AlecTBM Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Blåbær, er nok ikke så enkelt å bare bruke gstreamer. For det andre er det ingen vedtatte standarder, bare kandidater. Personlig syns jeg ikke at feks mp3 og H.264 hører hjemme i en slik kandidatgruppe, av forskjellige årsaker. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 WebM er altså en beholder for VP8 (som sies å være ganske bra), sammen med Ogg Vorbis(som ingen bruker til vanlig). Håper nettleserne legger inn støtte for mp3/aac/wav/H.264 i tilegg. Jeg håper ikke nettleserne legger inn flere støtter. Det siste vi trenger er 100 forskjellige løsninger. H.264 er uaktuelt på grunn av patentene og dermed er WebM/VP8 i mine øyne veien å gå. Ser den. Litt trist at W3C ikke hadde "baller nok" til å trosse Apple og de to-tre andre som ikke støttet Theora den gang. Dog hadde H.264 et ganske vesentlig forsprang hva kvalitet angår som nærmest er blitt tatt igjen nå med VP8 på en måte som lett forsvarer bruken av det når man veier opp fordelene ved å ikke binde seg til et selskap som når som helst kan kreve royalties fra alle som implementerer en dekoder i programvaren sin. For meg er det unaturlig å kun støtte de såkalt "vedtatte" standardene når det er så mange formater som er mer brukt enn WebM. Så jo, jeg vil ha støtte for mp3 og h.264. Opera klarer det fint gratis med gstreamer. Ja, dette er jo problemet da. Skal vi tilbake til IE6-tilstander der WWW baserer seg på proprietære løsninger, eller skal vi fortsette den gode trenden med stadig bedre standard-støtte? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Når 90% eller mer av komprimert lyd består av mp3 og aac, så vil jeg gjerne ha støtte for det i min nettleser. Jeg sier ikke at man skal utelukke WebM men ha å bare ha støtte for WebM er heller ingen optimal løsning idag. F.eks hvor mange mp3 spillere idag støtter ogg? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) At et format per idag er mer brukt er ikke holdbart da det hele er selvforsterkende. Blir WebM standard videoformat på nettet finnes det vel knapt måter å være mer utbredt på enn dette. Her er en veldig god artikkel med litt snakk om H.264 Endret 18. august 2010 av hernil Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Html5 vil komme, men for veldig mange situasjoner er flash mye mer anvendelig enn html5. Jeg har ingen tro på å flash vil forsvinne med det første, husk at flash også oppdateres og kommer med nye funksjoner. Problemet med flash er vel ikke mangel på funksjoner, men heller lav ytelse og dårlig cross-platform støtte. Og det er hva Adobe bør fokusere på for øyeblikket, og ikke støtte for 3D. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Blåbær: MP3 fikk siste oppdatering i 1998, den har også svakheter i streaming (som dette handler om) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Da er det bare å håpe at flashbannere og felter her og der med flashreklame på sider også forsvinner. Det er faktisk en ting jeg ikke har savnet særlig og setter pris på med iphone. Endret 18. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Flash er enkelt å blokkere, blir værre om annonsene kommer som javascriptutgaver. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Blåbær: MP3 fikk siste oppdatering i 1998, den har også svakheter i streaming (som dette handler om) Den mest brukte mp3-codecen har blitt jevnlig oppdatert siden 1998. AtW Lenke til kommentar
chma Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 WebM er altså en beholder for VP8 (som sies å være ganske bra), sammen med Ogg Vorbis(som ingen bruker til vanlig). Håper nettleserne legger inn støtte for mp3/aac/wav/H.264 i tilegg. Jeg håper ikke nettleserne legger inn flere støtter. Det siste vi trenger er 100 forskjellige løsninger. H.264 er uaktuelt på grunn av patentene og dermed er WebM/VP8 i mine øyne veien å gå. Uten h.264 støtte tror jeg man klarer å holde liv i flash i mange herrans år til, side om side med silverlight. Med h.264 støtte kan mange webtv løsninger bygges om uten å måtte kode om feks. arkiv eller bytte ut hardware og arbeidsflyt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Når 90% eller mer av komprimert lyd består av mp3 og aac, så vil jeg gjerne ha støtte for det i min nettleser. Jeg sier ikke at man skal utelukke WebM men ha å bare ha støtte for WebM er heller ingen optimal løsning idag. F.eks hvor mange mp3 spillere idag støtter ogg? Nettlesere og nettet generelt bør ikke støtte eller standardisere proprietære formater, iallefall ikke patenterte formater. H264-kodeken og MP3 er patentert. Såvidt jeg vet koster det penger å gi ut programvare med mp3-dekoder (MediaMonkey tillater ikke MP3-enkoding i gratisversjonen), så man kan vel se for seg at å legge disse i en nettleser er uaktuelt. OGG/Vorbis og nå WebM/VP8 er open source og kan derfor støttes i nettlesere uten stor risiko, men selv her kan man vel være forberedt på at noen prøver seg. Det er best å kjøre opensource for å unngå håpløse pengeinnkrevinger av patentholdere. Edit: Usikker på hvordan patentene i AAC faktisk er, de virker mindre strenge enn MP3 i det minste. Endret 19. august 2010 av Slettet+214asdf125 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Flash er enkelt å blokkere, blir værre om annonsene kommer som javascriptutgaver. Forsåvidt riktig, men ikke nødvendigvis like lett å blokkere i browsere på mobiltelefoner. Personlig begynner jeg snart å boikotte sider med mye reklame og vender aldri tilbake til sider som hijacker musepekeren i reklame formål, gir deg reklame popups osv. Jeg putter de i en egen sperreliste for hele siten. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Når 90% eller mer av komprimert lyd består av mp3 og aac, så vil jeg gjerne ha støtte for det i min nettleser. Jeg sier ikke at man skal utelukke WebM men ha å bare ha støtte for WebM er heller ingen optimal løsning idag. F.eks hvor mange mp3 spillere idag støtter ogg? Alle ogg spillerne mine støtter mp3, hvorfor ikke andre veien? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Grizzmo: Fordi folk vet nesten ikke hva OGG er og som blåbær sier, mp3 har et stor del av markedet Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Flash er enkelt å blokkere, blir værre om annonsene kommer som javascriptutgaver. Forsåvidt riktig, men ikke nødvendigvis like lett å blokkere i browsere på mobiltelefoner. Personlig begynner jeg snart å boikotte sider med mye reklame og vender aldri tilbake til sider som hijacker musepekeren i reklame formål, gir deg reklame popups osv. Jeg putter de i en egen sperreliste for hele siten. Ganske lett å blokkere flash på browseren i Android i hvert fall. Her står flash-pluginen som default på "On demand" slik at den ikke laster noe flash innhold før du trykker på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg