Sutekh Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Jeg har lest ryktene, men er de lansert da? De ligger ute på Nikons hjemmesider i hvert fall. Endret 19. august 2010 av Sutekh Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Noen grunn til at de fire nye objektivene ikke er nevnt enda? Jeg har lest ryktene, men er de lansert da? 85mm f/1.4G N, 24-120mm f/4G N VRII, 28-300mm VRII og 55-300mm ble alle samme lansert i dag. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 http://www.akam.no/artikler/mer_gromglass_fra_nikon/77975 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Det tar litt tid å skrive, legge inn i PG, etc. Saken om objektivene er ute nå. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Ergonomien ser jo ut som den er kraftig forbedret fra D3000. Det er nå egen bryter for "drive mode" (hva heter det på norsk?), LiveView-bryter med filmopptaksknapp og en ekstra info-knapp til venstre for skjermen. Det ser også ut som det er mye bedre grep for tommelen, med gummi og greier. Det er litt interessant, for det er første gang siden D40 det skjer forandringer på denslags i Nikons nybegynnerklassekameraer. Det er forøvrig også første gang jeg hører at Nikon sier noe om forventet levetid på lukkeren i et innstegskamera. Jeg vil sterkt vurdere denne kamera, dersom det er mulig å definere ett av knappene til ISO-valg og at det blir noe lunde greit å jobbe i A-modus. Kunne godt tenkt meg denne kamera med Nikkor AF-S 12-24mm f/4G som sekundær kamera til D3X. Fn-knappen kan programmeres til å velge ISO (Med mindre de plutselig har tatt vekk muligheten for det, men det kan jeg overhodet ikke forestille meg) Endret 19. august 2010 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Fremdeles et typisk "entry-level" kamera: - Ingen fokusmotor innebygget - Ett kommandohjul - Må inn i meny for å stille viktige ting som bør ha egen knapp. - 3" skjerm! Men dessverre bare 230.000 punkt. - Fremdeles bare 3 bilder i sekundet. Sånn sett ingen STOR oppgradering fra D3000 egentlig. Noen megapiksler ekstra, og film i HD. Det betyr MYE for folk flest, men lite for fotografer. Altså en perfekt oppgradering for et folkekamera! Så da har nok Nikon truffet blink med denne I tillegg har nok bildestøyen blitt mye bedre, sikkert like bra som på D90, så det hjelper jo bra på... Det skal bli mye mer spennende å se hva de gjør ut av oppgraderingen av D90!!! EDIT: Jeg reagerer litt på det som står helt nederst under spesifikasjoner på Nikons sider: "Kamerahuset og lukkerenheten er begge holdbare inntil omtrent 10 000 sykluser" Det må da være trykkfeil? Kjære vene. Hvor mange ganger gjentar artikkelen nettopp det at det er et nybegynnerkamera? Kjære "pjassop"! Ser du NOE sted at jeg protesterer på det da??? Jeg til og med konstaterer det til å begynne med! OG skryter av det! Jeg blir matt... Du innleder innlegget med dette: "Fremdeles et typisk "entry-level" kamera:" Hvis du bare skulle være hjelpsom og informativ og ikke sytende, hvorfor gjenfortalte du bare det som sto i artikkelen? Du trengte ikke skrive et langt innlegg om akkurat det samme vi nettopp hadde lest. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 D3100 med ny sensor betyr bare en ting, det er slutt med DX pro-kamera fra Nikon. Vil tippe at erstatter for D300s vil være FX, enten i 2 modeller eller så smeltes D700 og D300 linjene sammen til en. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Ser ut til at det ligger på 4999kr med kitobjektiv. Men: Hva har Nikon tenkt med kameraet? Det ser ikke ut til å være i stand til å konkurrere med Canons 550D. Noe jeg synes man signaliserer med å ha en skjerm med 230.000 punkter mot 1mill på 550d. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Ser ut til at det ligger på 4999kr med kitobjektiv. Men: Hva har Nikon tenkt med kameraet? Det ser ikke ut til å være i stand til å konkurrere med Canons 550D. Noe jeg synes man signaliserer med å ha en skjerm med 230.000 punkter mot 1mill på 550d. D3100 er tiltenkt laveste nivå av skalaen, dvs Canon 1000D konkurrent. D5000 vil konkurrere med 550D (kommer oppgradering her også med litt mer fancy stæsj), samt oppgradering av D90 vil legge seg litt over 50D/60D og under 7D. Det store spørsmålet er hva som skjer på nivået over, kan virke som alt blir fullformat fra Nikon her. Det er vel første gang i historien at ikke ny sensor blir introdusert i topp-nivå kamerahus fra Nikon. Så noe nytt er på gang, spent på hva som skjer på D300/D700 nivået fremover. Edit: Har en mistanke om at oppfølger til D90 vil ha samme sensor som D3100, samt skyves nærmere D300 i utstyrsmengde/byggekvalitet. Slik at D90 oppfølgeren blir crop-sensor toppmodellen fra Nikon. Er en lansering på gang 15 september, så at D3100 kom først tror jeg er litt tilfeldig. En annen god indikasjon på at flere billigere modeller med fullformat sensor kommer kan man se på objektivene som ble lansert samtidig med D3100. Endret 20. august 2010 av TGB Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Ser ut til at det ligger på 4999kr med kitobjektiv. Men: Hva har Nikon tenkt med kameraet? Det ser ikke ut til å være i stand til å konkurrere med Canons 550D. Noe jeg synes man signaliserer med å ha en skjerm med 230.000 punkter mot 1mill på 550d. D3100 er tiltenkt laveste nivå av skalaen, dvs Canon 1000D konkurrent. D5000 vil konkurrere med 550D (kommer oppgradering her også med litt mer fancy stæsj), samt oppgradering av D90 vil legge seg litt over 50D/60D og under 7D. Det store spørsmålet er hva som skjer på nivået over, kan virke som alt blir fullformat fra Nikon her. Det er vel første gang i historien at ikke ny sensor blir introdusert i topp-nivå kamerahus fra Nikon. Så noe nytt er på gang, spent på hva som skjer på D300/D700 nivået fremover. Hvordan vet du at et oppgradert Nikon D90 vil legge seg over Canon 60D? Ingen av de lansert enda (hva du mener med "over" er og en sak forsåvidt). Er det ikke noen rykter på gang om at Nikon har jobbet med en 18mp crop sensor, og at den da er tenkt brukt i f.eks D300 erstatteren? Vil være litt merkelig hvis Nikon lar Canon råde alene med sitt 7D på det "crophusnivået" som tydeligvis har et betydelig marked. Ellers synes D3100 til å være en potent sak på entrynivå. Bra at produsentene pusher hverandre oppover. Tor Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Er det ikke noen rykter på gang om at Nikon har jobbet med en 18mp crop sensor, og at den da er tenkt brukt i f.eks D300 erstatteren?Nikonrumors har hatt noen (etter min mening tvilsomme) rykter om en 16 Mp cropsensor i "D95". Personlig tror jeg heller det vil ha en variant av 14 Mp-arkitekturen som er brukt her. Det har også vært snakk om en 18 Mp 135-format-sensor. (Selv krysser jeg fingrene for at Nikon gir ut en D700s med samme 12 Mp-sensor som D3s, og at dette kameraet holder leeeeenge, for det er en fare for at det kan bli det siste dSLR jeg egentlig føler er noe interessant å kjøpe.) Endret 20. august 2010 av Sutekh Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Er det ikke noen rykter på gang om at Nikon har jobbet med en 18mp crop sensor, og at den da er tenkt brukt i f.eks D300 erstatteren?Nikonrumors har hatt noen (etter min mening tvilsomme) rykter om en 16 Mp cropsensor i "D95". Personlig tror jeg heller det vil ha en variant av 14 Mp-arkitekturen som er brukt her. Nå hadde NikonRumors omtrent 100% rett i sine D3100 spekulasjoner - samt at 16,7MP er sangen på AlphaRumors også. Tvilsomt, det syns jeg høres tvilsomt ut. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Med tanke på mengde "billig" FX objektiv som pøses ut synes jeg det kan se ut som billigere FX kamera er på vei rimelig snart (typisk 10.000 - 12.000 kr klassen), Endret 20. august 2010 av TGB Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg vil sterkt vurdere denne kamera, dersom det er mulig å definere ett av knappene til ISO-valg og at det blir noe lunde greit å jobbe i A-modus. Kunne godt tenkt meg denne kamera med Nikkor AF-S 12-24mm f/4G som sekundær kamera til D3X. Nikons billigste kamera som sekundærkamera til det aller dyreste? Interessant valg Selv syns jeg at i alle fall D5000 har nesten alle funksjoner jeg trenger. Savner manuelt hvitbalanse og litt snarvei-knapper, men ellers ganske fornøyd de gangene jeg har brukt den. Det er noe med å ha ett så pass kompakt DSLR som presterer godt. Og nå med flere mpx Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Er det noen som aner når Nikon 5100 kommer i salg og til hvilken pris? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Er det noen som aner når Nikon 5100 kommer i salg og til hvilken pris? Jeg aner ikke Følg med på NikonRumors, der skjer det ting hele tiden! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg