Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

spørsmål angående rotor og fordeler (Ikke fordeler-lokket)


funkweb

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en spørsmål angående rotor og fordeler.

 

Hvis man bruker setning som f.eks: Skifte rotor og fordeler.

Dvs. man faktisk bytter ut med NYTT rotor og fordeler.

 

Hva vil dette si?

Altså hvordan kan man si det når selve fordeler er en enhet?

Hva mer inneholder det i denne enheten?

 

Hvis man bestiller en fordeler så får man med seg rotor på kjøpet? samt fordeler-lokket??

 

Som du sikker leser, så er jeg usikker og forvirra å klarer ikke å skille dem og begrepet rund dette.

Håper dere kan opplyse meg rundt dette, ville jeg være takknemlig.

 

En ting til, hvor mye koster en fordeler?

 

til informasjon:

Mercedes 190E (W201) 1989 modell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det overrasker meg hvis du skal bytte hele fordeleren, det er ikke noe du skal begynne på hvis du ikke har peiling.. Vanligvis bytter man bare fordelerlokket og rotoren, selve fordeleren blir mye skjeldnere byttet (har aldri gjort det), men byttet noen fordelerlokk opp gjennom tiden.

 

Fordeleren er en stang med tannhjul som går på veivakslingen eller kamakslingen, eller for seg selv med registerreimen, kommer an på hvilken motor. I toppen av stangen er en rotor, som roterer inni fordelerlokket, og gir strøm ut gjennom pluggledningene koblet til fordelerlokket, pluggledningene er koblet til plugger, når de får strøm gnister det og bensinen antennes inni motoren. Så enkelt er det :)

 

Grunnen til at du bytter rotor og fordelerlokk er at de blir slitt når rotoren går rundt og skraper i lokket.

 

Pass på å stille tenningen når du har byttet lokket, det aller beste er å gå til noen som har peiling på dette, ellers vil bilen sannsynligvis hoste og harke og gå enda dårligere hvis ikke tenningen er stilt skikkelig ;)

 

EDIT: Vet ikke hva du er ute etter egentlig, men rotor & fordelerlokk er vel rundt 100-300kr, kommer an på hvor du kjøper. Vil anbefale å bytte pluggledninger og plugger også hvis det er gamle.

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Nei skal ikke gjøre det selv, bilen er inne på verksted.

 

Jeg trodde at hele enheten skal være nytt og man lett kan se at hele er byttet ut.

 

Men nå sier du det er en stang med tannhjul, så da bytter de kun den ut da?

 

Er enheten bare kun skall?

Nå sikter jeg til den runde boksen som da inneholder stangen m/ tannhjul samt rotor.

Altså enheten.

 

Og fordeler var svinedyrt, er redd jeg blir robbet og lurer på hvorfor de tar dette så dyrt.

Men nå skal det sies at verkstedet er inne hos mercedes merkevare. Så regner med at det er derfor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt avhengig av nøyaktig type fordeler (kan variere litt i 1989) så høres ikke dette ut som noen usannsynlig pris.

 

Det er vel kanskje noe man gitt bilens alder typisk ville forsøke å finne brukt for å spare litt penger, men på den annen side så er fordeleren en slitedel som må være i perfekt stand om man vil ha en motor som går godt under alle forhold. Så igjen gitt bilens alder, så er det en viss risiko ved å bytte til en annen brukt fra 89...

 

Jeg vet som sagt ikke nøyaktig hvilken type du har på din motor, men i sin enkleste og mest moderne form er det kun en ren strømfordeler, en aksel i et hus. I sin mest komplekse form inneholder den mer finmekanikk med bla noen fjærbelastede lodd som ved hjelp av sentrifugalkreftene endrer tenningstidspunkt etter motorens turtall (øker fortenning), og i tillegg til dette hadde man gjerne en innretning (vakumklokke og en glidende ankerplate) som drevet av vakum fra innsugsmanifold sørget for å dra tenningen litt tilbake igjen, avhengig av motorens belastning/gasspådrag. Det skal ikke mye slark, treghet, eller slitasje, til før disse tingene ikke lenger gjør det de skal til rett tid.

 

 

Det er ingen stor eller vanskelig jobb å bytte fordeleren, men det kreves stor nøyaktighet, motor må settes i en bestemt posisjon, og jo mindre moderne system det er jo mer jobb er det å justere inn etterpå. Dette krever litt utstyr, driftsvarm motor, mm, så det vil med andre ord fort påløpe litt verksted-tid.

 

 

Om du har blitt lurt eller ikke er vanskelig å si uten mer nøyaktig info, men du trenger absolutt ikke ha blitt det.

(Dvs ihvertfall ikke mer enn vi alle blir lurt når vi kjøper bildeler/må på verksted. Eksempelvis kjøpte jeg her om dagen en girkule (runde klumpen man holder i på toppen av girspak) til en Saab 9-3, den kostet kr 2500,- Da kan man begynne å snakke om å bli lurt... :D )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...