Gå til innhold

Får ikke lyd via hdmi noe lengre


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har en Acer Aspire 5737Z laptop som jeg bruker til å se film å høre musikk med og alt dette gjør jeg gjennom HDMI kabel til reciever. Alt har bestandig funka fint helt til nå. Jeg prøver å høre musikk, men ingen lyd og det står i avspillingsenheter at hdmi ikke er koblet til, men jeg får jo bilde. Jeg har prøvd å reinnstalere drivere og tilbakestille drivere, tatt kabel ut og inn både i pc å bak i reciever, men til ingen nytte. Kansje noen har et tips til meg?

 

Bare rop ut hvis dere trenger mer informasjon!

 

-Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Dette kommer sikkert ut til å høres ut som et teit tips, men det funket faktisk hos en venn av meg som hadde noe av det samme problemet.

 

Prøv å vend på HDMI-kabelen. Altså ta ut kabelen fra receiver, putt denne enden inn i PC. Enden som står i PC'n fra før setter du inn på reciever.

 

Å ja jeg vet hvor teit dette høres ut, men det er ett lettvint tips, og det har faktisk funket :p

Endret av NoxRy
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Oppdaterer denne posten igjen. Begynner å bli en stund siden jeg startet posten, men problemete er der fortsatt. Jeg tror jeg har formatert 7-8 ganger siden august nå å begynner å bli mektig lei. Av og til når problemet oppstår så funker det med å restarte pc/uninstalere driver også restarte pc/restarte pc med hdmi kabel dratt ut/innstalere nvidia sin hdmi driver for så og avinnstalere den igjen osv.

 

Så som dere sikkert ser så har jeg prøvd en god del, men det hadde vert knall med flere tips.

Mulig det er hardware feil og...?

Lenke til kommentar

Prøv å vend på HDMI-kabelen. Altså ta ut kabelen fra receiver, putt denne enden inn i PC. Enden som står i PC'n fra før setter du inn på reciever.

 

Har du testet dette?

 

Fikk nylig noen HDMI kabler, hvor de spesifikt sier at lyden i HDMI kabler er enveis. Slik at jeg må monterer HDMI kabelen i følge pilene på kabelen. Dra fra Lyd kilde til lydenhet. Så skal jeg bruke den fra BD spiller til forsterker så går pilen den veien. For å bruke Audio-Return-Channel fra TV, så må den stå fra TV til forsterker, selv om bildet går motsatt vei.

 

 

Har du sitti å tatt kabel ut og inn, for å se om den reagerer?

Prøvd å slå av HDMI CEC i alle enheter? (Kan ha mange andre navn også dessverre)

Lenke til kommentar

Ingen andre som har noe tips? Frister ikke å formatere igjen altså :p

 

Bilde: Jeg får bilde på tv skjermen mens kabelen er i, men det står fortsatt slik på lyden

 

Har tidvis vært borti samme problem med at lyden forsvinner fra HDMI. Løsningen for meg ble å sjekke at riktig avspillingsenhet var valgt, og/eller gjøre den riktige til standard igjen. Slik at du på en måte deaktiverer og så aktiverer den igjen. Det fungerte hos meg. Ellers er det jo greit å sjekke om det har kommet nye lyd-drivere for HDMI-utgangen fra produsenten.

Lenke til kommentar

Så som dere sikkert ser så har jeg prøvd en god del, men det hadde vert knall med flere tips.

Mulig det er hardware feil og...?

 

Siden det hjelper å reinstallere PCen tviler jeg på at det er hardwarefeil. Men alt er mulig.

 

Har du forsøkt med en annen receiver eller TV? Har du sjekket at receiveren står innstilt til å ta i mot lyd over HDMI? Hvilket merke er receiveren, og har du søkt på nettet etter problemer knyttet til den? Har du noen andre former for høyttalere plugget til PCen?

 

HDMI (og DVI) fungerer sånn at ut-enhet og inn-enhet forteller hverandre hvilke formater de støtter. En ut-enhet skal ikke sende data på et format som inn-enheten ikke har sagt den støtter. Det betyr at hvis format-forhandlingen av en eller annen grunn feiler, eller hvis PCen "glemmer" hva som er tilkoblet, så vil den ikke sende noe data i det hele tatt. Men med HDMI skal format-forhandlingen egentlig gjøres hver gang en kabel plugges inn eller en enhet slås på, så feil av denne typen pleier å ordne seg ved å skru av enheter og/eller trekke ut og sette inn kabler.

 

Prøv følgende:

1) Skru av PC. Skru av reciever. Trekk ut kabler. Trekk også ut andre eventuelle høyttaler-ledninger fra PCen.

2) Sett inn HDMI-kabelen. Skru på receiver.

3) Gå gjennom innstillingene på recieveren og forsikre deg om at den er stilt inn på å spille av lyd fra HDMI.

4) Start PCen.

 

Dersom du ender med å reinstallere for å fikse det denne gangen også, så bør du teste litt mens det virker og se hvordan lyd-innstillingene på PCen påvirkes av at du kobler recieveren fra og til. Det kan kanskje gi noen hint om hva PCen tror om situasjonen når det ikke virker.

Lenke til kommentar

Så som dere sikkert ser så har jeg prøvd en god del, men det hadde vert knall med flere tips.

Mulig det er hardware feil og...?

HDMI (og DVI) fungerer sånn at ut-enhet og inn-enhet forteller hverandre hvilke formater de støtter. En ut-enhet skal ikke sende data på et format som inn-enheten ikke har sagt den støtter. Det betyr at hvis format-forhandlingen av en eller annen grunn feiler, eller hvis PCen "glemmer" hva som er tilkoblet, så vil den ikke sende noe data i det hele tatt. Men med HDMI skal format-forhandlingen egentlig gjøres hver gang en kabel plugges inn eller en enhet slås på, så feil av denne typen pleier å ordne seg ved å skru av enheter og/eller trekke ut og sette inn kabler.

 

For HDMI så heter dette HDMI CEC, og er alltid anbefalt å skru av hvis det er mulig. Dette for å ikke lage krøll. Hadde problemer med dette på min forrige Pioneer AX4ASi forsterker, hvor den kun taklet 1080i internt, men kunne sende igjennom 1080p. Når BD spilleren spurte hva den taklet, så fikk den kun 1080i i svar. Slik at jeg måtte fysisk inn å bytte tilbake til 1080p igjen for å få riktige innstillinger.

 

Slike innstillinger trenger man kun å gjøre 1 gang når man kopler opp første gang, og man trenger ikke la komponentene spørre hverandre hver bidige gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...