duckyduck Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Heisann! På den plassen jeg jobber ønsker de å koble til VPN-netverket utenfra. Serveren er en Windows 2003 server. Mac: Når de er på nettverket kan de koble til serveren, selv med ekstern IP. Dersom de er hjemme klarer de å koble til vpn-serveren, men når de vil koble til en delt ressurs får de beskjed om at tilkoblingen misslyktes. PC: Får feilkode 619. Ruterportene er åpne. Har prøvd å legge alle portene til serveren og bare standardport 1723. Jeg tipper at det enten er a) Instillinger på serveren som ikke tillatter tilkoblinger fra andre plasser enn innenfor nettverket og/eller b) Plattformoverføringsproblem. Altså at macen ikke kan kommunisere rett med pcn. c) VPN vil jo dele ut ip-adresser. Hvordan klarer den det via internett osv. Dersom det er A; hvor på serveren er det jeg fikser dette? Om det er B; hvordan kan jeg gjøre en workaround? Og om det er C; så er det vel en logisk måte å fikse dette på? Kom gjerne med et alternativ D og E også! All hjelp mottas med stooor takk! MVH Duccky Endret 18. august 2010 av duckyduck Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 I win2003 heter dette RRAS (Routing and Remote Access), finnes mange gode eksempler her. http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc759171%28WS.10%29.aspx Lenke til kommentar
duckyduck Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Okei, det hjalp veldig. Men klarer fortsatt ikke å koble til. Er ny til w2003 så skulle gjerne fått litt starthjelp. Tingen er altså at de klarer å koble til VPN når de er på interne nettverket. Det jeg trenger hjelp til er å konfigurere serveren og ruteren slik at de kan koble til hjemmefra? Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Okei, det hjalp veldig. Men klarer fortsatt ikke å koble til. Er ny til w2003 så skulle gjerne fått litt starthjelp. Tingen er altså at de klarer å koble til VPN når de er på interne nettverket. Det jeg trenger hjelp til er å konfigurere serveren og ruteren slik at de kan koble til hjemmefra? Hva slags samband er det, og hva slags utstyr/løsning står mellom internett og bedriftsnettet? Kun en ISP-ruter/brannmur? Uten å starte noen moralpreken må jeg bare si at jeg ville vært litt forsiktig med å slippe hele verden via PPTP rett inn på en Windows-server uten at noen med grundig kunnskap om denne plattformen setter det opp på en trygg måte, og passer på dette i etterkant. His dette er den eneste serveren bedriften har, og den er domenekontroller osv. så leker dere med ilden ved å prøve og feile med fjerntilgang på denne måten. Utover riktig oppsett må man sikre seg med hyppig patching, overvåke logger, ha en OK lockout-policy for de kontoene som kan komme inn via VPN, og følge retningslinjer for hvordan servere som eksponeres kan gjøres sikrest mulig. Blir det for omstendig er det kanskje best å overlate den funksjonen til en dedikert boks, tjeneste fra xSP eller "managed VPN" a la TeamViewer VPN, LogMeIn osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå