Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vikar på buss. yrkessjåførbevis?


Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg skulle ta klasse D.

for å kunne kjøre som vikar som Veolia på fritiden min. altså persontransport.

 

Må jeg ta yrkessjåførbevis nå, da tenker jeg på det 140timers kurset?

 

eller kan jeg kjøre uten, for senere å evt ta den etterutdanninga som kommer mellom 2011-2015?

 

Jeg har C1 fra før.

 

 

takk.

 

edit: http://www.vegvesen.no/_attachment/60419/binary/12108

jeg har lest dette, men det er litt uforståelig når det gjelder om jeg tar sertifikat idag.

 

edit2: svarer på mitt eget spørsmål, fant dette og regner med jeg har rett til å utføre persontransport siden mitt C1 sertifikat går ut i 2011, så slipper jeg unna grunnkurset på 140t.

 

men senere må jeg også ta 35timers etterutdanningskurset slik som alle andre.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Yrkessjafor/Utdanning+og+krav/Nye+utdanningskrav

Endret av 530XD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Tenkte jeg skulle ta klasse D.

for å kunne kjøre som vikar som Veolia på fritiden min. altså persontransport.

 

Må jeg ta yrkessjåførbevis nå, da tenker jeg på det 140timers kurset?

 

eller kan jeg kjøre uten, for senere å evt ta den etterutdanninga som kommer mellom 2011-2015?

 

Jeg har C1 fra før.

 

 

takk.

 

edit: http://www.vegvesen.no/_attachment/60419/binary/12108

jeg har lest dette, men det er litt uforståelig når det gjelder om jeg tar sertifikat idag.

 

edit2: svarer på mitt eget spørsmål, fant dette og regner med jeg har rett til å utføre persontransport siden mitt C1 sertifikat går ut i 2011, så slipper jeg unna grunnkurset på 140t.

 

men senere må jeg også ta 35timers etterutdanningskurset slik som alle andre.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Yrkessjafor/Utdanning+og+krav/Nye+utdanningskrav

 

Hvis du tok C1 FØR 10/9 2009, så slipper du 140 -timers-kurset i og med at du i teorien har fullt kurs for godstransport. For å kunne kjøre persontransport må du ta utvidelseskurset, som er på 70 timer, eventuelt redusert utvidelseskurs på 35 timer som gir begrensninger i hva du kan kjøre av buss intill du er 23 år. Men UANSETT må du på kurs ;)

 

Kjører sjøl på fritida, å måtte mellom 35 timers persontransport-kurs

Lenke til kommentar

umm, jeg er 40, så jeg fant ut etterhvert at jeg måtte ta det 35timers kurset likevel, ja.

 

men siden man var lur nok til å fornye sertifikatet i 2001, så slipper man likevel ganske billig unna busslappen og det styggdyre 140t kurset.

 

Er det ingen som har tenkt på rekrutteringen til tung/person transport de nærmeste åra??????

Lenke til kommentar

Du må ha 35 timers kurs som er utvidelse fra godstransport til persontransport for å kunne kjøre buss mot vederlag i TILLEGG til sertfikatet. Et slikt kurs koster ca 17.000 kr. Sertfikatet kan nok komme deg på over 20.000 kr i tillegg.

 

Rekruteringen til yrket blir en evig diskusjon. Det er helt klart færre som blir yrkessjåfører når det skal ta så lang tid å værra så dyrt for å kunne få kompetansen til å kjøre, men på den annen side, som jeg syntes er positivt, så slipper man at alle de skole-leie med dårlig holdning blir yrkessjåfører slik tradisjonen har vært i snart 30 år nå. Jeg ønsker heller å ha kolegaer som kjører buss fordi de VIL kjøre buss og er fulle av kunnskap og yrkesstollthet, enn å ha kolegaer som kjører buss fordi det var den jobben som var lettest å få uten utdannelse. Et problem blir jo igjen at det i norge er såpass få som ønsker å vie livet sitt til å kjøre buss, at vi antakligvis ikke vil greie å mette behovet i tiden fremover. Personlig syntes jeg staten burde støtte utdanning til yrkessjåføer økonomisk, slik alle andre utdannelser er gratis!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...