Gjest piirka Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Har prøvd og komme igjennom til sykehuset som henviste meg til MR, men de er visst ikke sammarbeidsvillige, så da tenkte jeg å spør her? i håp om at noen kanskje vet noen latinske ord? låv og håpe jeg skjønner såpass at det er snakk om et bone bruise i mediale kant av patella. Den er grei. Men hva betyr: Det er en liten ruptur i caudale del av mediale patella retinaculumfeste i mediale kant av patella? og: Det er ødemforandringer i femorale feste av mediale patellofemoralligament som er forenlig med totalruptur? Patella ligger nå på plass... har kneskålen min "vært på tur" da? skjønner ingenting! Men menisk, korsbånd og kollateralligament er inntakte.. og det var menisk legene trodde.. så nå er jeg spent! er det snakk om "bare" en brist i kneskålen eller er det noe annet? veldig takknemmlig for svar! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Dette er nok easy-peasy for en legestudent, jeg forstår bare biter. Ruptu ville jeg tro er rift. Cadual - søkt meg frem til "hale" eller i dette tilfelle bakdel Mediale trodde jeg var midtre Patella søker man seg til kneskål Tror retinaculumfeste er festet som holder båndet som holder kneskålen din. Så rift i bakre del av det midtre festet i båndet som holder fast midtre del av kneskålen? Ødemforandring, da tenker jeg veskeansamling som har endret seg. Femorale festet, er vel festet mot låret. Dette virker som om det kan være forenelig med totalruptur, noe høres ut som noe som er revet (helt) av. Jeg venter spent på fasit. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Vesentlig korrekt Ekko :-) Lenke til kommentar
Gjest piirka Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ah.. internetten har vært klikk, så har ikke fått svart! Men ja, det hørest veldig fornuftig ut! Og jeg skjønte det slik på det jeg las sjøl også at det var ett eller annet med et ligament i området rundt kneskålen .. en totalruptur.. lover ikke bra! Men tusen takk for svar, og takk for god forklaring! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå