Gå til innhold

Kjøp av Ekstrem Gaming Rig


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har startet å sett på nye pc komponenter for mitt nye system. Kunne tenkt meg litt innvendinger fra andre personer med litt erfaring innen dette området. Det jeg har satt opp hittils er iallefall følgende:

 

 

Komponenter:

 

ASUS Rampage III Extreme - Link til hovedkort - BESTILT

 

Prossessor: Intel Core i7 980 Extreme - Link til Prosessor

 

Minnebrikker: Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB - Link til Minnebrikkene - BESTILT

 

Skjermkort: 2x MSI GeForce 480GTX 1536mb CUDA PhysX - Link til Skjermkort

 

SSD: Raid0 2x Crucial RealSSD C300 1,8" 64gb - Link til SSD

 

HDD: 2x Western Digital Caviar Black 2TB - Link til harddisk

 

Strømforsyning: Corsair AX 1200W - Link til strømforsyning - BESTILT

 

Kabinett: Corsair Obsidian 800D - Link til Kabinett - BESTILT

 

Blu-Ray Drive: Plextor Blu-Ray Writer 12x - Link til blu-ray Drive

 

 

Jeg skal kjøre Vannkjøling på systemet da dette skal overklokkes til nokså høye frekvenser. Fant ut at med vannkjøling så er man iallefall på den sikre siden når det gjelder kjøling av komponentene. Kommer til å kjøre med 1 Vann Kjøling Loop på CPU og NB/SB (North Bridge/South Bridge) Og en loop kun til skjermkortene. Det blir 2 Radiatorer. En på 120mm og en på 360mm.

 

 

Vannkjøling - 2 loops

 

CPU WaterBlock:

EK Supreme High Flow Blood Red - Link til Waterblock

 

GPU Waterblock:

2x EK GTX 480 Waterblock Nikkel/Acetal - Link til GPU Waterblock

 

GPU Tilbehør:

2x EK GTX 480 Backplate Black - Link til backplate

 

NB/SB Chipset Waterblock:

Usikkert. Snakker med Eddy (EK WATERBLOCKS) om å få en spesial produsert block med samme theme som det er på Classified chipset blocken.

 

Radiator 360mm:

EK CoolStream 360mm radiator - Link til 360mm Radiator

 

Radiator 240mm:

EK CoolStream 240mm radiator - Link til 240mm Radiator

 

Pumpe 1 (for Cpu/mbb loop) :

über 655 Full Modda D5 12v Pumpe - Link til pumpe

 

Pumpe 2 (for gpu loop) :

über 655 Full Modda D5 12v Pumpe - Link til pumpe

 

Resorvair 1 (for cpu/mbb loop):

FrozenQ Liquid Fusion 250ml Resorvair - Link til Resorvair

 

Resorvair 2 (for gpu loop):

FrozenQ Liquid Fusion 250ml Resorvair - Link til Resorvair

 

Kjølevæske:

PrimoChill Ice Non-Conductive Liquid - Link til kjølevæske

 

Slanger:

PrimoFlex Pro LRT Clear Tubing - Link til slanger

 

 

For å få plass til 240mm rad må jeg skjære bort HDD Rack nederst i Kabinettet og ordne en ny 120mm fan plass i bunnen. 1 Pumpe vil bli stående nede i bunnen mens pumpe nr 2 vil fremdeles bli stående i selve hovedkammeret. begge resorvairene blir hengende back Blu-Ray Drive og DVDRW Driven.

 

Som dere muligens har funnet ut allerede har jeg valgt ett Black / Blood Red Tema.

 

Tilbehør:

 

Tastatur: Logitech G19 - Link til Logitech G19 - BESTILT

 

Gameboard: Logitech G13 Gameboard - Link til G13

 

Mus: Razer Mamba - Link til Mamba

 

Høytallere: Logitech Z-5500 - Link til Z5500 - BESTILT

 

 

Om noen ute der har noen forbedringer til setupen eller noen som helst innvendninger. er jeg helt åpen for alle forslag.

 

Tusen takk for alle svar på forhånd. Vil svare alle innlegg så kjappt som mulig

Endret av angelonz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iallefall CPU'n er bare tull da du kan kjøpe en billigere, feks. 930, og klokke opp..

 

Btw: Du må være rik.

 

Er ikke rik, har jobbet og spart de siste 7 månedene. Bare ventet og håpet på nye komponenter men nå sprakk tolmodighets bobla mi. Klarer ikke å sitte å vente på nyere komponenter. Grunnen til at jeg går for 980x er hovedsaklig pga 6 kjerner.

Lenke til kommentar

Det som er tull må vær å kjøpe noe annet enn 980x til et så high-end oppsett.

Mne tror jeg ville byttet hk til r3e slik at du får sata6 og blåse på med et par c300 ssd'er :hmm:

Tror ikke det vil utgjøre allverden, men kick ass oppsett!

 

Hmmm, du har egentlig ett godt poeng der ja :) Skal ta en litt nærmere kikk på det Rampage III Extreme HK'et jeg... Fullt mulig jeg endrer mening :)

Lenke til kommentar

Eller bare kjøpe denne, som selges av en på forumet her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23499526&WT.ac=last_seen_ads

 

Kommer til å virke utrolig Patetisk nå. Ville vært litt dumt av meg å kjøpt den da jeg skal gå for 3 480 GTX kort, 6 kjerna prosessor og i tilleg den har en blanding av rød / svar / blå / hvit :p Skal kun ha rød / Svart ... Skal jo bokstavelig talt ta ut LED lyset frampå panelet som lyser blått og endre det til å lyse rødt osv. Blir mye modding på nye gaming riggen :)

Lenke til kommentar

Hva med dette oppsettet?

 

http://www.youtube.com/watch?v=-IJwtgX8cWI

Halvparten av morroa er jo å modde selv og vannkjøle hele pcen. Dessuten gir ikke 4x GTX 480 noe særlig mye bedre ytelse kontra 3x GTX 480.

Men når det kommer til stykket så er ikke den pcen Linus viser så veldig ulik angelonz' oppsett

 

Helt enig med deg der Bezzzy. Det er absolutt ingen hensikt i å legge 4000kroner i et ekstra skjermkort. 1000kroner ekstra for en sterkere PSU. Skal man overklokke, klarer man ikke å forsyne alt strømforbruket med kun en strømforsyning heller. Da måtte man begynt med en Mountain Mods Kabinnett slik som UFO eller lignende som har tilgang for 2 PSU enheter.

 

Selv om jeg skal ha en dyr rig betyr det ikke at jeg bruker 4-5000 bare for en liten increase på mindre enn 1-2% performance.

 

Den datamaskinen Linus viser går utifra helt stock settings. Da er det utrolig mye som man taper på angående CPU, RAM og lignende da du ikke kan starte å klokke ting.

Lenke til kommentar

Hei, har et spørsmål til dere der ute. Har hørt at man må endre VVDC osv for at hovedkortet skal støtte 2000mhz RAM brikkene? At man må endre voltage eller noe lignende i BIOS først?

 

Har dere noen bekreftelse på dette? Eller om noen faktisk har gjort dette er jeg utrolig takknemmelig angående fremgangsmetoder eller hjelp til hvordan jeg skal gjøre dette ? :)

Lenke til kommentar

Ikke noe slikt jeg må tulle med. Kan kjøre mine brikker på 2000Mhz CL9-10-9-24 med mitt RIIIE kort. Som jeg forøvrig anbefaler på det sterkeste. Kortet vil vel normalt prøve å kjøre brikkene dine på 1.35 V, men jeg må opp i 1.65 V for høyere hastigheter. Klarer fint 1866Mhz CL8 på 1.6345

 

Er du forøvrig på utkikk etter noen gode klokkebrikker så kan du ta en titt på Mushkin Redline 1600Mhz CL6 (!).

 

Nå er ikke dominator 2000mhz CL7 noe dårlig valg heller haha, men skal nok ha litt flaks med CPUen for å kunne kjøre de så raskt. Skulle dog tro det går veldig fint med 980x

 

Men uansett - tror jeg ville anbefalt RIIIE over 4-way-sli kortet.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Ikke noe slikt jeg må tulle med. Kan kjøre mine brikker på 2000Mhz CL9-10-9-24 med mitt RIIIE kort. Som jeg forøvrig anbefaler på det sterkeste. Kortet vil vel normalt prøve å kjøre brikkene dine på 1.35 V, men jeg må opp i 1.65 V for høyere hastigheter. Klarer fint 1866Mhz CL8 på 1.6345

 

Er du forøvrig på utkikk etter noen gode klokkebrikker så kan du ta en titt på Mushkin Redline 1600Mhz CL6 (!).

 

Nå er ikke dominator 2000mhz CL7 noe dårlig valg heller haha, men skal nok ha litt flaks med CPUen for å kunne kjøre de så raskt. Skulle dog tro det går veldig fint med 980x

 

Men uansett - tror jeg ville anbefalt RIIIE over 4-way-sli kortet.

 

Forstår. Har en venn som har kjøpt seg Rampage III Extreme kortet. Vedkommende var ikke fornøyd iforhold til 3-WAY SLI kortet som han hadde før det. Var tydeligvis noe han ikke var fornøyd med angående overklokking mulighetene osv på Rampage III kortet i forskjell til 3WAY SLI kortet.

 

Trur jeg går for 4 WAY SLI kortet egentlig. Skal nå uansett få endret BIOSen til å få gitt RAM brikkene 2000mhz. Ser at kritikkere på overklokking forum osv har anbefalt EVGA sitt hovedkort framfor RIIIE også. Må nesten bare prøve meg frem. "Smiler" (Har alltids 14 dager angrefrist vet du) :)

Lenke til kommentar

Ikke fornøyd? Jøss, jeg har aldri hatt en lettere erfaring med OC enn det jeg hadde med RIIIE. Fikk min i7 930 opp på 4Ghz nesten lekende lett. Det var ikke mye prøving og feiling før den hadde kjørt prime 95 uten bluescreen i 24 timer.

 

Skulle forøvrig likt å se disse forumene. ramguru eva2000 bruker R3E :)

Lenke til kommentar

Angående SSD og hovedkort.

 

Corsair Force med SF 1200 kontrolleren er faktisk en veldig bra SSD.

 

Crucial C300 er enda bedre, men krever native 6 Gb/s porter for å yte max.

Det får du ikke med en Intel basert PC og ICH10R sørbro.

Det hjelper heller ikke at HK'et har 6 Gb/s porter.

Du får nemlig høyere latence.

 

Skal Crucial SSD'en yte max , må du isåfall gå for en AMD maskin med SB 850 og native 6Gb/s porter.

 

Forskjellen i AS SSD er på ca 100 poeng, som er ganske mye.

 

Går du uansett for en Intel basert PC , ville jeg evt. ha kjøpt meg et billig HK og ventet til Intel kommer med ICH11R til høsten/vinteren.

Da kan du fleske til med et svindyrt HK med suveren ytelse...

Lenke til kommentar

Jevrio: Det er IKKE tull å kjøpe 980x til en high end rigg eller for en kraftig arbeidsstasjon. At du er misunnelig er noe annet.

 

angelonz: Det kan være vanskelig å oppnå ønsket hastighet med 2x minnesett og de fleste ekstreme har kun 1 sett. Det er uansett ikke værre enn å prøve seg frem for man kan jo ta angrefrist på det ene settet dersom man ikke kommer i mål.

 

Jeg har 980x selv og SSD-raid, men mangler skjermkort som står i stil. Skal mest sannsynlig ha SLI-oppsett innen kort tid, men lurer å vente på det kommer GTX 485 / 495.

 

2x495 sies å bli meget bra.

 

Nå vet ikke jeg hvor raskt du trenger PCen men det kan være dumt å kjøpe 4x 480 hvis en oppdatert versjon med bedre ytelse og lavere effektbruk er på vei.

Ikke sikkert du legger så mye vekt på effektbruken siden du skal kjøle med vann.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Selv kraftig overklokket 980x greier ikke fult ut å drive 4x GTX 480.

Å si at man kan gå for i7-930 er som å si at man kan glwmme hele greia. Det er sjanseløst å matche quad SLI med 930.

 

Jevrio:

Livet er for kort til å inngå kompromiss. I beste fall har vi 70 gode år.

Hvorfor i alle dager skal du bry deg med hva andre skal kjøpe bare fordi at du liker å spare penger slik at de går tapt i eksponentiell inflasjon?

 

Du kan klokke 930 alt du ønsker men det gir ikke:

-6 kjerner som gjør prosessoren 50% raskere.

-32nm transistorer som er raskere enn 45 nm

-effektivitet mtp effektbruk og varmeutvikling

 

Du får heller ikke følelsen av å ha et kvalitetsprudukt ved å klemme vannet ut av en stein.

 

Jeg har fått flere titalls henvendelser med ordlyden "Er du idiot ellr som kjøper 980x?"

Hvorfor i alle dager skal de legge seg bort i at jeg for første gang på 20 år faktisk er fornøyd med en prosessor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...