Gå til innhold

Kan BSU konto KUN brukes til bolig lån?

Bendorama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

All informasjon jeg har lest tilsier at du ikke kan bruke den til leien til leilighet, uansett hvor sårt du trenger den.

Trenger du det så sårt at du er villig til å bryte BSU-kontoen og få skattesmell på de fordelene du har fått tidligere, da kan du bruke de til å leie en leilighet.

Lenke til kommentar

All informasjon jeg har lest tilsier at du ikke kan bruke den til leien til leilighet, uansett hvor sårt du trenger den.

Trenger du det så sårt at du er villig til å bryte BSU-kontoen og få skattesmell på de fordelene du har fått tidligere, da kan du bruke de til å leie en leilighet.

Vet ikke om det har så mye å si på skatten da, har bare oppspart 7 tusen tror jeg, 500 i måneden en stund. Så er vell ikke så mye penger å tape tro?

EDIT: Man får kanskje ikke starte ny konto heller da igjen.

Jaja, får leve litt fattig et par måneder heller ;)

Dumt å miste BSU evt for godt.

Endret av Høybusk
Lenke til kommentar

BSU kan ikke brukes til husleie.

Ikke ta ut pengene fra BSU, det er faktisk så lite lønnsomt at det kan være en god ide å bruke kredittkort - hvis man klarer å tilbakebetale innen relativt kort tid.

Som du nevner, du mister muligheten til å bruke BSU i framtiden når du tar ut penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser ingen fordeler med BSU, renten og den lave gevinsten 3000kr i årlig skattefradrag er ikke nok til at det svarer seg etter min mening. Samtidig er det alltid en risiko å ha penger i banken.

Det finnes langt lønnsommere måter å spare på.

Jeg oppløste min BSU for noen år siden og har ikke gått glipp av noe enda. Fakta er at BSU er en gullkantet avtale - for banken sin del.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen fordeler med BSU, renten og den lave gevinsten 3000kr i årlig skattefradrag er ikke nok til at det svarer seg etter min mening. Samtidig er det alltid en risiko å ha penger i banken.

Jeg oppløste min BSU for noen år siden og har ikke gått glipp av noe enda. Fakta er at BSU er en gullkantet avtale - for banken sin del.

Hvilke spareformer er det du snakker om som gir høyere gevinst OG er helt sikker? Aksjer er det ikke, der har indeksen f.eks ikke vært positiv på ca 4 år. (Den var rundt 300 i starten av 2006 også)

BSU sparing gir deg 20% umiddelbar* avkastning og ca 4% årlig. Over 5 år så blir da snittavkastningen på ca 7,7%.

Det med at bankene kan gå konkurs og at det skal føre til at du mister pengene er vel litt drøyt? Jeg vet ihvertfall ikke om noen andre verdipapirer som er backet av staten - med unntak av statsobligasjoner - men disse har vesentlig lavere rente.

*Det går an å oppdatere skattekortet sitt med at man sparer i BSU og få inn fradraget inn i skatteprosenten sin. Da får du faktisk t.o.m. de 4000 forskuddsvis i fratrekk. :)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Alternativene vil jeg ikke gå inn på, men det stemmer ikke at BSU er helt sikker og da blir det underlig å kreve at alternativene skal være helt sikker. Du vil nok aldri finne et alternativ som er så sikkert som du tror BSU er.

du kommer med en påstand men vil ikke bevise en? den var ny.

Lenke til kommentar

Alternativene vil jeg ikke gå inn på, men det stemmer ikke at BSU er helt sikker og da blir det underlig å kreve at alternativene skal være helt sikker. Du vil nok aldri finne et alternativ som er så sikkert som du tror BSU er.

Herlig med udokumenterte påstander :) Dessuten er alle bankinskudd i Norge sikret i bankenes sikringsfond. Dvs at beløp opp til kr 2 millioner er sikret uansett.

Lenke til kommentar

Pinlig forsøk på å ro seg unna.

BSU er en "no brainer", bruk den.

Lenke til kommentar

Hvilken alternativ dimensjon er det du lever i? :p

Til å ha det som tydeligvis er en svært grundig kunnskap om sparing og sparealternativer er det noget overraskende at du ikke vet at BSU gir 4000kr i årlig skattefradrag og ikke minst at det er NULL, zip, zero, nada, risiko.

Men for å svare på trådtittel: BSU kan kun brukes til boligkjøp/lån og oppussing (som øker verdien av eksisterende bolig).

Lenke til kommentar

snip

Men for å svare på trådtittel: BSU kan kun brukes til boligkjøp/lån og oppussing (som øker verdien av eksisterende bolig).

Ikke helt riktig dette. Oppussing er ikke godkjent uansett verdiøkning eller ikke. Fra skatteetaen sine sider om hva som ikke er godkjent:

påkostning/vedlikehold på boligen selv om den er ny. Dette gjelder også kostnader til ferdigstillelse etter at skattyter flyttet inn i boligen

Er beskrevet i punkt 3.5 hos Skatteetaten

Endret av learntofly
Lenke til kommentar

BSU er nok et slimete forsøk på å oppdra folk med skatteregler. I Norge er det bare en godkjent måte å bli lykkelig på, og det er å ta opp et stort lån man bruker mesteparten av livet til å nedbetale. Trenger egentlig streitinger insentiver til å fortsette å være streite?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...