The Walking Dead Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Hei. Tenkte jeg skulle ta klasse D. for å kunne kjøre som vikar som Veolia på fritiden min. altså persontransport. Må jeg ta yrkessjåførbevis nå, da tenker jeg på det 140timers kurset? eller kan jeg kjøre uten, for senere å evt ta den etterutdanninga som kommer mellom 2011-2015? Jeg har C1 fra før. takk. edit: http://www.vegvesen.no/_attachment/60419/binary/12108 jeg har lest dette, men det er litt uforståelig når det gjelder om jeg tar sertifikat idag. edit2: svarer på mitt eget spørsmål, fant dette og regner med jeg har rett til å utføre persontransport siden mitt C1 sertifikat går ut i 2011, så slipper jeg unna grunnkurset på 140t. men senere må jeg også ta 35timers etterutdanningskurset slik som alle andre. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Yrkessjafor/Utdanning+og+krav/Nye+utdanningskrav Endret 19. august 2010 av 530XD Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Hei. Tenkte jeg skulle ta klasse D. for å kunne kjøre som vikar som Veolia på fritiden min. altså persontransport. Må jeg ta yrkessjåførbevis nå, da tenker jeg på det 140timers kurset? eller kan jeg kjøre uten, for senere å evt ta den etterutdanninga som kommer mellom 2011-2015? Jeg har C1 fra før. takk. edit: http://www.vegvesen.no/_attachment/60419/binary/12108 jeg har lest dette, men det er litt uforståelig når det gjelder om jeg tar sertifikat idag. edit2: svarer på mitt eget spørsmål, fant dette og regner med jeg har rett til å utføre persontransport siden mitt C1 sertifikat går ut i 2011, så slipper jeg unna grunnkurset på 140t. men senere må jeg også ta 35timers etterutdanningskurset slik som alle andre. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Yrkessjafor/Utdanning+og+krav/Nye+utdanningskrav Hvis du tok C1 FØR 10/9 2009, så slipper du 140 -timers-kurset i og med at du i teorien har fullt kurs for godstransport. For å kunne kjøre persontransport må du ta utvidelseskurset, som er på 70 timer, eventuelt redusert utvidelseskurs på 35 timer som gir begrensninger i hva du kan kjøre av buss intill du er 23 år. Men UANSETT må du på kurs Kjører sjøl på fritida, å måtte mellom 35 timers persontransport-kurs Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 umm, jeg er 40, så jeg fant ut etterhvert at jeg måtte ta det 35timers kurset likevel, ja. men siden man var lur nok til å fornye sertifikatet i 2001, så slipper man likevel ganske billig unna busslappen og det styggdyre 140t kurset. Er det ingen som har tenkt på rekrutteringen til tung/person transport de nærmeste åra?????? Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Du må ha 35 timers kurs som er utvidelse fra godstransport til persontransport for å kunne kjøre buss mot vederlag i TILLEGG til sertfikatet. Et slikt kurs koster ca 17.000 kr. Sertfikatet kan nok komme deg på over 20.000 kr i tillegg. Rekruteringen til yrket blir en evig diskusjon. Det er helt klart færre som blir yrkessjåfører når det skal ta så lang tid å værra så dyrt for å kunne få kompetansen til å kjøre, men på den annen side, som jeg syntes er positivt, så slipper man at alle de skole-leie med dårlig holdning blir yrkessjåfører slik tradisjonen har vært i snart 30 år nå. Jeg ønsker heller å ha kolegaer som kjører buss fordi de VIL kjøre buss og er fulle av kunnskap og yrkesstollthet, enn å ha kolegaer som kjører buss fordi det var den jobben som var lettest å få uten utdannelse. Et problem blir jo igjen at det i norge er såpass få som ønsker å vie livet sitt til å kjøre buss, at vi antakligvis ikke vil greie å mette behovet i tiden fremover. Personlig syntes jeg staten burde støtte utdanning til yrkessjåføer økonomisk, slik alle andre utdannelser er gratis! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå