Sunsi Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Hei. Jeg har en webform på hjemmesiden min, men jeg ønsker å ha en "husk-meg" boks for E.postadressen. Slik at de som bruker webformen min kan huke av i denne boksen, og neste gang de besøker siden, ligger E-post adressen dems allerede i Epost feltet, og de slipper og bruke tid på å skrive den inn igjen. Hvordan gjør jeg dette ? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 http://no.php.net/cookies Lenke til kommentar
Warz Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) ...... Endret 18. august 2010 av Warz Lenke til kommentar
Sunsi Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Takk for svar Men jeg skjønte ikke dette helt.. Jeg har fått laget i stand webformen. Hvordan og hvor skal jeg skrive koden for å få en sånn husk-meg boks? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Under <form> lager du en checkbox. På serversiden bruker du cookies for å lagre statusen. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Du må da lage dette i PHP, når bruker klikker submit. F.eks hvis du har <form action="" method="post"> Så skriver du denne PHP koden i samme fil: <?php if($_POST) { // Legg in test her for om checkbox er sjekket av. // Lag en cookie her hvis den ikke finnes fra før: if(!isset($_COOKIE['epost'])) { setcookie('epost',$_POST['epost'],time()+(60*60*24*365)); } } ?> I HTML formen din må du hente ut cookien slik f.eks: <input type="text" name="epost" value="<?php echo htmlspecialchars($_COOKIE['epost']);?> Endret 18. august 2010 av Warz Lenke til kommentar
Sunsi Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Okey. Takker for svar! Skal en tur ut av huset nå, men skal se om jeg får det til i lpet av morgen dagen! Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Du trenger ikke PHP for å lage dette, du kan bruke javascript. Hvordan du setter cookies med javascript kan du lære deg her: http://www.w3schools.com/JS/js_cookies.asp På onsubmit eventet til formen så setter du cookien med emailen, og når siden lastes henter du emailen fra cookien og legger den inn i formen. Endret 18. august 2010 av FraXinuS Lenke til kommentar
Vikestart Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Du trenger ikke PHP for å lage dette, du kan bruke javascript. Hvordan du setter cookies med javascript kan du lære deg her: http://www.w3schools.com/JS/js_cookies.asp På onsubmit eventet til formen så setter du cookien med emailen, og når siden lastes henter du emailen fra cookien og legger den inn i formen. Anbefaler ikke det pga. ikke alle har Javascript aktivert. Javascript er generelt et dårlig alternativ når det gjelder lagring av informasjon osv. Men det virker. Endret 19. august 2010 av Vikestart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå