Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Hei Jeg har kommet inn på allmenn påbygg og nå er det tid for meg å velge programfag og matte type, jeg har kommet frem til at jeg vil ha T matte fremfor P matte. Er det noen som kan fortelle meg litt om disse fagene og hvilken som er lettest å få god karakter på, samtidig hvilken av dem som er lurt å ta. De programfagene som skolen min tilbyr er disse: - Internasjonal engelsk - Scenografi og kostyme - Sosiologi og sosialantropologi - Realfag (biologi eller kjemi) Edit: vi har fått enkel orientering angående disse fagene. Jeg sitter og funderer på biologi eller kjemi. Endret 19. august 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Hei Jeg har kommet inn på allmenn påbygg og nå er det tid for meg å velge programfag og matte type, jeg har kommet frem til at jeg vil ha T matte fremfor P matte. Er det noen som kan fortelle meg litt om disse fagene og hvilken som er lettest å få god karakter på, samtidig hvilken av dem som er lurt å ta. De programfagene som skolen min tilbyr er disse: - Internasjonal engelsk - Scenografi og kostyme - Sosiologi og sosialantropologi - Realfag (biologi eller kjemi) Edit: vi har fått enkel orientering angående disse fagene. Jeg sitter og funderer på biologi eller kjemi. Har også kommet inn på allmenn påbyggning. Etter det jeg har lest, så er p-matten på påbygg, det samme som på ungdomsskolen omtrent. Har valgt P-matte. Som programfag, valgte jeg Sosiologi og sosialantropologi Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg valgte T matte fordi jeg har fremtidige planer om å bli sivilingeniør på NTNU og de krever R1 og R2 matte. Sosiologi og sosialantropologi er ikke det samfunnsfag basert? for det var det de sa ergo så vet ikke jeg om jeg vil ha et år til med arbeidsgiver organisasjoner og fagforeninger osv. Lenke til kommentar
Flux1 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jo, sosiologi og sosial..... er samfunnsfag basert. Du burde kanskje heller ta Fysikk 1 siden du skal gå den linja senere. Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Jeg valgte T matte fordi jeg har fremtidige planer om å bli sivilingeniør på NTNU og de krever R1 og R2 matte. Sosiologi og sosialantropologi er ikke det samfunnsfag basert? for det var det de sa ergo så vet ikke jeg om jeg vil ha et år til med arbeidsgiver organisasjoner og fagforeninger osv. Hvis du skal bli sivilingeniør på NTNU, krever de at du har R1,R2 og FY1. Karakter 4 i R2. Har du tenkt til å ta opp de fagene, samtidig du går på påbygg? eller etter at du har fullført allmenn påbygg? Grunnen til at jeg valgte P matte, er at jeg har planer om å ta S1, til våren. Og S2 til høsten. Sosiologi og sosialantropologi er basert på samfunnsfag. Er ikke glad i samfunnsfag selv, men hadde ikke noe valg, siden det var kun 2 programfag, som Rettslære 1 tørt fag, og sosi.. Endret 19. august 2010 av DJ-Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Jeg valgte T matte fordi jeg har fremtidige planer om å bli sivilingeniør på NTNU og de krever R1 og R2 matte. Sosiologi og sosialantropologi er ikke det samfunnsfag basert? for det var det de sa ergo så vet ikke jeg om jeg vil ha et år til med arbeidsgiver organisasjoner og fagforeninger osv. Hvis du skal bli sivilingeniør på NTNU, krever de at du har R1,R2 og FY1. Karakter 4 i R2. Har du tenkt til å ta opp de fagene, samtidig du går på påbygg? eller etter at du har fullført allmenn påbygg? Grunnen til at jeg valgte P matte, er at jeg har planer om å ta S1, til våren. Og S2 til høsten. Sosiologi og sosialantropologi er basert på samfunnsfag. Er ikke glad i samfunnsfag selv, men hadde ikke noe valg, siden det var kun 2 programfag, som Rettslære 1 tørt fag, og sosi.. Det er dumt at min skole ikke tilbyr de nødvendige realfagene men jeg var klar over det på forhånd og skal ta halvårig realfagkurs istedet for et helårig forkurs ved HIB. Edit: Det som er enda verre er at jeg bare får Biologi 1 dersom jeg velger det for ifølge http://www.vilbli.no/4daction/WA_Fagbeskrivelser?ASP=18261366&Ran=31162&Niva=V&Kurs=V.BABAT1----_V.BAKEM2----_V.PBPBY3----&Adr=8497&Area=12&Return=WA_KURSBESKRIVELSER&Lan=1&TP=19-08-10&Faggruppe=V.BIO1-01 så skulle jeg ha fått Biologi 1 og 2 på samme år men ikke kjemi 1 fordi kjemi er et helårs fag. Endret 19. august 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Min anbefaling er at blir ferdig med allmenn påbygg, og deretter gå forkurs for de nødvendige realfagene som kreves for å komme seg inn på ingeniør/sivliingenør studier. Eller kan du bare evt. droppe allmenn påbygg, og begynne rett på forkurs. Men da må man ha følgende: * Norsk (8 uketimer, eventuelt 10 uketimer for norsk som andrespråk) * Matematikk (10 uketimer) * Fysikk (7 uketimer) * Engelsk (4 uketimer) * Teknologi og samfunn (5 uketimer) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Min anbefaling er at blir ferdig med allmenn påbygg, og deretter gå forkurs for de nødvendige realfagene som kreves for å komme seg inn på ingeniør/sivliingenør studier. Eller kan du bare evt. droppe allmenn påbygg, og begynne rett på forkurs. Men da må man ha følgende: * Norsk (8 uketimer, eventuelt 10 uketimer for norsk som andrespråk) * Matematikk (10 uketimer) * Fysikk (7 uketimer) * Engelsk (4 uketimer) * Teknologi og samfunn (5 uketimer) Problemet med forkurset er at man ikke får generell studiekompetanse som allmenn påbygg eller studiespesialisering gir og dette krever NTNU. Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Min anbefaling er at blir ferdig med allmenn påbygg, og deretter gå forkurs for de nødvendige realfagene som kreves for å komme seg inn på ingeniør/sivliingenør studier. Eller kan du bare evt. droppe allmenn påbygg, og begynne rett på forkurs. Men da må man ha følgende: * Norsk (8 uketimer, eventuelt 10 uketimer for norsk som andrespråk) * Matematikk (10 uketimer) * Fysikk (7 uketimer) * Engelsk (4 uketimer) * Teknologi og samfunn (5 uketimer) Problemet med forkurset er at man ikke får generell studiekompetanse som allmenn påbygg eller studiespesialisering gir og dette krever NTNU. Du kan fint begynne på sivilingeniør på NTNU, etter bestått/fullført forkurs Fra NTNU Jeg har ikke generell studiekompetanse men tar 1-årig forkurs til ingeniørutdanning, kan jeg da søke opptak til sivilingeniørutdanning etter forkurset? Ja, det er gjort unntak fra kravet om generell studiekompetanse for søkere som har bestått 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning eller 2-årig teknisk fagskole etter gammel ordning. Endret 19. august 2010 av DJ-Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Da så, men jeg ville fått problemer med R matten siden jeg ikke hadde hatt T matte hvis jeg hadde avbrutt allmenn påbygg. Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Da så, men jeg ville fått problemer med R matten siden jeg ikke hadde hatt T matte hvis jeg hadde avbrutt allmenn påbygg. Skjønner, men husk at forkurset er ment for de som har gått VG1+VG2 eller VG1+VG2 + fagbrev. Det betyr at du får grunnleggende basic undervisning i matte og fyskk. De starter også helt fra bunnen, til mer avansert. Det skal nok gå fint det. Eller kan du som sagt fullføre allmenn påbygg med T matte, slik at du vet hva som er pensumet i R1, og ta halvåring forkurs for realfag. Endret 19. august 2010 av DJ-Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Gjelder det halvårig realfagkurs også? at man får grunnleggende undervisning men i bare Fysikk1 og R1 og R2 matte på et halvt år? Lenke til kommentar
Brotherhood Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Tricell? Er det ikke du som krangler om at alt annet en realfag er tull fag uansett om du har master grad i det? Du har tydeligvis ikke peling på hva du snakker om! Endret 16. desember 2010 av Brotherhood Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Tricell? Er det ikke du som krangler om at alt annet en realfag er tull fag uansett om du har master grad i det? Du har tydeligvis ikke peling på hva du snakker om! Hva er det du prater egentlig? Lenke til kommentar
Brotherhood Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Leste et annet innlegg av deg der du mente at samfunns relaterte fag bare var tull... og du prøvde og argumentere litt med ting du ikke visste noe om 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Leste et annet innlegg av deg der du mente at samfunns relaterte fag bare var tull... og du prøvde og argumentere litt med ting du ikke visste noe om Nå får du ta og så jekke deg ned ett par hakk her. Jeg har diskutert tidligere at realfag er bedre enn samfunnsfag fordi realfag åpner flere bonus dører enn samfunnsfag. Har du R2 matematikk så er denne matten bedre en alt av S matte fordi S2 åpner ikke samme dører som R2, mens R2 åpner R og S dører til for eksempel sivilingeniør studie på NTNU hvor det kreves minimum 4 i R2. Dette er fakte og er ikke min personlige mening! Selv om du er mer kåt på samfunnsfag fordi du kanskje har tatt det så betyr ikke det at samfunnsfag blir automatisk bedre eller likestilt med realfag. Det er meningsløst å kommentere meg videre ettersom min mening er i vranglås og er 100% statisk. Lenke til kommentar
Brotherhood Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Du kommenterte at du kun fikk tullete jobber med samfunnsfag !! Er revisor et tullete yrke og hva er ditt spennende yrke for noe tricell??? Lenke til kommentar
Brotherhood Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Du har virkelig misforstått litt av hvert, Tricell. Jeg har virkelig problemer med å finne skikkelige studier som har "MATRS" som krav med S matte som tilleggskrav på samordna opptak. Mens det kryr av studier som har "ING4R2" som adgang til de beste studiene i landet med R matte som tilleggskrav. R matte er bedre enn S matte fordi R1 tilsvarer S1 og S2 tilsammen og R2 er dobbelt så bra som S1 og S2 tilsammen. Hus at studier som har "GENS" som inntakskrav teller ikke fordi det er nøytralt da du kan komme inn på disse UTEN R eller S matte som tilleggskrav og flere av disse studiene er gode. Skikkelige studier som krever R matte: - UNNTAK: Doktor (doktorgrad) - Sivilingeniør (master) - Arkitekt (master/doktorgrad) - Medisin (master) - Odontologi (master) Tullete studier som krever S matte - UNNTAK: Siviløkonom (master) - Informatikk (bachelor) - Datateknologi (bachelor) - Spillprogrammering (bachelor) - Informasjonsteknologi (bachelor) Konklusjon: Veldig mange studier som har "MATRS" er til og med blitt kansellert mens alle som har "ING4R2" er stappfulle. R matten gir tilgang til studier som ender opp med høyest akademisk grad som er "master" eller "doktor" mens S matte ender de fleste på "bachelor". Så jo jeg har forstått dette systemet jævlig godt hvordan det fungerer. Edit 1: Jeg har T2 matte på allmenn påbygg, selv om jeg ikke hverken har hatt R eller S matte så gir det meg fremdeles muligheten til å fortelle hvilken av disse du kommer lengst med og det er R matte. Flere motstridende innlegg vil føre til at jeg går inn på lønn og nytteverdi til de oppnevnte yrkene så vil jeg sammenlikne dem. Edit 2: All høyere utdanning er svært bra iforhold til videregående utdanning eller bare yrkesutdanning men til syvende og sist så blir vi nødt til å sile ut hvilke utdanninger som er de beste blant de beste og det er de med høyest akademisk grad med høyest lønn og nytteverdi. S matte er ikke dårlig, men R matte er bedre og den åpner flere dører SÅNN ER DET BARE! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Brotherhood of Steel, nå skal du høre: Du bryter retningslinjene ved å drive med offtopic diskusjon i denne tråden. Mitt "spennende" yrke er selvfølgelig sivilingeniør innenfor byggteknikk ettersom det er essensielt for visse planer. Jeg har kommentert at man kommer lengre med realfag fremfor samfunnsfag, skal vi sammenlikne det beste som realfag kan tilby så tilbyr disse et helt arsenal fremfor de beste hos samfunnsfag, og i denne skalaen så blir samfunnsfag fullstendig overkjørt av realfag og da er det mulig å si at det er flere tulle studier med eller uten samfunnsfag VS realfag studier. Ja samfunnsfag har siviløkonom, men du må ha realfag for å få innpass til alle tekniske linjer. Estetiske, religionsfag, og andre fag i den duren er "skjit" fag. Lenke til kommentar
Brotherhood Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Sivilingeniør var da ikke så ille men jeg liker ikke at bruker ord som tullete "skjit" og andre ord du ellers bruker når du beskriver samfunnsfag Og det er ikke Brotherhood of steel Endret 16. desember 2010 av Brotherhood Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå