Gå til innhold

Koble to vifter sammen

Shiva

Anbefalte innlegg

Så kom det til stykket hvor jeg syntes hardiskene begynner å bli litt vel varme. Den ene var faktisk så gale at det det ble litt vel varmt i fingern når jeg tok på den. Da var det jeg gikk på biltema og kjøpte meg to cpu vifter som jeg klistret oppå hardisken. Joda, det funker. Nå skal jeg utstyre en hardisk med ramsinks oppå og se hva jeg får til på controlleren. Jeg skal ha en vifte oppå hardisken og en under.

Går det ann å skjøte ledningene sammen slik at jeg kan putte en ledning på kontakten på hovedkortet som egentlig er ment for en vifte. Slik at to vifter bruker samme pluggen? Disse viftene suger 26watt hver og tenker jeg riktig suger de da 52watt fra kontakten som kanskje blir en overbelastning og noe ryker på hovedkortet.

Men så er det ledning for sensor av viftehastighet på begge viftene også. Og hvis jeg plugger begge sammen og stikker det i hovedkortet.... ja hva skjer da.. ja...hmm...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"]Hvis du vil kople på 2 vifteledninger på èn kabel, kutter du den ganske enkelt av, svart på svart og rød på rød..?

hvis jeg forstod spørsmålet riktig..

Jo, men hvis ha gjør det vil han muligens brenne av hovedkortet sitt, hvis specs er som han sier. Hvis du derimot kutter ledningene for så å koble dem i en molex (drev strømkontakt), må du koble dem mot gul og svart i molexen for å beholde standard 12V. Da blir det strømforsyninga som eventuelt blir stopperen for prosjektet, hvis den er for liten altså.

Forresten Shiva, når du putta viftene oppå harddisken som du sier, det blir jo ikke videre effektivt med mindre det er noen mellomrom som lufta kan slippe gjennom da. Hvorfor bruker du ikke bare ei vifte foran disken som kan skape en svak bris over og under den alene. Det skal ikke mere til for å gi slipp på en hel del varme. Ved en slik løsning tror jeg heller ikke du trenger noen ramsinks, med mindre det er for et casemodprosjekt og det skal synes for omverdenen - for da hadde det kanskje hatt en viss effekt, visuelt.

Edit: 12V-7V - Sånn går det når en sov dårlig den natta. :)

Lenke til kommentar
koble dem mot gul og rød i molexen for å beholde standard 12V.

Du får ikke 12V når du kobler til rød og gul på molex'en.

rød+gul=7V

rød+svart=5V

gul+svart=12V

Dvs. du må koble den rød ledningen på vifta til den gule i molex'en, og den svarte på vifta til den svarte på molexen

Lenke til kommentar
Disse viftene suger 26watt hver og tenker jeg riktig suger de da 52watt fra kontakten som kanskje blir en overbelastning og noe ryker på hovedkortet.

Vftene kan umulig forbruke så mye strøm! Det er nok 2,6 watt det skal være.

Lenke til kommentar
det var da mye styr for en varm HD. kan du ikke bare kjøpe deg en slik en til 296 kroner.

Du får andre som sikkert er mye billigere enn dette.

aha! Visste ikke det fantes en gang. Tar og bestiller meg en right away. Så en versjon med vannkjøling et eller annet sted, men får vente til senere.

Lenke til kommentar
det var da mye styr for en varm HD. kan du ikke bare kjøpe deg en slik en til 296 kroner.

Du får andre som sikkert er mye billigere enn dette.

..ops! sånn der sjekke om kredittverdig ja.. reiser ut på laksevåg og kjøper meg en mente jeg. :lol:

Lenke til kommentar
"]Hvis du vil kople på 2 vifteledninger på èn kabel, kutter du den ganske enkelt av, svart på svart og rød på rød..?

hvis jeg forstod spørsmålet riktig..

Jo, men hvis ha gjør det vil han muligens brenne av hovedkortet sitt, hvis specs er som han sier. Hvis du derimot kutter ledningene for så å koble dem i en molex (drev strømkontakt), må du koble dem mot gul og rød i molexen for å beholde standard 12V. Da blir det strømforsyninga som eventuelt blir stopperen for prosjektet, hvis den er for liten altså.

Forresten Shiva, når du putta viftene oppå harddisken som du sier, det blir jo ikek videre effektivt med mindre det er noen mellomrom som lufta kan slippe gjennom da.

Brukte litt gummu med klister på begge sider og lagde 4 "stolper" på sånn ca 5cm hver.

Hvorfor bruker du ikke bare ei vifte foran disken som kan skape en svak bris over og under den alene. Det skal ikke mere til for å gi slipp på en hel del varme. Ved en slik løsning tror jeg heller ikke du trenger noen ramsinks,

Ja, tenkte å lime ramsinks oppå og under hd'en. Så plasserer jeg viften foran og den blåser oppå og under og gjennom ramsinkene. Tja, en vifte enn to.

med mindre det er for et casemodprosjekt og det skal synes for omverdenen - for da hadde det kanskje hatt en viss effekt, visuelt.

Er ikke så nøye om kassa ser fin ut. Min er vel noe av det jækligste som finnes. Prøvde å få garanti på hovedkortet som var i før og da jeg leverte inn hlele maskinen slik vedkommende forespurte, beklaget han seg om at han ikke ville ta i den og om jeg hadde hørt om statisk elektrisitet. :woot:

Lenke til kommentar
Ja, det var feil. Vet ikke hva jeg har lest på. De er 12V og 0.25A. Strømforsyningen min er på 350w.

12V x 0,25A = 3W :wink:

Sørg også for at du har god luftgjennomstrømming i kabinettet, ellers ender du bare med å kjøle harddisken (og alt annet) med den samme varme lufta.

Hørtes greit ut det forslaget om å plassere en vifte forran harddisken. Den kan da sammtidig trekke kald luft utenfra og inn i kabinettet.

Den andre viften kan du eventuelt plassere bak i kabinettet, og få den til å trekke luft ut av kabinettet igjen.

Lenke til kommentar
Ja, det var feil. Vet ikke hva jeg har lest på. De er 12V og 0.25A. Strømforsyningen min er på 350w.

12V x 0,25A = 3W :wink:

Da er det ikke noe å bekymre seg over. Men hva skjer når jeg kobler begge ledningene (viftehastighetmåler) sammen og i hovedkortet. Blir det liksom at den leser fra begge viftene og legger resultatet sammen eller noe..

Sørg også for at du har god luftgjennomstrømming i kabinettet, ellers ender du bare med å kjøle harddisken (og alt annet) med den samme varme lufta.

Hørtes greit ut det forslaget om å plassere en vifte forran harddisken. Den kan da sammtidig trekke kald luft utenfra og inn i kabinettet.

Den andre viften kan du eventuelt plassere bak i kabinettet, og få den til å trekke luft ut av kabinettet igjen.

Har sett meg ut to svære på biltema. Men jeg har også åpent kabinett... altså på den ene siden har jeg ikke noe deksel. Er bare innom der en gang iblandt med støvsugern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...