Gå til innhold

Kjøp av Ekstrem Gaming Rig

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt noen titalls oppsett siden jeg begynte med PC for 20 år siden. Dette er første gangen jeg har vært fornøyd med en PC.

Jeg er lei den "ikke kjøp 980x for det svarer seg ikke" gjengen.

980x varer helt til neste TICK.

Enten det gjelder skjermkort eller prosessor så lønner det seg å kjøpe det første som leverer ytelse etter en prosesskrymping og ha det til neste krymping.

Det er idioti å bruke penger på versjon-2 av 45 og 32nm prosess.

45nm transistorer er fortsatt like raske som tidligere 45nm transistorer med mindre det var skivebom på den første arkitekturen.

Når det kommer 22nm prosess så er det tid for å kjøpe å kjøpe prosessor igjen.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BadCat, Har du noen tester som viser hvor mye det svarer seg med en 980X cpu i spill?

Grunnen til at det er en gjeng som sier 980X ikke svarer seg til spill er at det ikke er en spillprosessor men en prosessor tiltenkt rendering og diverse arbeid. Det finnes andre prosessorer til en brøkdel av prisen som leverer så godt som samme ytelse i spill, spesielt i høye oppløsninger.

Å putte en 980X i handlekurven kan redusere ytelsen i spill betraktelig i forhold til tilsvarende priset pc med en rimelig gaming-CPU ettersom det da er rom i budsjettet til for eksempel kraftigere grafikkort eller flere grafikkort.

Jeg sier ikke at 980X er et dårlig kjøp men den er best egnet for brukere med spesielle behov og store pc-budsjett. Den er dårlig egnet i en spill-pc siden en spill-pc vil komme langt lenger på jevnlige oppgraderinger. Jevnlige oppgraderinger er eneste måte å holde maskinens ytelse på et høyt nivå og en 980X cpu koster det samme som 3-4 andre gode prosessorer.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

...

Innlegget er slettet pga uforståelig språk.

Retningslinjene punkt 1: Innlegg må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. SMS-/leet-språk og dialekt er forbudt, det samme gjelder slang.

neimen kvifor ka mja...

Endret av citation
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Venter du ennå angelonz? Håper du har fått varene dine ut av tollen iallefall, slik at du kan begynne å sette sammen riggen. :)

Jepp, jeg sitter fremdeles å venter på at det skal komme ut av tollen. Ordresporingen fra UPS sier "Delivered to foreign customs" Også har jeg ikke fått noe nytt sporingsnummer fra Posten Norge enda...

Så de har nå brukt 3 uker på det som er hos Tollen. Da jeg ringer Tollvesenet, sier de at de ikke kan oppdatere meg på hvordan statusen ligger ann da de ikke finner et behandlingsnummer på min bestilling...

Dette ble visst en EKSTREM treig build :p

Den blir jo aldri ferdig virker det som .... :p

Det er sant. Det har stått stille en god stund her nå. Samtidig så jobber jeg rævva av meg på jobben min også den siste tiden så har ikke hatt tid til å begynne planleggingen engang. Desverre så vil det nok ta noen uker til ja.

Vurderer bare å sette sammen alle komponentene nå og bruke det som det er foreløpig og når jeg får vannkjølingen fra Performance-pcs.com så starter jeg selve moddingen på chassis. Begynner å bli lei av å sitte å se på noen esker jeg ikke får startet å gjort noe med :(

Endret av angelonz
Lenke til kommentar

Kjører noe lignende oppsett selv, og storkoser meg endelig med pcen igjen!

Kjører 3x 24" med Nvidia surround , og 2x 480 gtx SLI @ 750 / 2000.

Asus Rampage III extreme, 6gb ocz 2000mhz , i7 930 @ 4ghz, noctua nh-d14.

Det er rett og slett vanvittig morro å kjøre med surround gaming, det er noe

du kanskje burde kikke inn på. Prøvde først å kjøre med mine 2x 280 gtx, men

fant rimelig kjapt ut at det var waay underpowered til 6020 x 1200 oppløsning.

2x 480 GTX sli så kan jeg kjøre battlefield bc2 med alt på blanding av medium / high, og ligger rundt 60-100 fps meste tiden ingame. Og det ser ganske bra ut. kommer fort inn i gameplayet uansett. 2x 280gtx klarte ikke alt på low engang over 60fps. Colin mcrae dirt 2 som er ganske lett å drive,

kjører jeg 60fps stable (med vsync) og gpu usage ligger 50-60%.

Så tror du kommer til å ha mer en nok kraft, med den krem cpu og to overklokka 480 GTX , og bare skal spille på en skjerm ?

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

GTX 480 er kjekt. Den høye effektbruken og støynivået er forbeholdt maks last med referansekjølt kort. Har VF3000-kjøler på mitt.

i 2-3 år gamle spill så har jeg ikke stort mer enn 5-10 grader over idletemperaturer ved spilling. I Hellgate: London 1920x1080 med AA og filtrering så er det bare noen få grader over idle og det spillet fikk faktisk 8800 ULTRA til å gå varm hvis man ikke hadde meget god luftflyt i kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg har en vifte rett med 480, som blåser inn. En oppå der igjen, med CPU, som blåser ut.

Burde også den med GPU blåse ut? Gjorde det andre for å prøve på gjennomlufting. Vet ikke hvor bra det er. CPU ligger på ca 30c idle. GPU 70c.

Beklager om jeg stjeler tråden, men virker som flere her har peiling på dette.

Lenke til kommentar

Ja jeg ble selv overasket over gtx 480 kortene. Jeg hadde fra før av 2x 280 gtx, som igrunn var ganske støyete, selv når vifta gikk på 40% så hørte jeg den ganske tydelig.

Etter jeg byttet til 2x 480 gtx , så bruker maskinen mindre strøm ved idle (windows bruk surfing film osv osv) en før, og er mye stillere.

Og i spill som ikke er så krevende, så girer de opp til rundt 60% , fremdeles uskjenerende synes jeg. Nå har jeg byttet til Rampage 3 og med viten om at da fikk jeg mellomrom mellom kortene, som og har mye å si.

Jeg tviler på jeg gidder bytte til zalman kjøleren, rett og slett pga den bruker enda mer slotter, + da blir det mye mer varme inni kabinettet vs blåst ut bak. Jeg bryr meg ikke så mye om temps på kortene heller, det vet nvidia og har tilpasset viftene etter temps som kortet takler 24/7 i lang lang tid.

Lenke til kommentar

Zalmann-kjølerenn er stor, men den er helt grei for meg som har 1xGPU. Har ikke hatt bedre støynivå og temperaturer siden skjermkort brukte AGP.

Det skal ikke bli betydelig mer varme i kabinettet hvis det er et gjennomført kabinett designet for å ha luftflyt nok for multi-GPU.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...