Gå til innhold

Hvor høy V core på overklokking av i-7 til 4,0 GHz.?

Anbefalte innlegg

Hei

Har klokket opp min 920 cpu til 4000 mHz (191 bclk)

Har fulgt oppskriften i fra I-7 forumet her på Hardware.no

Etter diverse testing med prime95 ser det ut til at pc`en blir stabil med V.core på 1,28750 volt i bios.

Kjører minnet på 1531 MHZ og 1,66 V 9-9-9-24 (Corsair 1600)

qpi/Dram Voltage =1,3 V

Load-line calibration Enablet

Ellers stort sett alt annet på auto

Hovedkortet er Asus p6-T Deluxe V2.

Er det noen som har noen innspill på andre innstillinger jeg kan gjøre i Bios

Har ikke testet å stille på qpi/Dram voltage..

Synes kanskje at V coren er litt høy. ut i fra guiden. Men ser jo at mange kjører såpass og enda høyere V core?

Har disse post-118435-1282159853,829_thumb.png Temperaturene i Prime95. temperaturen i rommet er ca 27 grader. Idle = post-118435-1282160867,1146_thumb.png

Hadde satt stor pris på noen gode råd.

Endret av jollis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen ekspert på i5/7/9 familien, men generelt så er det en gylden regel som bør brukes, så lav Vcore som mulig som fortsatt gir et stabilt system.

Med andre ord, kjør en del tester, funker det 100% stabilt så reduserer du gradvis Vcore til det punktet det ikke lenger er stabilt.

Edit : Dette er selvsagt ikke en indikasjon på om det er sikkert eller trygt å kjøre på denne volten over tid, all overklokking reduserer levetiden på systemet proporsjonelt i forhold til hvor mye den er overklokket og hvor mye spenning som er brukt.

Feks, min E6300 levde ca 3 år stabilt på ca 3ghz inntill den begynnte å bli trøbblete, videre nedklokking av den var det eneste som ga stabilitet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hold deg unna auto volt, bruk default eller standard eller hva det kalles på ASUS kort. Hvis det blir ustabilt med default så må du øke spenninga ett klikk eller to. Auto kjører som regel volt langt over det som trengs, og øker dermed temperaturer og reduserer levetid. Noen ganger kan auto volt også øke volten langt over det som er trygt. Kort sagt, auto og overklokking hører ikke sammen. Jeg tviler på at du trenger 1.66v på RAMen, er nok ett par klikk å hente der. Muligens noe å hente på QPI også. Når det kommer til vCore så er det ikke spesiellt lav vcore for 4ghz, men husk at alle chips er litt forskjellige og krever forskjellig spenning for å nå en viss klokk. Det er mulig at din chip er tørst og trenger mye juice for å nå 4ghz

Lenke til kommentar

Har så og si samme som deg i CPU-Z (link), men jeg har gjort litt andre ting i BIOS. Kan eksportere verdiene for deg om det er ønskelig, men jeg har dog et annet HK.

Skal prøve meg på litt lavere VCore etterhvert, men systemet er iallefall stabilt på dette (6 timer prime95).

Endret av Thomas A
Lenke til kommentar

Hold deg unna auto volt, bruk default eller standard eller hva det kalles på ASUS kort. Hvis det blir ustabilt med default så må du øke spenninga ett klikk eller to. Auto kjører som regel volt langt over det som trengs, og øker dermed temperaturer og reduserer levetid. Noen ganger kan auto volt også øke volten langt over det som er trygt. Kort sagt, auto og overklokking hører ikke sammen. Jeg tviler på at du trenger 1.66v på RAMen, er nok ett par klikk å hente der. Muligens noe å hente på QPI også. Når det kommer til vCore så er det ikke spesiellt lav vcore for 4ghz, men husk at alle chips er litt forskjellige og krever forskjellig spenning for å nå en viss klokk. Det er mulig at din chip er tørst og trenger mye juice for å nå 4ghz

Har tenkt å prøve å stille ned Vcore litt etter hvert har kjørt stabilt i prime95 på 1,27 volt før. Men det er i grenseland. noen ganger går det bra andre ikke.

Får lese meg til større kunnskap på de andre innstillingene i Bios..

Skal gå inn i bios og sjekke ut "Default"

Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Har så og si samme som deg i CPU-Z (link), men jeg har gjort litt andre ting i BIOS. Kan eksportere verdiene for deg om det er ønskelig, men jeg har dog et annet HK.

Skal prøve meg på litt lavere VCore etterhvert, men systemet er iallefall stabilt på dette (6 timer prime95).

Tar gjerne imot innstillingene dine. Kan være en god mal. Selv om vi ikke har samme HK..

Tempen er jo grei på min CPU. Så det er vel ikke så farlig å kjøre på 1,28 Vcore?

Har jo bra kjøling da.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert på i5/7/9 familien, men generelt så er det en gylden regel som bør brukes, så lav Vcore som mulig som fortsatt gir et stabilt system.

Med andre ord, kjør en del tester, funker det 100% stabilt så reduserer du gradvis Vcore til det punktet det ikke lenger er stabilt.

Edit : Dette er selvsagt ikke en indikasjon på om det er sikkert eller trygt å kjøre på denne volten over tid, all overklokking reduserer levetiden på systemet proporsjonelt i forhold til hvor mye den er overklokket og hvor mye spenning som er brukt.

Feks, min E6300 levde ca 3 år stabilt på ca 3ghz inntill den begynnte å bli trøbblete, videre nedklokking av den var det eneste som ga stabilitet.

Har testet mye i Prime95 og endte opp på V core på 1,28 for å kjøre stabilt.

Så det må nok gjøres noen andre innstillinger i bios for å muligens senke v core.

Men det er der min kunnskap foreløpig stopper.

Skal lese meg opp på dette. Men det er en god del å sette seg inn for oss som er nye på overklokking..

Lenke til kommentar

Er maskinen 2+ timer Battlefield Bad company 2 stabil, så er maskinen stabil nok  :thumbup:

JEg gidder ikkje å teste med prime og linx lengre... Jeg bare spiller bc2  :cool:

Helt enig. Jeg mener, jeg kjører 30 minutter med linx for å finne gode settings, men jeg kjører ikke 24 timer prime95 for å se om den er så stabil. Med mitt bruksmønster så kommer jeg aldri til å se noe særlig høyere last enn linx i 30 minutter uansett.

Lenke til kommentar

Er maskinen 2+ timer Battlefield Bad company 2 stabil, så er maskinen stabil nok  :thumbup:

JEg gidder ikkje å teste med prime og linx lengre... Jeg bare spiller bc2  :cool:

Normalt sett, men om man ikke har en highend grafikkløsning så holder gpu igjen belastningen til cpu(hvertfall om det ikke er proposjoner mellom cpu/gpu).

Lenke til kommentar

kjører selv min i7 på 4ghz med følgende:

post-112477-1283049856,4312_thumb.jpg

p6t deluxe v2 er hovedkortet :)

Virker som du har grei V-core på prosessoren. Hvilken andre innstillinger har du gjort i Bios?

Eller er du rett og slett heldigere en meg når det gjelder prosessor?

Lenke til kommentar

Har ikke gjort så mye annet i bios utenom og justere minnet litt :thumbup:

Har du stress testet prosessoren noe særlig? For egen del kan jeg kjøre med lavere v core

Men da feiler den i Prime95

Men det er jo rimelig ekstremt for prosessoren!

Endret av jollis
Lenke til kommentar

Da er du vel litt heldigere en meg når det gjelder prosessor.

Ser det er mange som trenger/har! høyere v core en hva jeg har.

Så det er vel kanskje ikke så ille?

Høyeste temperatur under prime95 er på 76 grader. Men da var det også 28 grader i rommet.

Nå ligger den på 35 grader idle.

Selve "blokka" i prosessoren ligger på 28 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...