Gå til innhold

Lite spørsmål ang montering av el-motor kitt.


care1337

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har kjøpt en Magic Pie e-bike kit fra goldenmotor.com. Under montering av strømkabel fra batteriet og til motoren som ligger i hjulramma, ble jeg litt usikker.

 

Som vist på bildene skal disse to "polene" kobles mot hverandre. Men de kan vel ikke bare ligge løst og støte mot hverandre? De må vel på en eller annen måte være "fysisk mot hverandre" for å oppnå konstant spenning... ser liksom ikke logikken i at disse skal sitte løst mot hverandre.

 

Nå skal de sies at jeg har minimalt erfaring med motor, strøm og volt generelt. Så jeg er nok litt redd for å gjøre feil. Dessuten er jeg en kløne av handyman. Det dere ser på bildet nå (montering av slange, dekk + bagesjebrett, batteri og diverse ledninger..) har jeg til nå brukt fem timer på (!). Sier vel sitt.

 

Bor i Stavanger btw. Har hørt at det er mange snille naboer her. Hehehe.

post-140013-1282152225,6063_thumb.jpg

post-140013-1282152230,2807_thumb.jpg

post-140013-1282152234,2974_thumb.jpg

post-140013-1282152239,1885_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med kjøp av elsykkel- kit. Du blir nok fornøyd når du er ferdig med den!

Jeg bor i Sandnes, kan stikke innom deg en dag hvis du vil, og se og hjelpe til...

 

Hei. Jeg fikk hjelp i et annet forum, gikk på clasern og kjøpte meg et par sukkerbiter eller klemmeføtter heter det vist, og kobla strømmen gjennom den før jeg isolerte med el-tape.

 

Har nå fått sykkelen kjørbar. Men er fremdeles litt småting som jeg må pusle med. To av eikene på sykkehjulet har løsnet slik at det er to løse skruer inne i selve hjulramma, så jeg må finne en fiks på dette.

 

Men utrolig artig å kjøre med sykkelen !!! Hadde jomfruturen i dag. :) Litt svakt batteri, så jeg tror jeg kommer til å oppgradere fra 24V til 48V om ikke alt for lenge. ;)

Lenke til kommentar

Flott at du fikk det til. Pass på å tette godt igjen der kabelen kommer ut fra akslingen i motoren, ikke bra å få inn vann der. På min sykkel har jeg presset inn litt silikon og vulkteip som er surret rundt akslingen og kabelen slik at det blir vanntett. Vulkteip får du kjøpt på biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/Teip/Vulkteip/Vulkteip/

 

Også batteriet er ikke vannett mellom metallet og plastikkdekslene, så enten pakk batteriet inn i plast eller kan du bruke tetningsmasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at du fikk det til. Pass på å tette godt igjen der kabelen kommer ut fra akslingen i motoren, ikke bra å få inn vann der. På min sykkel har jeg presset inn litt silikon og vulkteip som er surret rundt akslingen og kabelen slik at det blir vanntett. Vulkteip får du kjøpt på biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/Teip/Vulkteip/Vulkteip/

 

Også batteriet er ikke vannett mellom metallet og plastikkdekslene, så enten pakk batteriet inn i plast eller kan du bruke tetningsmasse.

 

Ja, det var ikke lett å finne ut av det akkurat. Det at det ble mye prøving og feiling sleit nok litt på utstyret også. Men ja, jeg isolerte de mest kritiske områdene på kablingen fra motoren og opp til batteriet med vulkteip. Men noe silikon har jeg ikke brukt. Har passet på å ikke sykle ute når det regner. Men selv ved våt asfalt, kommer det fukt opp under hjulet og på undersiden av batteriet.

 

Edit 2: Har du erfaring med den type el-kits? Tror du det er mulig å gjøre sykkelen 100% vanntett? Jeg har tenkt å sykle til og fra jobb, og det er ganske kjedelig å måtte parkere sykkelen og stresse med dårlige bussforbindelser når det duskeregner slik som i dag. Hehe.

 

Og ja,,, jeg skal ta lappen. =)

 

Hva slags batteri har du? Jeg har en Wisper 905 City som er en fabrikklaget elsykkel. Der sitter det en 36V 14A Lithium Polymer batteri.

 

Har du gjort noen tester på hvor langt du kommer med det batteriet? Mitt holder til ca. 60 km (egen måling).

 

Nei, har ikke testet batteriet så mye. Jeg har kun syklet litt rundt om kring lokalt for å gjøre meg komfortabel med sykkelen. Nå er sykkelen til ladning for første gang.

 

Men jeg har et par problemer:

 

1. To av "festebrikkene" til hjulrammen har løsnet og ligger nå og triller mellom hjulrammen og slangen (i tomrommet der). Samtidig skrangler de to løse aluminiumsstengene fra motoren og på yttersiden av hjulet. Dette lager en skranglelyd når jeg sykler, ergo: jeg tok bare å stripset de to løse stengene mot hverandre for å sette de i "spenn" sånn at de ikke skulle lage lyd når jeg syklet. Men jeg trenger å få fjernet de løse elementene inne i hjulrammet samt festet disse to stengene som er løse.

 

2. Sykkelen er ekstremt baktung, derfor syns jeg rett å slett at det er "skummelt" å kjøre over fortauskanter, fartsdumpet o.l. fordi jeg er redd slangen rett å slett skal kapitulere. Jeg har hørt om slangefrie løsninger. For det er ikke bare bare å skifte slange på en slik sykkel. Nå bruker jeg den gode gamle billig-slange-typen.... og jeg pleier (irriterende nok !!!) å punktere ofte. Det skjer minst et par ganger hver sykkelsesong.

 

3. Nå har jeg ikke kjede på sykkelen, fordi hjulet jeg fikk ikke hadde "tannhjul" eller "gearsystem" til kjede, ble jeg tvunget til å fjerne hele kjede. Når jeg går tomt for strøm, står jeg der uten muligheten til å trå fysisk videre. Ergo; går jeg tomt for strøm har jeg et aldri så lite problem.

 

edit: jeg har dette batteriet http://goldenmotor.com/e-Bike-DIY/DIY-ebikekit.php (se midt på siden ca) 24V16 ... men kommer nok til å velge ett på 36 eller 48 slik at jeg får mer "futt" når jeg skal oppover bakkene her jeg bor.

Endret av care1337
Lenke til kommentar

2. Sykkelen er ekstremt baktung, derfor syns jeg rett å slett at det er "skummelt" å kjøre over fortauskanter, fartsdumpet o.l. fordi jeg er redd slangen rett å slett skal kapitulere. Jeg har hørt om slangefrie løsninger. For det er ikke bare bare å skifte slange på en slik sykkel. Nå bruker jeg den gode gamle billig-slange-typen.... og jeg pleier (irriterende nok !!!) å punktere ofte. Det skjer minst et par ganger hver sykkelsesong.

Det problemet har jeg også. Motoren som sitter i baknavet og batteriet gjør at den blir ubertung. Den er så tung at jeg må holde på et håndtak på bagasjebrettet når jeg løfter den, og ikke holde setet.

 

Jeg har bare hatt sykkelen i én uke og har allerde punktert. Jeg får håpe det var maks uflaks og at det ikke skjer så ofte. Jeg har slange og sånne punkteringsresistente dekk. Min teori er at fortauet som jeg syklet på da jeg punkterte hadde masse schmutz og skitt. Veien burde ha mindre av dette fordi den blir blåst ren av bilene. Derfor prøver jeg så langt jeg ikke sinker trafikken å sykle på veien.

 

3. Nå har jeg ikke kjede på sykkelen, fordi hjulet jeg fikk ikke hadde "tannhjul" eller "gearsystem" til kjede, ble jeg tvunget til å fjerne hele kjede. Når jeg går tomt for strøm, står jeg der uten muligheten til å trå fysisk videre. Ergo; går jeg tomt for strøm har jeg et aldri så lite problem.

Kan sykkelen normalt gå av seg selv uten at du tråkker? I så fall følger den ikke EU-reglene og er ikke godkjent som sykkel men som moped ellerno.

 

Å ha mulighet til å sykle er veldig kjekt. Under innkjøringfasen av batteriet så tynet jeg den så mye at jeg gikk tom for strøm. Å sykle den 24 kg tunge doningen opp bakkene var svinetungt! Jeg kom meg hjem i alle fall.

 

Under normalt bruk av batteriet så skal det ikke være noe problem. Lithium-batterier har godt av å klattlades. De får faktisk lengst levetid da. Optimal lading er å ta den ned til ca. 40 % og lades opp til 80 %. Nå er de fleste ladere sannsynligvis satt til å lades til maks 80 %, selv om at de displayer 100 %, rett og slett for å få best mulig levetid.

 

 

edit: jeg har dette batteriet http://goldenmotor.com/e-Bike-DIY/DIY-ebikekit.php (se midt på siden ca) 24V16 ... men kommer nok til å velge ett på 36 eller 48 slik at jeg får mer "futt" når jeg skal oppover bakkene her jeg bor.

Er motoren din er spesifisert til å kunne kjøres på 48 V? I så fall er det bare å kjøre på :) Batteriene der har imponerende kapasitet og lav pris. Eneste minus er vekta på 5,5 kg. Mitt veier bare 4,1 kg. Mitt batteri koster ca. 5000 kr, mens disse koster bare maks 2500 kr. Til sammenligning så har tilsvarende bilbatteri med samme kapasitet (12 V og 40-45 Ah) en pris på 500-1000 kr, men så veier de typisk 16-17 kg.

Lenke til kommentar

bb79: Jepp, jeg tømte hele batteriet for strøm og satte den til ladning i natt. La merke til at laderen var utrolig varm, ikke slik at det ikke var mulig å ta på den. Men VARM. Så jeg tror jeg vil finne meg en skikkelig lader (mistenker litt jalla-kina lader i dette tilfelle)

 

Det med at jeg mangler kjede og at det derfor er ulovlig å kjøre med den er jeg klar over. Selv om de fleste som ser meg på veien ikke tenker annet enn "åja, en sykkel.. han sykler" hehe. Men dette må bestilles !!

 

Det samme med batteriet. 48V må jeg skaffe fort og gæli. ^^ Bare synd det er 22 dager til lønning.

 

Det med slange og dekk irriterer meg. Finnes det ikke en idiotsikker, punkteringsfri løsning? Jeg mener jeg har lest om det. Greit nok om jeg punkterer på forhjulet, for det er ikke så stress å bytte. Men blir 100 ganger verre med bakhjulet.

 

Har dessuten tenkt å gjøre alt helt vanntett ved å bruke plasti dip. :)

Lenke til kommentar

bb79: Jepp, jeg tømte hele batteriet for strøm og satte den til ladning i natt. La merke til at laderen var utrolig varm, ikke slik at det ikke var mulig å ta på den. Men VARM. Så jeg tror jeg vil finne meg en skikkelig lader (mistenker litt jalla-kina lader i dette tilfelle)

Min lader fungerer utmerket. Den gir 42 V, 3 A. Det sitter en vifte i laderen. Til å begynne med går ikke vifta, men etter hvert som tempen stiger så begynner den å dure. Etter at ladingen er ferdig så kuttes vifta. Det må være noe advanced shiet i den som styrer alt sammen. Hvor tror du den er produsert? Made in China :p

 

 

Det samme med batteriet. 48V må jeg skaffe fort og gæli. ^^ Bare synd det er 22 dager til lønning.

Det er slike ting jeg har kontokreditt til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

bb79: Jepp, jeg tømte hele batteriet for strøm og satte den til ladning i natt. La merke til at laderen var utrolig varm, ikke slik at det ikke var mulig å ta på den. Men VARM. Så jeg tror jeg vil finne meg en skikkelig lader (mistenker litt jalla-kina lader i dette tilfelle)

Min lader fungerer utmerket. Den gir 42 V, 3 A. Det sitter en vifte i laderen. Til å begynne med går ikke vifta, men etter hvert som tempen stiger så begynner den å dure. Etter at ladingen er ferdig så kuttes vifta. Det må være noe advanced shiet i den som styrer alt sammen. Hvor tror du den er produsert? Made in China :p

 

 

Det samme med batteriet. 48V må jeg skaffe fort og gæli. ^^ Bare synd det er 22 dager til lønning.

Det er slike ting jeg har kontokreditt til :)

 

 

Hehe, ja.... jeg undervurderer ikke Kina altså. Men det er store forskjeller på produktene. Hvor kjøpte du din lader? Jeg må vel finne en "universaldings" som passer mitt batteri.

 

Kontokreditt jah... vel vel. ;p Sånt har ikke jeg. :)

 

Har du samme batteritype som det jeg har? (Se link lengre oppe her)

Lenke til kommentar

Laderen min fulgte med sykkelen. Dette er jo en full-fledged elsykkel hvor alt er bygget og designet for å være en elsykkel. For eksempel ligger batteriet i en beholder bak setepinnen. Det gjør at tyngdepunktet kommer lenger nede.

 

Bare sørg for at du kjøper en Lithium Ion eller Lithium Polymer lader. De lader ikke på samme måte som NiMH-ladere, og vedlikeholdslader heller ikke på samme måte.

 

Mitt batteri er en svart boks med håndtak på. Der er det også batteriindikator (4 grønne + 1 rød) og tenningslås. Dette batteriet er sannsynligvis Wispers eget batteri.

Lenke til kommentar

Dette var spennende debatt.

 

Holder det med kun motor bak? Hvilket sett anbefales, som ikke koster skjorta?

 

Noen sett var ganske dyre da xD

 

På goldenmotor.com får du kjøpt det meste. Det er i grunn batteriet som koster mest. Selve motoren og det andre du trenger er ikke så ille. Bare å google, lese og studere - så finner du ut av det. :) Det finnes ikke noe fasitsvar for hva som er "Best" det kommer helt an på bruksområde, ønsker, behov, budsjett, hva slags sykkel du har.... osv.

 

Jeg kjøpte Magic Pie settet fra Golden Motor - men skal oppgradere til et sterkere batteri (ny og bedre lader) samt et par andre ting. Jeg tror nok det lønner seg å importere selv fra utlandet enn å kjøpe fra norske nettbutikker (som igjen har importert).

 

Google <3

Lenke til kommentar

Det holder med motor enten foran eller bak. Hvis du har motoren foran og får drivkraft på hjulene bak, så får du faktisk «firehulsdrift» :)

Det burde gjøre fremkommeligheten mye bedre på vinterstid eller i terrenget.

 

I mitt tilfelle valgte jeg å ha motoren bak, rett å slett pga sikkerheten. Det er bedre at motoren BAK klikker og hopper av, enn å ha en foran i 60 km/t.

 

Men på en annen side er det mer komplisert å ha den bak iht gir, kjede og lignende. Noe jeg fikk erfare kraftig.

 

JEG VIL HA STERKERE BATTERI! hehehe

 

edit:

 

http://www.youtube.com/watch?v=DD3ExZOf0SQ

Endret av care1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...