Gå til innhold

Kjøp av Ekstrem Gaming Rig

Anbefalte innlegg

BadCat, Det er en 980X CPU, se CPU-Z i linken. De ble GPU-begrenset allerede med 1 skjerm, da kan vi tenke oss hvordan det blir med to stk skjermer til.

http://translate.google.com/translate?hl=en&ie=UTF-8&sl=nl&tl=en&u=http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnampoZGCa/Clash_of_the_Titans_3way_SLI_GTX_480_test/&prev=_t&rurl=translate.google.com

Mitt inntrykk av oppsettet er at det er overpriset for ytelsen siden en pc til 20k får like rask spillytelse.

Angående 1 eller 3 skjermer så finnes det fremdeles folk også som ikke ser poenget med noe større enn 15 tommer, verken på pc eller tv.. Blir du vant med noe bedre og kulere er det kjedelig å måtte gå tilbake, jeg orker nesten ikke å spille på 1 skjerm lenger :)

Jeg har enda tilgode å se en test hvor ram gir en meningsfull oppgradering i et spillmiljø som ikke er Quake 3 i 640x480 oppløsning. Dersom han senere vil trenge mer enn 6Gb ram sitter han litt med skjegget i postkassen også, er han heldig kan han bare kjøpe 6gb ekstra og putte det inn i hovedkortet og kjøre de med redusert hastighet. Er han uheldig må han kanskje kjøpe 12gb kit som er på Memory QVL.

Hvis man kan kjøpe det raskeste, hva er da vitsen med å kjøpe det dyreste?

Det er gøy å kjøpe ekstrem PC men på ingen måte lurt eller smart. Det kan vanskelig forsvares og er sløsing så det griner etter på alle plan. Helt OK dette bare man vet om det på forhånd siden man da slipper ubehagelige overraskelser i form av at ytelsen kanskje ikke er hva man forventer eller ting blir utdatert tidlig og lignende.

Det er dyrt å bytte alt hver gang det kommer noe nytt. Man bør vente til en komponent faktisk svarer seg å bytte.

Hvis man har investerer 10-20k årlig så har man stort sett oppdatert utstyr hele veien.

Dette er jeg helt enig med. Mitt tips til TS ville være å kjøpe en PC som var passelig rask nå, og så bare oppgradere med det første han føler han kunne trengt mer ytelse. Med alle pengene en sparer vil en få råd til å oppgradere akkurat når en føler for det og det tar ikke lang tid før man har en maskin som overgår alt som penger kan kjøpe i dag uansett budsjett.

Motsetningen er å kjøpe PC så det jomer og så ikke ha råd til å oppgradere på årevis og så måtte leve med en gammel maskin.

Angående 980X i spillmaskin så må du gjerne finne et spill som går fortere med 980X enn med i7-920..

Det er ikke en spill-prosessor, det er andre prosessorer som er bedre egnet for spill :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg hadde 920 før jeg gikk over til 980...angrer ikke et sekund.

Men nok om det med hva som er smart, lurt osv. TS har bestilt det så ;) slik jeg har forstått det.

Du merker forskjell på 920 og 980X i spill?

Det er en gaming-pc som settes sammen og jeg syntes vi har et ansvar for å hjelpe TS til å bli fornøyd. Jeg hadde ikke blitt fornøyd hvis min gaming-pc til 50k var on-par med en gaming-pc til 20k. Ifølge OP har han ikke bestilt alt enda :)

Lenke til kommentar

Den diskusjonen tar jeg ikke;)

Jeg trodde den hadde blitt bestilt, uansett hva jeg mener så tviler jeg sterkt på at det forandrer meningen hans.

Amd sin 1090 Black E. og blabla hadde vært bra oppsett foreks.

Og mye mindre sum.

Kan komme med masse forslag, men som jeg sa over...en person som har bestemt seg er ikke lett og få til og snu.

Egentlig så har du og badcat kommet med det som behøves og si, og jeg er ikke noe fan av og sitte og repetere og repetere.

Ja, vi har et ansvar....men vi kan bare lede hesten til vannet, ikke tvinge den til og drikke ;)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Jeg ser nå at det står et avsnitt at de etterhvert har erstattet 965 med 980x pga flaskehals.

Jeg har ikke påstått at 3-SLI skalerer fantastisk, tidligere i tråden har jeg anbefalt 2-SLI, men det skalerer noe bedre enn de tallene du har oppgitt.

Hvis man tar for seg et subjektivt utvalg spill der enkelte spill har minimal skalering med det treje kortet og kaller det "real world scenario" summen for gjennomsnittlig skalering med 3-kort så er man helt ute på tur. Isåfall så må man ha mange fler spill med i testen for at det skal bli et riktig tall.

Kanskje TS verdsetter helheten i et gjennomført oppsettet med vannkjøling. Som jeg sa tidligere, hvis man kompromisser med komponentene blir det flere komnponenter å bytte i tettere intervaller.

Du har et godt argument i at det kan oppnås gode resultater med et langt rimeligere oppsett, men det spørs om en entusiast da må bytte ut det meste innen 1 år.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Grunnen til det med at tallene som kom angåend skalering ikke stemmer helt er jo at Nvidia har forbedret driverne sine betraktlig siden april:)

OG en annen ting Pycno..han vil ha en ekstrem pc og da går jeg utifra det.

begynner ikke med den "ja, hvis du hadde tatt et greit p55 hk samt en 750 osv."

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Hvis du absolutt skal ha en cpu med 6 kjerner, hvilket jeg ikke har noen innvendinger på, hadde det ikke da vært litt mer økonomisk og kjøpt en i7 970 i stedet for 980x? Eneste forskjellene er at 970 har låst multiplier og 100MHz lavere klokkefrekvens. Klokkefrekvensen tas lett igjen i BIOS, og den låste multiplieren er så vidt jeg forstår på hele x24, så tror ikke det skal ha merkbar betydning når du begynner å overklokke.

Lenke til kommentar

970 ble mye dyrere enn man hadde håpet.

IMO er det 7.000,- i dass hvis man kjøper performance-modellen over ekstremutgaven for å spare 600-1000 kr.

Dersom 970 hadde kostet 4.500-5.500,- hadde det vært et argument, ikke til 7.000,-

Vi snakker entusiast-PC, ikke firmabudsjett med 100k spart fordi det er snakk om 100 PCer.

Selv om ytesen vil være lik vil bruktverdien og gleden av å eie den være lavere enn de få kronene man sparer. Hvis man må spare 1000,- burde man ikke se på ekstremprosessor i utgangspunktet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Har lest litt på de 4 siste sidene og det har inspirert meg, så vis det ikke blir sykkel, blir det pc. :dribble:

Gleder meg til og se ferdigbygget og kommer nok til og stjele noen idèer.

Men en ting jeg har lurt på i en stund, vil det lønne jeg og kjøpe 470 x2 eller kjøpe et skjermkort til rundt 5000?

Håper på gode begrunnelser så jeg kan lære noe. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at det står et avsnitt at de etterhvert har erstattet 965 med 980x pga flaskehals.

Jeg har ikke påstått at 3-SLI skalerer fantastisk, tidligere i tråden har jeg anbefalt 2-SLI, men det skalerer noe bedre enn de tallene du har oppgitt.

Hvis man tar for seg et subjektivt utvalg spill der enkelte spill har minimal skalering med det treje kortet og kaller det "real world scenario" summen for gjennomsnittlig skalering med 3-kort så er man helt ute på tur. Isåfall så må man ha mange fler spill med i testen for at det skal bli et riktig tall.

Kanskje TS verdsetter helheten i et gjennomført oppsettet med vannkjøling. Som jeg sa tidligere, hvis man kompromisser med komponentene blir det flere komnponenter å bytte i tettere intervaller.

Du har et godt argument i at det kan oppnås gode resultater med et langt rimeligere oppsett, men det spørs om en entusiast da må bytte ut det meste innen 1 år.

