Gå til innhold

Får man tak i skostoppere i sett? Helst i tre med kirsebærfarge og messinghåndtak takk

Anbefalte innlegg

Dere vet alle hva jeg snakker om sant? Alle de fine skobutikkene har dem. Svære treklosser som holder passformen på skoene fine.

Ofte er de kirsebærslakkert, og har et rundt messinghåndtak på toppen. Hvor får man slike?

Jeg vil ikke bare ha ett par, men gjerne bortimot 10. Minimum fem-seks par, så jeg kan ha det i alle mine aktivt brukte sko for sesongen.

Hvem selger disse, og hvor bør man kjøpe dem? Kommer de i sett på flere par for redusert pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper mine her eller her. De kalles som regel skotrær, og du burde kjøpe dem ulakkert, fordi de da suger opp fuktighet mye bedre. Grunnen til at de ofte bruker lakkerte i butikk er at skoene der ikke brukes særlig mye, og derfor blir ikke fukt et problem.

Edit: Leif..

Edit 2: Den beste tresorten for skotrær er sedertre, for det suger opp fuktighet best.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Cedarvillestore var klart den mest interessante siden der.

Men for meg er ikke tresorten det viktigste her. Jeg vil bare ha dem for å holde formen, og det kan godt være en billigere tresort.

Dessuten har jo ingen av siden en pakkeløsning. Noen andre som har dette?

Jeg mener også jeg har sett solide blokker, uten justering i det hele tatt, som kommer i ferdige størrelser. Altså ingen rør i midten.

Lenke til kommentar

Hvis du vil holde formen er jo tresorten viktig. Hvis skoen ikke får transportert bort fuktigheten vil skinnet ha mye lettere for å endre form og å bli krøllete. Bare tenk deg om, hva er lettest å ødelegge; En våt skinnbit eller en tørr skinnbit?

Men så lenge du ikke kjøper lakkert tre funker jo det meste greit..

Lenke til kommentar

Skinn er uansett mykt, spesielt etter å ha bli brukt, så om det er plastikk, tre, stål eller hva som helst, vil det bidra til å holde fasongen på skinnet, så lenge det strekker det ut.

Jeg har noen stoppere i plastikk, og de gjør jobben sin de også.

Den eneste grunnen til at jeg vil ha slike vi snakker om, er fordi de ser pene ut, og jeg planlegger å lage en finere måte å oppbevare skoene mine på.

Lenke til kommentar

Skinn er uansett mykt, spesielt etter å ha bli brukt, så om det er plastikk, tre, stål eller hva som helst, vil det bidra til å holde fasongen på skinnet, så lenge det strekker det ut.

Jeg har noen stoppere i plastikk, og de gjør jobben sin de også.

Ja og ja, men det er fortsatt ikke til å komme unna at skotrær i ulakkert tre virker mye bedre, fordi de absorberer fuktighet. Men for all del, gjør hva du vil, for i ditt hode vet du vel alt best...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du trenger bare et par, skolester(shoetree/skotrær) og du får i Oslo kjøpt på Agnar Hagen Sko til 299 kr i ulakkert sedertre med mekanisk split for å kunne passe skoen best mulig. Ja dette er den beste typen skolest.

Du må gjerne kjøpe flere (fordi du har sett bilder av det og synes det ser utrolig snasent ut), men det er ikke nødvendig. Sett skolestene i de siste skoene du brukte, og eventuelt ta de ut etter et par timer.

Hvorfor du vil kjøpe noe ekslusivt fremfor det mest funskjonelle forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Du trenger bare et par, skolester(shoetree/skotrær) og du får i Oslo kjøpt på Agnar Hagen Sko til 299 kr i ulakkert sedertre med mekanisk split for å kunne passe skoen best mulig. Ja dette er den beste typen skolest.

Du må gjerne kjøpe flere (fordi du har sett bilder av det og synes det ser utrolig snasent ut), men det er ikke nødvendig. Sett skolestene i de siste skoene du brukte, og eventuelt ta de ut etter et par timer.

Hvorfor du vil kjøpe noe ekslusivt fremfor det mest funskjonelle forstår jeg ikke.

Jeg har da ikke sagt dette?

Jeg har derimot sagt at jeg gjerne kjøper en billigere tresort, da det viktigste for meg er å holde formen på skoene. Ikke dette med fuktighet osv. Er de fuktige setter jeg dem i tørkeskapet.

Flere mokasiner i fint skinn som geit og lam osv, har en tendens til å synke sammen når de står stille en stund. Da blir de pløsete. En skostopper hadde holdt formen på dem bedre.

Lenke til kommentar

Du skal være forsiktig med å sette skinnsko i tørkeskap. Det er for voldsom påkjenning for skoene.

Sko skal ikke stå med skotre i over lengre tid. Hvertfall ikke disse skotreene med fjærsystem, da dette vil kunne få skinnet i skoen til å strekke seg, og slik ødelegge fasongen. Etter en kortere tid, f eks ett døgn, kan du ta skotreet ut og skoen bevarer formen lengre.

Lenke til kommentar

Jeg har da ikke sagt dette?

Jeg har derimot sagt at jeg gjerne kjøper en billigere tresort, da det viktigste for meg er å holde formen på skoene. Ikke dette med fuktighet osv. Er de fuktige setter jeg dem i tørkeskapet.

Flere mokasiner i fint skinn som geit og lam osv, har en tendens til å synke sammen når de står stille en stund. Da blir de pløsete. En skostopper hadde holdt formen på dem bedre.

Det du tydeligvis ikke skjønner er at tørre sko holder formen bedre enn fuktige sko. Så at du er opptatt av å holde formen betyr indirekte at du er opptatt av å tørke skoene dine på best mulig måte, og den beste måten å tørke sko på, samtidig som de holder formen er å sette inn ulakkerte skotrær i sedertre (evt. en annen tresort, det viktigste er at de er ulakkerte). Å sette dem i skoskap kan som Dag1234 sier ødelegge skoene, og å sette inn lakkerte skotrær vil potensielt ødelegge skoene det og, ettersom fuktigheten ikke blir sugd opp.

Siden du ofte har vanskeligheter med å ta inn over deg det andre skriver gjentar jeg hovedpoenget en gang til: Tørre sko holder formen bedre enn fuktige sko.

Lenke til kommentar

Helst vil jeg bare få dem til å se pene ut når de står på hylla, og samtidig stramme ut rynkene.

Det er jo en grunn til at folk lager lakkerte skotre.

Ja, og grunnen er at det skal se pent ut. Som sagt, i butikker er det ikke noe poeng i å ha fuktabsorberende skotrær, fordi skoene blir brukt så lite.

Og det heter skotrær.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg kjøper mine her eller her. De kalles som regel skotrær, og du burde kjøpe dem ulakkert, fordi de da suger opp fuktighet mye bedre. Grunnen til at de ofte bruker lakkerte i butikk er at skoene der ikke brukes særlig mye, og derfor blir ikke fukt et problem.

Edit: Leif..

Edit 2: Den beste tresorten for skotrær er sedertre, for det suger opp fuktighet best.

Har en utrolig dårlig erfaring med Cedarvillestore.com. Jeg bestilte 3 skotrær av denne typen og en skoboks av de. Det var såklart dyr frakt siden de blir sendt fra USA, skotrærne skulle passe størrelsen 6.5E til 7.5E. Når jeg prøvde skotrærne i skoene mine viste det seg at de var alt for små, selv om jeg bruker størrelse 7E, og de burde egentlig passe. Skotrærne var merket med 38/39, som tilsvarer størrelse 5.5E til 6.5E, ergo alt for små i sammenlikning til det jeg bestile. Jeg forlangte full erstatning, for dette var en feil som burde stå på deres regning, men de nektet å betale fraktkostnadene. Kostet rundt 300kr å få tilsendt skotrærne og hvis jeg skal sende de tilbake for egen regning, koster det 630kr. Skal jeg tape over 900kr (like mye som skotrærne kosta) fordi de gjør en feil? Har satt en amerikansk advokat på saken.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Noen velger å være jævlig kjipe når det gjelder fraktkostnader i reklamasjonssaker. Det syns jeg ofte avslører hvilke firmaer som er mindre seriøse.

De beste butikkene, er de som biter i det sure eplet og står for fraktkostnaden også, i slike tilfeller. Det er sikkert noen logikkhomser her inne som skal diskutere mot dette, men til syvende og sist er det butikken som har minst å tape.

Lenke til kommentar

Noen velger å være jævlig kjipe når det gjelder fraktkostnader i reklamasjonssaker. Det syns jeg ofte avslører hvilke firmaer som er mindre seriøse.

De beste butikkene, er de som biter i det sure eplet og står for fraktkostnaden også, i slike tilfeller. Det er sikkert noen logikkhomser her inne som skal diskutere mot dette, men til syvende og sist er det butikken som har minst å tape.

Ble det noe av skotre kjøpet ditt? Skulle gjerne funnet noen andre som selger skotrær, helst med fjæring foran og i cedar. Herring shoes selger de uten fjering og a fine pair of shoes har ikke skotrærne i cedar (UK 6.5). Noen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...