Gå til innhold

Virus. yay! (antivirzet)

Anbefalte innlegg

Heisann der! Nå har det seg slik at eg har ein data som er _ganske_ kraftigt infisert av virus.

Ane ikkje korleis det har skjedd, men dataen har i sommar blitt brukt av mange, utanom meg...

Det som skjer er at i det eg starte dataen virke heilt fint, men så blir alt av program avslutta (inkludert explorer). Og får opp feilmeldingar med at "x .exe is infected. Do you want to start your antivirus now?"

Windows+r virke ikkje, ctrl+alt+del virke heilt fram til det blir lukka automatisk.

Har prøvd å installera ny W7 oppå den eg har, men det endte faktisk i ingenting. :dontgetit:

Siste gongen eg prøvde å boota, poppa faktisk ooo-registrering opp, som resulterte i at firefox suksessfullt starta. Men alle sider blei blokka med ei melding som "Internet Explorer something something... Go here and here to fix"

Eg gjekk ikkje inn på linkane, då alle linka til antivirzet. Seems legit.

Har nokon idéar? Skal eg boota linux frå ein live-cd og ta backup før eg formatere, eller er det noko lettare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller anbefale å kjøre Linux fra en live-cd, for så å finne kjernen til problemet og slette den manuelt.

Får du tilgang til å kjøre Windows i sikkermodus (uten nettverk), vil du kunne kjøre msconfig fra kjør-alternativet og lete deg frem til filen som (helt åpenbart) ligger i oppstartsprogrammer.

Er det slik at en av en av systemfilene til Windows har blitt infisert, vil det være lurt å henvende seg til microsoft sin hjemmeside.

Du skal nært sagt aldri være nødt til å reformatere. Dog det er en "lettvindt" løsning.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Omfg yes. *jizz in my pants*

Den virkar nå, takk for hjelpa. :)

Kjøre scan om få augeblikk..

edit: scan kjøre nå, men har eit fryktelegt irriterande problem: eg får konstant opp melding med at explorer har krasja og må bli restarta, sjølv om alt går fint.

Endret av Alliha
Lenke til kommentar

Slå først av prosessene til IE gjennom oppgavebehandlingen. Er det mer enn en iexplorer.exe-prosess, så ville jeg vært meget suspekt til dette.

Etter at du med hell har slått av prosessene, slett internet explorer ved hjelp av et program som CCleaner, eller lignende. Innstaller så iexplorer på nytt fra microsoft sine hjemmesider.

Lenke til kommentar

Problem signature:

Problem Event Name: APPCRASH

Application Name: Explorer.EXE

Application Version: 6.1.7600.16450

Application Timestamp: 4aebab8d

Fault Module Name: Explorer.EXE

Fault Module Version: 6.1.7600.16450

Fault Module Timestamp: 4aebab8d

Exception Code: c000041d

Exception Offset: 000000000002cc2b

OS Version: 6.1.7600.2.0.0.256.1

Locale ID: 2068

Additional Information 1: 9d35

Additional Information 2: 9d352eeb48f756eef3e09921a012e0a8

Additional Information 3: ca2c

Additional Information 4: ca2c069770e7f64d60f91ac290056ba5

Read our privacy statement online:

http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409

If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:

C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

Slik? :)

Lenke til kommentar

Akkurat slik, ja. :)

Har du innstallert noe programvare for ekstra funksjoner ved høyreklikk på skrivebord? F.eks. et ekstraheringsprogram som Zip Genius, SFV-checker eller lignende? Har du innstallert noe program overhode som "manipulerer" den vanlige interfacen til Vista, XP eller W7?

Jeg vil anbefale deg å gå til kjør -> msconfig.exe -> oppstart -> "deaktiver alle"

Og restarte for å se om problemet fortsetter.

Lenke til kommentar

Ingenting med skrivebord utanom nVidia, medan dersom eg trykk på filer har eg litt standard saker som winrar, poweriso og avira.

Restarte med alt skrudd av nå. :)

And it seems to work so far!

Takk. :wee:

Nope. Disregard what I just said.

Ein ting til: eg har nokon prosessar med beskrivelsen "Apex4 FileVersion".

Kva er det for noko? Har prøvd å googla det, men fant ikkje noko, og dersom eg avslutte dei, gjer det ikkje nokon forskjell...

Endret av Alliha
Lenke til kommentar

Oisann. Denne tråden hadde jeg helt glemt. Bra du bumper. :)

Jeg vil anbefale deg å gå til kjør->services.msc for så å lete etter programmer som kjører, som du tror ikke burde kjøre. Ellers kan det virke som at noen systemfiler er skadet, og da vil det faktisk svare seg med en reformatering, men er aldri helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...