Du må bytte ut årlig for å ha en på spissen maskin uansett, utdatert extreme edition er fremdeles utdatert :)

At det er en entusiast-PC syntes jeg ikke forandrer noe. De færreste har uendelig med penger og alt som da kjøpes går på bekostning av noe annet. For 40k kan du lage en ganske bra hjemmekino, eller kjøpe 3x30" skjermer - ting som ikke bare er utrolig fancy å ha men varer i lang tid også.

Amanita Muscaria, Jeg har ikke samvittighet til å anbefale noen et oppsett på selve pcen til 60,000kr. Det var ikke planen å anbefale i5-750 men heller et like bra eller bedre (raskere) oppsett til omtrent halve prisen. Da får man råd til for eksempel 30" skjermer uten at spillytelsen forandrer seg merkbart.

Det aner meg at trådstarter har urealistiske forhåpninger og det kan igjen lede til skuffelser. Forstår jeg han rett tror han at han skal kunne spille Bad Company 2 med maks grafikk over tre skjermer, noe maskinen neppe er i nærheten av i stand til ettersom dagens grafikkort neppe klarer det.

angelonz, Er du forberedt på å skru ned grafikkinnstillinger betydelig på Bad Company 2? Eller ville det føltes surt å allerede se begrensningen og oppgraderingsbehovet på maskinen?

Forresten, jeg ville ha droppet vinduet på maskinen og dermed ville du ikke trengt å velge komponenter fra mote-hyllen. Det du sparer kan du for eksempel bruke på en skikkelig monitorstand, det ser veldig bra ut med skjermer som ser ut til å henge i løse luften. På bildet nedenfor er pcen et billig miditower som er gjemt vekk for ikke å ta plass og være sjenerende.

post-16776-1284164725,9362_thumb.jpg

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Angående ram brikker osv så er det allerede bestilt og levert. Også passert 14 dager :s

Har en liten ting å spørre om... Ville dere anbefalt meg å kjøpe feks kun1 480 kort også vente på 28nm gpu som muligens kommer i løpet av neste år?

Endret av angelonz
Lenke til kommentar

Får legge til den informasjonen.. Jeg har ikke forhåpninger om å klare full grafikk på bc2 over 3 skjermer. Jeg gikk ut i fra et utgangspunkt ved å lage denne tråden... Deretter ville jeg høre deres mening på komponenter, anbefalninger o.l. I tillegg så var det med 3x30" kun en liten drøm jeg har hatt. Forstår at gpu måtte jobbet mer for å få rendered alle de pixlene osv. Det er nøyaktig slikt jeg trenger råd på hva jeg burde kjøpe og ikke kjøpe...

Lenke til kommentar

Angående ram brikker osv så er det allerede bestilt og levert. Også passert 14 dager :s

Har en liten ting å spørre om... Ville dere anbefalt meg å kjøpe feks kun1 480 kort også vente på 28nm gpu som muligens kommer i løpet av neste år?

5xxx-serien til ATI er snart et år gamle og nVidia sin nye GTX-serie som skulle konkurere mot 5xxx-serien ble omlag et halvt år forsinket. Kortene som er ute nå er relativt gamle og nye kort er på trappene før du vet ordet av det, så det hørtes ikke dumt ut å begynne med et kort og så se det litt an.

Dersom du kjøper 1 kort og ombestemmer deg kan du uansett bare kjøpe et ekstra kort og hive inni maskinen når som helst, jeg ville gjort det. Du slipper å risikere å kjøpe noe du ikke trenger samtidig som at du får gleden av å oppgradere igjen, og prisene går bare en vei også.

Får legge til den informasjonen.. Jeg har ikke forhåpninger om å klare full grafikk på bc2 over 3 skjermer. Jeg gikk ut i fra et utgangspunkt ved å lage denne tråden... Deretter ville jeg høre deres mening på komponenter, anbefalninger o.l. I tillegg så var det med 3x30" kun en liten drøm jeg har hatt. Forstår at gpu måtte jobbet mer for å få rendered alle de pixlene osv. Det er nøyaktig slikt jeg trenger råd på hva jeg burde kjøpe og ikke kjøpe...

Av anbefaling så bør du guffe på med skjermkort slik at disse ikke er flaskehals og deretter andre deler som står i stil med skjermkort(ene). Siden det er en spillpc vil det bli skjermkortene som avgjør hvor bra den klarer seg mens resten av systemet er mindre viktig. Med ram bør du se at det er 1333mhz eller høyere (bare ikke under 1333mhz) og så kjøpe så mye du tror du vil trenge, 6gb er tilstrekkelig til alle spill i dag.

Blant CPU så vil en hvilken som helst i5-i7 være rikelig til spill over tre skjermer. I lavere oppløsninger KAN det hende CPU blir en flaskehals i enkelte spill og det kan være aktuelt å legge litt mer i CPU eller å overklokke.

Valget ditt på harddisker ser greit ut bortsett fra at c300 skal ha eller har hatt enkelte problemer men disse er sannsynligvis blitt utbedret og fikset. Til lagringsdisk hadde jeg valgt Seagate F3 av personlig preferanse :) WD Black er kjappere men etter hva jeg har lest ikke like stille som F3.

https://prisguiden.no/produkt/89292 - Dell Ultrasharp 30" x3 kommer på totalt 41397,-

Litt drøyt kanskje og jeg mistenker at 30" rett og slett blir for stort..

https://prisguiden.no/produkt/112269 - Nec MultiSync EA261WM x3 kommer på 13197,-

Langt mer overkommelig pris, kan hende det er vanskelig å finne trippel-monitorstand til så store skjermer.

Det er fint du har realistiske forventninger :) Nye kort kan kjøre litt gamle spill over alle skjermer, Call of Duty og Half-Life går for eksempel ganske greit men spill som Battlefield 2 og Dragon Age: Origins må vi vente på nye kort som er raske nok.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Pycno: Er det jeg også vil at han skal bli fornøyd, jeg har også nevnt det kan være lurt å vente med og legge masse penger i kortene nå. Jeg har vel ikke kommet med anbefalninger siden du nevner det og ikke ha samvittighet til og anbefale noe til en pc til 60k. Men og hjelpe han med spørsmål han har så fortjener vel han det like mye som de som bare skal ha en til 10K foreks.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å ikke ha samvittighet til å anbefale ting. Alt blir tatt med i tankeboksen. Har allerede blitt påvirket av et tidligere innlegg av badcat...

Tror jeg bestiller meg et evga sc kort da jeg har forstått det slik at de bruker de bedre brettene sine til disse :) så om jeg skulle skaffet flere burde jeg ha en anelse iallefall

Om at de skal klare å klokke bra og være stabile :)

Så kan jeg bare bruke det 480 gtx kortet i et av mine andre builds når det kommer nyere skjermkort .'bygger et lite lan rom hvor det allerede skal være 3 ferdig stappet datamaskiner som klare å kjøre det meste ^^

Endret av angelonz
Lenke til kommentar

Pycno: Er det jeg også vil at han skal bli fornøyd, jeg har også nevnt det kan være lurt å vente med og legge masse penger i kortene nå. Jeg har vel ikke kommet med anbefalninger siden du nevner det og ikke ha samvittighet til og anbefale noe til en pc til 60k. Men og hjelpe han med spørsmål han har så fortjener vel han det like mye som de som bare skal ha en til 10K foreks.

Joda. Jeg er ikke typen til å si "hva sa jeg", men ingen skal komme her og si "hvorfor sa du ingenting?".

Han kommer her som de fleste andre fordi han vil ha input og hvert eneste innlegg i tråden påvirker og leder han i en viss retning. De fleste av innleggene jeg har lest har vært av oppmuntrende art mens egentlig ville en viss moderasjon vært på sin plass.

Du får kjøpt nettverkskabel for hundretusener av kroner for noen meter. Høyeste kvalitet, skjermet, gullkontakter og så videre - er det verdt det?

Tenker meg du tar poenget selv om jeg ikke finner linken i farten, du kan bruke hundrevis, tusenvis, titusenvis og tilogmed hundretusener av kroner på utstyr som er "bedre" uten at det egentlig gjør noen som helst forskjell i praksis..

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...