Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overfølsom - mageproblemer

Nyskjerrigperen

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har skrevet om disse problemene et par ganger før. Men likevel spør jeg, er det noen som kan kjenne seg igjen i det å være overfølsom?

Jeg har hatt syreplager i magen i over 2 år nå. Det er ubehagelig, og jeg kjenner det hver dag. Men, når noe spesielt skjer, noe som går innpå meg som f.eks. spennende eller trist, så blir syren verre, jeg blir veldig kvalm og kaster opp. (av og til vet jeg ikke en gang om det har gått innpå meg inntil jeg må spy).

Et eksempel er at på søndag så jeg tilfeldigvis eksen til en jeg er veldig forelsket i. Jeg har vært sjalu på henne i lang tid, og at jeg så henne i levende live gikk innpå meg. I 4 dager nå har jeg våknet av at jeg må kaste opp (og bare det å se henne for meg i tankene får meg til å brekke meg) så da skjønner du hva jeg mener med ekstremt overfølsom!

Det er tydeligvis et psykisk problem, og har vært hos psykologen, men det hjalp ikke. Vet ikke hva sannsynligheten er for at noen andre har det sånn her inne, men spør likevel. Er det noen som er i samme situasjon? hvordan takler du det?

Endret av Nyskjerrigperen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har det ikke slik du beskriver det, men har møtt mange som har det samme problemet som deg. Det er litt vanskelig å forklare i detalj hva som skjer i kroppen din, men enkelt fortalt dreier det seg om det underbevisste. Men det skjønner du nok selv. Det eneste som hjelper på sikt er "trening". På samme måte som man behandler fobier, må du møte dine demoner. Følelsen av mestring gir dempede symptomer. Det blir fornuften, ikke følelsene som gjør at du takler situasjonen. Det kan også være lønnsomt å jobbe med selvbildet (sjaluen). Hvis du vet at du skal opp i situasjoner som du ikke har kontroll over, kan betablokkere hjelpe deg. De tar av toppene på de verste symptomene. Dette er reseptbelagt å fås bare gjennom legen

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke akkuratt det samme problemet som deg.

Men før så hadde jeg forstoppelse og ekstreme magesmerter om jeg følte meg utilpass eller utrygg ect. Så det jeg kan si er at det er iallefall 100% psykisk.

Jeg har også gått til psykolog uten at det hjalp stort.

Det som er en mulighet (som jeg er overrasket over at psykologen din ikke har foreslått allerede) er noe mild antideppressiver. Det hjelper deg iallefall litt på vei, og får deg til å tenke mye mindre, slik at du slipper at tankene går og gnager rundt i hodet på deg hele tiden.

Jeg er den dag i dag kvitt problemene mine, iallefall med 90%. Og jeg har bare tatt en "time-out" og "startet på nytt". Og ikke oppsøkt situasjoner som jeg kanskje kan føle kan utløse dette. Det styrer jo livet ditt, men ikke la det gjøre det for lenge, for da blir det bare mye vanskligere å få bukt med problemene.

Lenke til kommentar

Jeg har det ikke slik du beskriver det, men har møtt mange som har det samme problemet som deg. Det er litt vanskelig å forklare i detalj hva som skjer i kroppen din, men enkelt fortalt dreier det seg om det underbevisste. Men det skjønner du nok selv. Det eneste som hjelper på sikt er "trening". På samme måte som man behandler fobier, må du møte dine demoner. Følelsen av mestring gir dempede symptomer. Det blir fornuften, ikke følelsene som gjør at du takler situasjonen. Det kan også være lønnsomt å jobbe med selvbildet (sjaluen). Hvis du vet at du skal opp i situasjoner som du ikke har kontroll over, kan betablokkere hjelpe deg. De tar av toppene på de verste symptomene. Dette er reseptbelagt å fås bare gjennom legen

Jeg prøver så godt jeg kan å tenke positivt, men når jeg er oppi situasjonen hvor jeg er dårlig, er det så vanskelig å rette det opp igjen. Jeg vet ikke hva jeg må gjøre og tenke. Beatblokkere, er det et produkt? hva gjør det?

Jeg hadde ikke akkuratt det samme problemet som deg.

Men før så hadde jeg forstoppelse og ekstreme magesmerter om jeg følte meg utilpass eller utrygg ect. Så det jeg kan si er at det er iallefall 100% psykisk.

Jeg har også gått til psykolog uten at det hjalp stort.

Det som er en mulighet (som jeg er overrasket over at psykologen din ikke har foreslått allerede) er noe mild antideppressiver. Det hjelper deg iallefall litt på vei, og får deg til å tenke mye mindre, slik at du slipper at tankene går og gnager rundt i hodet på deg hele tiden.

Jeg er den dag i dag kvitt problemene mine, iallefall med 90%. Og jeg har bare tatt en "time-out" og "startet på nytt". Og ikke oppsøkt situasjoner som jeg kanskje kan føle kan utløse dette. Det styrer jo livet ditt, men ikke la det gjøre det for lenge, for da blir det bare mye vanskligere å få bukt med problemene.

Jeg har ikke forstoppelse, det eneste som er problemet er at jeg har veldig kvalme og smerte i mellomgulvet. Jeg klarer ikke spise (selv om det hjelper, til en hvis grad), og jeg klarer nesten ikke fokusere meg eller i det hele tatt stå oppreist (når jeg er på det verste).

Psykologen foreslo antidepressiva, men vi skjøv det fort vekk. Jeg har litt skrekken for tabletter og medisiner, så er litt skeptisk til å begynne på sånt.

Tingen er at, nesten de eneste situasjonene som utløser det så sterkt, er mitt forhold til kjærester og forelskelser og sånne ting. Uansett hvem det er, blir jeg påvirket på en eller annen måte, og det er ikke til å unngå. Om det er negativt ladet eller positivt. Så jeg føler jeg nesten MÅ gjennom det før det roer seg litt igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...