Ola Dunk702 Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Grunnet et "lett" oppgradering av systemet, med bl.a. ny harddisk, samt etterhvert nytt skjermkort (fra nåværende nVidia GeForce 9800 GTO m/ 512 mb ram, til nVidia GeForce GTX460 (m/ enten 768mb eller 1GB ram) - bestemte jeg meg for å også investere i ny PSU. Den nåværende strømforsyningen (som fulgte med standard i maskinen) er kun 350w, i tillegg ville jeg gjerne ha en PSU (strømforsyning) som også er så stille som mulig. Valget falt på en 550w PSU fra MIST (norskprodusert), da denne ATX-PSU skulle visstnok fungere fint til min Dell Studio, ut fra hva jeg hadde lest på Dell support-forum i enten England eller USA - samt sett at en i utlandet hadde byttet ut sin PSU i sin Dell Studio uten problemer. Problem oppstår imidlertid, når jeg skal finne en kontakt som er tilkoblet den nye PSU'en fra MIST - som skal kobles til hovedkortet (4-pins) kontakten merket "ATX CPU" på hovedkortet. Finnes nemlig ingen separate 4-pins kontakter i PSU'en fra MIST (kun 6-pins). Dog følger det med en 4-pins, men denne er i direkte tilknytning til 20-pins kontakten som skal kobles til hovedkortet. Og den delvis "løse" 4-pins kontakten som er ved siden av denne (men som kan "løsnes" og strekkes til et annet sted), står det i tillegg en merkelapp med følgende advarsel på: "WARNING: FOR ATX24PIN socket only" og da vil jeg tro det er rimelig uaktuellt å skille den eneste 4-pin kontakten fra denne - da jeg går ut fra denne kun er ment for tilkobling ved siden av den andre (eller hva?). Dersom noen har noen tips, til hva jeg kan gjøre - hadde jeg satt meget stor pris på dette. Skuffelen var rimelig stor, når jeg pakket ut den nye (og stillegående) PSU'en fra Mist - som jeg dermed ikke kan bruke (fra hva jeg kan forstå). Enda det skulle være greit å bytte ut PSU'en på denne maskinen, med slik ATX-standard - av hva jeg fikk vite fra Dell når jeg kjøpte pc'en. Finnes det andre (stillegående) PSU'er som har en slik 4-pins kontakt mon tro? Trenger kun 500w eller max 550w, men kan selvsagt kjøpe større - dersom man må gå opp i watt for å få denne spesielle 4-pins kontakten. Takknemlig for alle tips og råd! Bilder for å illustrere: Ovenfor: dette er altså PC'en som det gjelder: Dell Studio Desktop: 540MT Intel Core 2 Duo: E8400 3.00 GHz, 1333 MHz, 6 mb buffer nVidia GeForce 9800: GTO m/ 512mb ram 4 GB RAM (DDR2, 800MHz, tokanals SDRAM) 2 x 500 GB harddisk (SATA) Soundblaster X-Fi Xtreme (PCI) Ovenfor: utsnitt av hovedkortet, kontakten som jeg "mangler" ledning til - er altså denne brune som sees til høyre for CPU-viften. Ovenfor: her sees "problemledningen", denne 4-pins kontakten går inn til "ATX CPU". Ovenfor: ledningen er brun og merket: "P2". Ovenfor: og slik ser kontakten ut, når denne kabelen er fjernet. Ovenfor: er altså en slik, jeg "mangler" fra PSU'en fra MIST - denne som sees her er merket "P4" og er desverre ikke selvstendig selv om den ser slik ut her (se bildet nedenfor). Ovenfor: denne hører til strømforsynings-kontakten til hovedkortet, og i tillegg er (4-pins delen av kontakten, som jeg gjerne skulle ha brukt) merket med advarselen: "WARNING: FOR ATX24PIN socket only". Ovenfor: Assortert utvalg av diverse kontakter som følger med MIST sin PSU, men til liten hjelp for meg. Ovenfor: og en slik 6-pins, kan man vel neppe "tvinge" inn på en 4-pins kontakt? Ovenfor: selve strømforsyningskontakten til hovedkortet ser slik ut. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Jeg ser den kontakten du trenger på bildet du har tatt. Det er den imellom gammeldags floppy til venstre, ovenfor SATA kontakten og nedenfor Molex kontakten øverst til venstre. Du har gjort en klassiker tabbe og fallt for MIST sitt system med 8 og 4 Pins CPU. Sjekk kablene fra MISTen enda mer nøye du, det er en 8 pin der som du deler i to på MIDTEN! Hvordan dette gjøres er svært lett, du tar tak i hver enda av pluggen og drar, så sier den popp og du har 2x 4 pin som er beregnet på PSU. Vanlig PCI-E 8 pin som du IKKE SKAL BRUKE! er 6+2 pin ifra MIST så det er lett å se forskjell. Du ser også på bildet selve skjøten som holder kontakten sammen også, synes faktisk svært tydelig så du har tatt ett bra nærbilde. Endret 18. august 2010 av 007CD Lenke til kommentar
Ola Dunk702 Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Tusen takk for utrolig rask tilbakemelding! Sjekket faktisk alle kontaktene nøye (men tydeligvis ikke nøye NOK), før jeg skrev innlegget. Jo da, denne 8-pins lar seg dele - men jeg så faktisk ikke dette var mulig før jeg leste dette i innlegget(den var klistret så godt sammen, at jeg var bombesikker på at dette var en 8-pins kontakt når jeg så over alle kontaktene). I tillegg har denne PSU'en, også 2 stk 6-pins kontakter - noe jeg trenger til GTX460 kortet. Da får jeg prøve å installere denne MIST PSU'en på nytt, etter at Vista'en er ferdig med å formatere den nye harddisken (Western Digital) 1 TB Caviar Black (jeg som hadde håpet det kanskje fulgte med litt Beluga Kaviar til denne disken, men nei da..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå