Trondster Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Blir forresten spennende objektiver i bruk - med både skyvezoom og skyvefokus - blir ikke lett med fokusring.. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg har to kommentarer: 1. Skyvefokus sette veldig høye krav til mekanisk toleranse. Hvordan liker du tanken på at ett av linseelementene dine drar litt skjevt? Ikke mye, bare litt slark? Kanskje man fåt skjevt fokusplan? 2. Det er vel ikke nødvendig å gjøre alt glasset firkantet? Se på bildet under av Nikon 70-200. De fem første glassene er en del større enn resten. Hvis man gjør de firkanta, så kan trolig resten fortsatt være runde? Og man slipper alle skyvefokus problemer? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Hadde man erstattet sensoren med et selvlysende rektangel og kunnet følge lysets gang gjennom objektivet ville man sett at lyskjeglen er pyramideformet med rektangelformet grunnflate. Glasset som er utenfor "pyramidens" vegger er ikke i bruk. Underlig da at man ser hele kanten rundt blenderen i bokeh-sirkler på bilder. I områder ute av fokus på stor blender bruker man, etter min beste overbevisning, stort sett hele av mange av linsene. Det kan være at de(t) aller bakerste elemente(t/ne) er det lys fra "rektangelet", men hele fronten tar inn lys til bildet - om ikke akkurat fra området i fokusplanet, så i alle fall fra områder foran og bak. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Godt poeng. Er det ikke hovedsaklig frontglasset som gir sirkelformen på bokeh? Uansett, en kombinasjon av firkantede og runde kan være en mulig løsning. Evt. bare leve med at boheh ser helt på trynet ut ved største blenderåpning og først blir fin og rund ved ett trinn nedblending. F.eks ville en 100mm f/2 hatt et frontglass med 5 cm diameter/diagonal. Bokeh ville sikkert vært elendig på f/2, men med en sirkelformet blender på f/2,8 så ville man bare brukt 3,5 cm diameter/diagonal av frontglasset. Bokeh ville brukt mer, avhengig av hvor nær fokus man bruker. Da er kanskje ikke den firkantede idéen noe for makro heller (kort nærgrense = mye bokeh, der bokeh bruker mer av objektivets reelle frontglass enn det som er i fokus). Eller vent, ved makro bruker man jo "aldri" største blenderåpning. Kanskje det ikke er så verst for makro heller? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 At man bruker hele glasset, også på sirkulære objektiver, er banalt enkelt å se. Nedblending handler jo nettopp om å bruke stadig mindre av kantene, og linsenes oppgave er jo nettopp å styre lyset som treffer hele linsens overflate inn mot ett bestemt punkt (punktet avhenger av innfallsvinkelen). Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det første som slår meg er at ergonomien hadde vært crap med firkantede objektiver. Jeg holder iallefall under objektivet med venstre hånd når jeg tar bilder - tviler på at man får til et like godt grep om et firkantet objektiv som er sirkulært et. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå