerm.

Anbefalte innlegg

For litt siden fikk jeg telefon fra en veninne som ikke fikk slått av en en PC som "hang". Hun hadde startet opp men i løpet av oppstarten hadde maskinen stoppet opp. Siden hun ikke fikk slått av maskinen hadde hun trekt ut stikkontakten. Etter å ha forsøkt dette noen ganger hadde det endt med at maskinen sto og gikk med svart skjerm.

Jeg ba henne holde startknappen inne og vente til maskinen eventuelt slo seg av og dette virket. Ved ny oppstart forble skjermen fremdeles svart. Vi ble enige om at jeg skulle se på saken ved anledning.

Maskinen er en ca 3 år gammel standard stasjonær PC av type HP Pavilion e.l.

Jeg har sett, og funnet ut at maskinen starter så fort den plugges inn. Etter det kan den startes og stoppes normalt med startknappen. Vifter og disker starter opp men ingenting tyder på at BIOS kommer i drift. Ved kontroll er alle utspenningene fra nettdelen og batterispenningen normale, men det kan sannsynligvis ikke utelukkes at det er en feil ved nettdelen. Der er sannsynligvis ingen intern høytaler slik at eventuelle signaler fra POST kan høres, men sannsynligvis er det vel et uttak?

Noen dager tidligere hadde jeg fått vite DVD-brenneren hadde streiket, men dette hadde jeg ikke fått sett nærmere på før systemet kollapset. Jeg er nokså usikker på om det kan være en sammenheng?

Har noen vært borti noe tilsvarende?

Hva er de sannsynligste feilkildene?

(Monitoren er ok.)

Endret av compus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler at du tester med en annen strømforysning om du har muligheten.

Det er dog mye som tyder på at det kan være problemer med hovedkortet om DVD en tok kvelden for noen dager siden og nå starter ikke pcen opp, men som sagt kjør litt feilsøking.

I prioritert rekkefølge :

Prøv en annen psu om mulig.

Napp ut alle minnebrikker og test med 1 og 1 (I alle spor).

Reset hovedkortet med CMOS og batteri.

Napp ut alle ekspansjonskort, usb enheter og lignende og prøv å start helt "naken" (nei du behøver ikke å kle av deg :p ). Strømkablene skal naturligvis stå i.

Gå over kablene fra kabinettet og som er koblet til hk og sjekk at disse ikke har fått seg en kortsluttning, eventuelt koble ut power on og reset og bruk et skrujern på pinnen for å starte opp.

Dobbeltsjekk cpu og montering der og at ingenting har løsnet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Takk for svaret. Siden jeg var i området i helga tok jeg en ny runde med feilsøking. Ved å ta ut batteriet (Som tilsynelatende var den eneste muligheten for å resette BIOS.) startet BIOS opp fortsatt "automatisk". Jeg mistenker at det kan være feil på PSU så det neste blir å forsøke å bytte denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...