qdos Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Nå har jeg sittet og betalt en haug med regninger, og det irriterer meg hvor lange en del KID-numre er. Noen klarer å operere med 5-6 tall som KID, mens andre har over 20. Til alle firmaer med laaange KID-numre: Nei jeg tror ikke at dere må ha så mange fordi dere har så vanvittig mange kunder. Jeg tror derimot at dere har en idiot på regnskapsavdelingen som ikke vet om muligheten til å forkorte det. Jeg har faktisk vurdert å si opp et abonnement i protest mot lange KID. Er det noen som har mailet og klaget på lange KID? I så fall må svaret gjerne postes her. Post også navn på firmaer som opererer med irriterende lange KID. Hvis de får nok negativ omtale pga dette, så vil de vel til slutt anstrenge seg for å endre det! Lenke til kommentar
Danko Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Øh, er vel ikke selskapene selv som bestemmer KID nummeret da..!? Lenke til kommentar
qdos Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 Jo, selskapene bestemmer selv strukturen på nummeret. Tror det siste nummeret i KID`en er et kontrollsiffer (checksum), og dette nummeret bestemmer de ikke selv. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Skapes ikke KID nummeret ut i fra selskap,beløp og bank da? På jobben spretter det hvertfall automatisk opp et KID nr når vi legger inn en faktura.. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 DinSide har hatt en artikkelserie om problemet tidligere, se f.eks her eller her. Noen sitater fra disse artiklene: Lund forteller at grunnen til at KID-numrene blir så lange, ligger hos leverandørene av regnskapssystemer til bedriftene. Disse har hver sin måte å legge inn kundedata på i systemene. Og noen foretrekker altså korte, andre lange. Vår KID-løsning daterer seg til før nettbanker fantes, og da var en lang KID fordelaktig for brukerne av systemet. Men selvfølgelig kan vi ikke la slike krav gå ut over kundene på den måten det nå gjør, sier Nils Myklebust hos NM Data. Og her er formelen for beregning av kontrollnummeret i Access 97 (postet av Torbjørn Rognes): Function CheckDigit(Query As String) As String Dim n As Integer Dim x As Integer Dim w As Integer x = 0 w = 2 For n = Len(Query) To 1 Step -1 Dim c As String Dim y As Integer c = Mid(Query, n, 1) y = w * CInt(c) If y > 9 Then y = y - 9 End If x = x - y If x < 0 Then x = x + 10 End If If w > 1 Then w = 1 Else w = 2 End If Next n CheckDigit = CStr(x) End Function Edit: Lagt til formel Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg har faktisk vurdert å si opp et abonnement i protest mot lange KID. Er det noen som har mailet og klaget på lange KID? I så fall må svaret gjerne postes her. Håper dette var satt litt på spissen, ellers så syns jeg litt synd på deg som sier opp et abonnement, kun fordi du ikke har 20sek tid til å skrive inn kid-nr. Teit post btw. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg har faktisk vurdert å si opp et abonnement i protest mot lange KID. Er det noen som har mailet og klaget på lange KID? I så fall må svaret gjerne postes her. Håper dette var satt litt på spissen, ellers så syns jeg litt synd på deg som sier opp et abonnement, kun fordi du ikke har 20sek tid til å skrive inn kid-nr. Teit post btw. Litt på spissen selvsagt, men det er mulig at vi må beholde lange KID helt til noen (flere) går til et skritt som får negative økonomiske konsekvenser for de som genrerer de! For oss som ikke bor hjemme hos mor lenger, går det langt mer enn 20 sek. på KID-tasting i regningsbunken. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 er det bare meg som kan numpad og taster inn et 20-sifret kidnummer på 0,svisj? det får da være måte på hva man skal sutre etter.. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Er det bare meg som har en stor nok bunke med regninger til at jeg irriterer meg over lange KID-numre? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Er det bare meg som har en stor nok bunke med regninger til at jeg irriterer meg over lange KID-numre? Nei, meg og. Sitter her med en regning med akkurat 20 siffer, og en annen med bare 5. Sistnevnte firma er dobbelt så stort... Nå hadde jo ikke det så mye med saken å gjøre, men men Lenke til kommentar
qdos Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Er det bare meg som har en stor nok bunke med regninger til at jeg irriterer meg over lange KID-numre? Nei, meg og. Sitter her med en regning med akkurat 20 siffer, og en annen med bare 5. Sistnevnte firma er dobbelt så stort... Nå hadde jo ikke det så mye med saken å gjøre, men men Jo, du har et godt poeng. Det store firmaet har skjønt det, det lille har ikke. Det er muligens derfor det store firmaet er dobbelt så stort som det andre. Undervurder aldri KID-lengdens makt! Lenke til kommentar
ratm Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Er det bare meg som har en stor nok bunke med regninger til at jeg irriterer meg over lange KID-numre? Nei, hater lange KID nummer. Vannvittig slit, spesiellt når jeg alltid må sjekke over et par ganger for å være sikker på at jeg har tastet riktig... Lenke til kommentar
Oldie Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 E-faktua er jo også en mulighet. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Er det bare meg som har en stor nok bunke med regninger til at jeg irriterer meg over lange KID-numre? Nei, hater lange KID nummer. Vannvittig slit, spesiellt når jeg alltid må sjekke over et par ganger for å være sikker på at jeg har tastet riktig... Akkurat! Jeg bruker alltid å taste inn tallene to og to, og deretter sjekke tre og tre for å være sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå