Gå til innhold

Mac - VPN-tilkoblingsproblem

Anbefalte innlegg

Heisann!

På den plassen jeg jobber ønsker de å koble til VPN-netverket utenfra.

Serveren er en Windows 2003 server.

Mac:

Når de er på nettverket kan de koble til serveren, selv med ekstern IP.

Dersom de er hjemme klarer de å koble til vpn-serveren, men når de vil koble til en delt ressurs får de beskjed om at tilkoblingen misslyktes.

PC:

Får feilkode 619.

Ruterportene er åpne. Har prøvd å legge alle portene til serveren og bare standardport 1723.

Jeg tipper at det enten er

a) Instillinger på serveren som ikke tillatter tilkoblinger fra andre plasser enn innenfor nettverket

og/eller

b) Plattformoverføringsproblem. Altså at macen ikke kan kommunisere rett med pcn.

c) VPN vil jo dele ut ip-adresser. Hvordan klarer den det via internett osv.

Dersom det er A; hvor på serveren er det jeg fikser dette?

Om det er B; hvordan kan jeg gjøre en workaround?

Og om det er C; så er det vel en logisk måte å fikse dette på?

Kom gjerne med et alternativ D og E også!

All hjelp mottas med stooor takk!

MVH

Duccky

Endret av duckyduck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, det hjalp veldig.

Men klarer fortsatt ikke å koble til.

Er ny til w2003 så skulle gjerne fått litt starthjelp.

Tingen er altså at de klarer å koble til VPN når de er på interne nettverket.

Det jeg trenger hjelp til er å konfigurere serveren og ruteren slik at de kan koble til hjemmefra?

Lenke til kommentar

Okei, det hjalp veldig.

Men klarer fortsatt ikke å koble til.

Er ny til w2003 så skulle gjerne fått litt starthjelp.

Tingen er altså at de klarer å koble til VPN når de er på interne nettverket.

Det jeg trenger hjelp til er å konfigurere serveren og ruteren slik at de kan koble til hjemmefra?

Hva slags samband er det, og hva slags utstyr/løsning står mellom internett og bedriftsnettet? Kun en ISP-ruter/brannmur?

Uten å starte noen moralpreken må jeg bare si at jeg ville vært litt forsiktig med å slippe hele verden via PPTP rett inn på en Windows-server uten at noen med grundig kunnskap om denne plattformen setter det opp på en trygg måte, og passer på dette i etterkant.

His dette er den eneste serveren bedriften har, og den er domenekontroller osv. så leker dere med ilden ved å prøve og feile med fjerntilgang på denne måten.

Utover riktig oppsett må man sikre seg med hyppig patching, overvåke logger, ha en OK lockout-policy for de kontoene som kan komme inn via VPN, og følge retningslinjer for hvordan servere som eksponeres kan gjøres sikrest mulig.

Blir det for omstendig er det kanskje best å overlate den funksjonen til en dedikert boks, tjeneste fra xSP eller "managed VPN" a la TeamViewer VPN, LogMeIn osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...