Gå til innhold

Bethesda med langsiktige planer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bryr meg ikke. Bethesda har misten teken og sunket ned til "konsol nivå" etter Oblivion kom ut.

den sjønner jeg ikke, ja brukerinterfacet kunne vært bedre, Morrowind var mye mer avansert, drag drop, endre størlse på vinduer osv.

Quest kompass pila kom på grun av den puzzle box questen og en del andre kronglete quests.

Ble selvagt overdrevet, greit nok å vise steder som var markert på kartet, eller npc som gikk rundt men ikke vise fiender i huler.

Bortsett fra det var Oblivion mye mer blankpolert og balansert en Morrowind men samtidig forsvant en del av det hysterisk morsome som å hoppe 300 meter eller kaste levitate på griser på få dem til å forfølge over et stup.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke, men likevel klarer du å nevne grunnene...jada.

 

Du glemte også å nevne at spillene dems har blitt til "copy & paste" når det gjelder omgivelser. Gang på gang på gang, ALT er likt og blir fort kjedelig.

 

Morrowind kunne du utforske sikkelig grundig og finne nye skulte plasser, og spennende omgivelser. Men ikke Oblivion, eller Fallout. Alt er helt likt, og jeg hadde ikke noe lyst å være i den verden de skapte.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Problemet med Morrowind vs Oblivion er at Morrowind hadde en stor øy med ganske få interessante steder. Det gjorde at man kunne utforske lenge og fikke virkelig intessante steder, mens i Oblivion fokuserte de på å ha så mange interessante steder som mulig på en mindre øy. Resultatet ble en enorm liste over steder å besøke, men det meste var identisk. Har man først funnet den samme grotten seks, syv ganger kan jeg spare begeistringen min når jeg finner den enda en gang. Oblivon ble rett og slett kvantitet over kvalitet.

 

Og hva med level-systemet? Det fungerte helt fint i Morrowind, så hvorfor ødelegge det i Oblivion? De aller fleste er vel enige at Oblivion er bedre enn Morrowind, men bare dersom man slenger på en drøss mods. Det blir jo feil.

 

I tillegg mangler Oblivion stemningen fra Morrowind. Jeg husker godt da jeg kom ut av skipet i Morrowind første gang og så en liten drittby med noen få hus. Når oppdragene mine var over der måtte jeg gå gjennom en dyster, uinnbydende sump og skog før jeg kom til neste by, og den var på mange måter bare en større versjon av den første drittbyen. I Oblivion kom jeg ut av fangehulletog rett ut i en Disney-verden. Det var like før jeg forventet at ekorene begynte å fremføre en musical. Byene var ikke bedre. Ulikt de nedslitte, skitne byene i Morrowind virket det som om alle folkene i Oblivion hadde gjort en skikkelig innsats med å rengjøre byen til jeg dukket opp.

 

Jeg hørte en lignende problemstilling med Star Wars vs Star Trek. Effektene i Star Wars er nok dårligere og alt det der, men selve verden er nedslitt, støvete og skitten. I Star Trek går de omkring i glitrende romskip store deler av tiden, og når de er på planeter holder de seg stort sett i rene steder. Det gør at verdenen i Star Wars er langt mer troverdig enn verdenene i Star Trek. Det samme gjelder i Morrowind vs Oblivion. Oblivion ser bedre ut, men er langt mindre troverdig. Det ser for bra ut, og blir bare kunstig. Morrowind ser mer "ekte" ut.

Lenke til kommentar

I Oblivion kom jeg ut av fangehulletog rett ut i en Disney-verden. Det var like før jeg forventet at ekorene begynte å fremføre en musical. Byene var ikke bedre. Ulikt de nedslitte, skitne byene i Morrowind virket det som om alle folkene i Oblivion hadde gjort en skikkelig innsats med å rengjøre byen til jeg dukket opp.

Det er til dags dato den mest negative og pessimistiske beskrivelsen av åpningssekvensen jeg har hørt i hvert fall. Grafisk sett var det ganske imponerende. Det var en frisk pust å komme ut der etter et mørk og innestengt fengsel. Dessuten er det ikke sånn at brun og grå er de eneste kule fargene.

 

Ang. artikkelen så tenker jeg jo som så at teknologien i Fallout 3 sannsynligvis vil passe best i rollespill, og at en av de uannonserte titlene er enten Fallout 4 eller ES5. Kanskje begge.

Det er jo ikke et spørsmål om de to spillene kommer, men når, ettersom Todd Howard har gått ut før og sagt at det er to spill-serier som både de og fansen vil se mer av.

Det begynner også å bli lenge siden ES5, så det vil kanskje gjøre det mer aktuelt enn Fallout 4 som kan vente pga. New Vegas.

Lenke til kommentar

Til å ikke "Bry dere" maser dere noe fælt mye om hvor dårlig spillet er.

 

Anyway. Jeg gleder meg som fean, brukte uendelig mange timer på Morrowing og oblivion. Skal sikkert runde oblivion en gang til i fremtiden, minst. Måtte da selfølgelig skru av level-scaling ( eller, modde vekk ) siden det faktisk ødla hele spillet i mine øyne.

 

Hvis de holder seg på oblivion nivå, og ikke forenkler spillet noe mer samt at moddemiljøet lager noen gode mods når spillet kommer ut, blir dette et av tidenes spill for min del.

 

Jeg venter forstatt på brotherhood modden , etter 4 år. haha .D

Lenke til kommentar

Ja, det var imponerende å komme ut av fangehullet. Selv jeg syntes det så bra ut. Problemet er at det ikke så troverdig ut. Det er noe helt annet.

Personlig så synes jeg det var fett å komme ut av fangehullet å se den pene verdenen, men jeg er også litt enig med deg med at det så litt disney ut. Jeg skulle ønske de kunne fått til en mellomting, evt at det kanskje var noen steder hvor gresset faktisk var litt grønnere, mens andre steder hvor ting ikke så så pent ut.

Lenke til kommentar

Ta en spasertur over en mark og gjennom en skog, så ser dere problemet. I Oblivion er alt helt grønt og nesten skinnende hele tiden. I virkeligheten er det nedtråkket, visnet, falmete farger, knekte kvister og så videre. Det er en viss for skjell. ;)

 

@asad: Du har fått med deg at Elder Scrolls ikke tok en Star Wars og begynte på episode 4? :p Mange av oss som er... øm... litt oppe i årene storkoste oss med Arena, Daggerfall og Morrowind, og noen av oss spilte faktisk med glede gjennom Elder Scrolls: RedGuard. Hele serien har vært svært bra siden starten, og varulvene i Morrowind (Blood Moon) var det kuleste jeg har gjort på svært lenge i et spill. Når de annonserte Oblivion var i hvertfall jeg i ekstase og talte dagene til det kom. Men så kom det til slutt, og jeg ante ikke helt om jeg skulle bli forbannet eller bryte sammen i stille gråt. På noen få minutter hadde de prestert å ødelegge hele serien jeg har elsket så høyt i årevis. Så ja, jeg bryr meg definitivt om Oblivion, men ikke på en bra måte. Jeg våger fortsatt å håpe de har lært, og at Elder Scrolls V kan bli bra. Det må det jo. De kan jo ikke bare drite i fansen og ødelegge alt Elder Scrolls har stått for i alle år, og lage et forbanna konsoll-action RPG! :cry:

Lenke til kommentar

Kanskje litt off-topic, men hvorfor er det blitt slik at hele ryktet til et selskap står og faller utelukkende på det siste spillet? Ja, Oblivion var kjedelige saker, men hvorfor betyr det at Elder Scrolls V også blir kjedelige saker? Det gjelder selvsagt ikke bare Bethesda, eller bare spill, for den saks skyld. Bare fordi Doom 3 har for old-school for de fleste og selv om det faktisk var old-school id satset på i første omgang betyr det jo ikke at Doom 4 blir Doom 3 i reprise? Har folk allerede glemt Wolfenstein 3D, Doom, Quake osv? Selv i filmverdenen ser vi det samme. De fire første filmene i en serie var bra, den femte dårlig. Ergo blir nr seks automatisk også dårlig?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...