cyberjojo Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Hei, jeg har et juridisk spørsmål jeg prøver å finne svar på. Jeg har prøvd å lese lovdata, men jeg klarer ikke finne noe konkret. Saken er at utenfor hjemmet vårt, er det kommunal vei, noe som tilsier at kommunen har ansvaret. Problemet i dette tilfellet er at veikanten er helt igjengrodd, noe som gjør veien trafikkfarlig da den er svingete. Hadde det blitt klippet, hadde sikten vært veldig god. Dette er en vei uten fortau eller sykkelsti, veien er smal og det går barn til skole på denne veien. Jeg kontaktet kommunen i dag, for å spørre om hvem som har ansvar for denne veien. De forteller at det er dem som har ansvar, men at det ikke er bevilget penger på budsjett for 2010 til grøfteklipping. Dette resulterer i at det da ikke vil bli klippet. Spørsmålet mitt blir da: Finnes det noen lover etc som trer inn når veien blir trafikkfarlig pga at vedlikehold ikke blir gjort? Er det noen jeg kan kontakte for å komme videre i saken? Jeg kontaktet politiet, men juristen der hadde ikke tid til å hjelpe meg. Juristene hos NAF får jeg ikke snakke med da jeg ikke er medlem.. Håper noen kan veilede meg i riktig retning, for jeg er redd det skal skje en ulykke veldig snart.. Mvh Frustrert.. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Venn av meg la på ny grus på ei vei som gikk inn til hans hus. han fikk pålegg av vegvesenet og fjerne igjen siden standarden ble for høy iforhold til hva den veien skulle være Lenke til kommentar
cyberjojo Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Venn av meg la på ny grus på ei vei som gikk inn til hans hus. han fikk pålegg av vegvesenet og fjerne igjen siden standarden ble for høy iforhold til hva den veien skulle være Det er noe av det som er mest frustrerende.. Det virker som stat og kommune bare kan vike fra sitt ansvar med usakelige grunner, mens vi som privatpersoner blir fulgt etter i sømmene.. :s Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 indeed. Du får gjøre som de gjør i india, bygger en til etasje på et hus over natten så må du ikke byggemelde det ^^ Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Håper noen kan veilede meg i riktig retning, for jeg er redd det skal skje en ulykke veldig snart.. Kan du ikke klippe selv da? Men vær forberedt på at bilistene kjører raskere jo bedre de tror veien er. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Kontakt vegvesenet Hjelper svært lite å kontakte Statens vegvesen for en sak som gjelder en kommunal veg. Hvis det ikke hjelper å kontakte kommunen, kan du ta bilder og sende inn til lokalavisa - dette er stoff de liker! Spesielt om du får med deg noen bekymrede skoleunger på bildet. Alternativt finner du bare frem kantklipperen og ordner selv PS: pass bare på at du ikke klipper ned noe som naboen din eier. Da har du en nabokrangel på gang! PPS: dette må du selvsagt ikke si ifra om til Kommunen, de kan jo bli litt hissige om du gjør jobben deres PPPS: på Statens vegvesen sine hjemmesider finner du håndbok som beskriver hvor mye sikt det skal være i avkjørsler. Kommunen kan riktignok ha egne normaler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå