Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Måtte vaske meg inn i hybel, som skulle være rein

V-by

Anbefalte innlegg

Hoy.

Har leid meg en hybel gjennom et advokatfirma, noe jeg regnet med var trygt da jeg ser på advokater som seriøse og vet hva de driver med.

Saken er enkel, når jeg flyttet inn i hybelen så var det rett og slett så møkkete at jeg måtte vaske meg inn. Vinduskarmene var svarte av aske elns... rett og slett helt jævlig. Huseier hadde ringt meg noen dager før jeg flyttet inn og sa at det var litt møkkete her, men det skulle fikses før vi flyttet inn. Fellesrommene var også møkkete, men heldighvis ikke like ille som min hybel. Men når jeg lyttet inn hadde ingen vasket her.

Han har sagt han skulle komme innom flere dager nå, forhåpentlighvis i dag, men har ikke hørt noe mere.

Jeg betaler 3900kr mnd

Noen som har noen formening av hvor mye jeg kan kreve i kompangsasjon for å måtte ha vasket meg inn? I kontrakten står det at han kan kreve 2000kr av meg hvis jeg ikke vasker meg ut, er dette da et beløp som er fornuftig å kreve tilbake fra han?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoy.

Har leid meg en hybel gjennom et advokatfirma, noe jeg regnet med var trygt da jeg ser på advokater som seriøse og vet hva de driver med.

De vet nok hva de driver med, men det er neppe det du tror ...

Du kan jo prøve å be om "rabatt" på første månedsleie (eller andre, om du allerede har betalt), men det kan jo hende du får beskjed om at du burde ha ventet med å gjøre noe, og det er din egen sak om du har vasket selv.

Lenke til kommentar

Det skjer at det blir krøll på timeplaner, avtaler missforståes og alt mulig annet kan gå galt som gjør at en leilighet ikke ble vasket når den skulle. Før det er noen grunn til å få panikk å sette igang å trekke i den stoore spaken: hør hva huseier har å si. Å vaske en leilighet til 3900,- i måneden kan umulig ta lange tiden og koster heller ikke mange pengene. Enhver fornuftig person (og sikkert også mange ufornuftige) vil gå med på at du betaler en hundrings eller 4 mindre på forstkommende leie som kompensasjon for noe slikt. Først hvis ting låser seg og dere ikke blir enig er det noe poeng å gå videre.

Lenke til kommentar

Det virker fornuftig å kreve 2000,- . Det er (i følge utleier) det det ville kostet utleier å gjøre hybelen klar før du flyttet inn, og det er det utleier sannsynligvis vil kreve fra forrige leietaker.

Hvis utleier nekter å godta dette kan du trekke det fra husleia og tilby deg å deponere pengene sammen med utleier. Et annet alternativ er som Ekko foreslo at du blir enig med utleier om å ikke vaske ut, og får dette skriftlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...