Gå til innhold

Har Akamera forstand på kvalitet

Anbefalte innlegg

Har laget noen topicer tidligere der jeg ber om vurdering av kvalitet på

bilder eks. bilder tatt med Sony V1

Da svarer mlwirak ar han må sammenligne V1 med andre kameraer før han kan sei hvordan kvaliteten er. Jeg og andre har lagt ut flere linker der der det er tatt bilder med V1, G5 og Nikon 5400 på samme motiv på samme tid. Men det er ingen i AKAMERA eller andre på dette forumet som har meningen om kvaliteten.

Er det PGA feighet eller er det PGA at ingen har peiling på dette feltet.

Begynner å bli skeptisk til seriøsiteten til dei som driver denne siden.

Royrogers

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå at kvalitet nesten er det aller viktigste når jeg skal vurdere et digitalkamera.

Det bør nesten være en selvfølge at man har ihvertfall et par faste motiver som går igjen på alle testene - gjerne i studio med eksakt samme lysoppsett hver gang så det blir like forhold.

Hvis sammenligningsgrunnlaget er forskjellige motiver tatt under forskjellige lysforhold (overskyet, sol, kveld osv.) så kan jo et 'dårlig' kamera på en 'god' dag fremstå som bedre enn et bra kamera som hadde veldig vanskelige lysforhold den aktuelle dagen.

Lenke til kommentar

Ifølge "fotografi" (som forøvrig er et av Norges (og Skandinavias) mest respekterte fotmagasin) er det veldig vanskelig å holde et motiv som standard for alle tester. For det første fordi årstidene og været varierer, for eksempel vil en hytte fotografert i juni se annerledes ut enn i august, selv om det tilsynelatende er små forskjeller i været. Dessuten må man ikke binde seg for tett opp til et motiv i og med at om hytta for eksempel skulle bli brent vil man måtte finne et nytt fast motiv, og alle de gamle testbildene vil bli ubrukbare.

Når det er sagt, så legger Martin ut bilder med en del motiver som går igjen. For eksempel er det en kirke jeg har sett flere ganger. Akkurat dette motivet er storslagent for å måle oppløsning synes jeg. Jeg ser på hvor godt kameraet registrerer mursteinene. På den måten ser man også om kameraet skarper bildene for mye pga kontrasten mellom den røde mursteinen og mørtelen mellom.

Det som derimot går an å gjøre er å teste mange kamera samtidig, for da får alle tilnærmet samme lysforhold og motiv.

Se også til Sverige og "ljud & bild" for tester med de beste skjemaene for REELL oppløsning. De måler det etter prinsipper som kan sammenlignes med desibel for lyd, enkelt og greit fantastisk.

lykke til!

Lenke til kommentar

Er ikke dette en side basert på frivillighet og innsats fra andre medlemmer?

Mulig jeg tar feil, men du stiller etter min mening urimelige krav her i forumet.

Foreslår at du oppretter en konto på http://foto.no. Der kan du legge ut bilder, samt komme med spørsmål i kanskje landets største brukerforum for fotografi.

Lenke til kommentar

Muligens at jeg stiller for store krav, men hvis de som er "driverne" av dette forumet vil at det skal bli et bra produkt bør de kommentere bilder.

Eksempelvis hvis et motiv er tatt med flere kameraer på samme plass til samme tid.

Dette blir da en måte der andre kan lære av og dermed bli med videre i diskusjonene slik at vi får flere saklige diskusjoner.

Her er et eksempel der noen bilder tatt med G5, V1 og 5400

http://digitalcamera.impress.co.jp/03_07/toku2/

Men for alldel det er en veldig bra side med veldig bra tester.

Royrogers

Lenke til kommentar

Martin har jo sagt i en tidligere tråd at han har dårlig tid, og at han har en del testrapporter som må skrives. Ellers er det jo litt vanskelig å kommentere bilder som man har lite informasjon om. Den linken du har lagt ut her sier jo bare hva størrelsen på filene er, og hvilken oppløsning som er brukt - ingenting om hvilke innstillinger som er brukt.

Og denne posten har litt høy sytefaktor...

Lenke til kommentar

Enig med Swanky, Anderfo. Dette nettstedet har mye mer å jobbe med enn å kommentere bilder (med tildels sviktende underlag). F.eksempel skal de skrive om nyheter, tester, prisinfo, administrere forum etc.

Selv om en sender inn et topic til forumet har en ikke KRAV på svar!

Og Royrogers, kan du ikke bare kjøpe deg en V1, begynn å ta bilder og bidra med dine synspunkter på kameraet og bildekvaliteten?

Lenke til kommentar
Og Royrogers, kan du ikke bare kjøpe deg en V1, begynn å ta bilder og bidra med dine synspunkter på kameraet og bildekvaliteten?

Det er akkurat det jeg har gjort. Får V1'en min i morgen eller tirsdag.

Skal bidra med mine synspunkter, men dette er mitt første kamera så jeg er avhengig av god hjelp når det gjelder innstilling og om kvaliteten er bra.

Det merkelig at på mange andre diskusjonssider kan man kommentere bilder (ref link lenger opp), men ikke denne.

Royrogers

Lenke til kommentar
... Har tydeligvis mye å lære.

Royrogers

Det har vel de fleste, ikke sant.

Det skal forresten bli spennende å høre om kameraet svarte til forventningen. Kameraet har høy siklefaktor og det er mulig at jeg hadde kjøpt et var det ikke for at jeg allerede har et annet 5Mpix-kamera.

Tror forresten ikke at en skal være altfor opphengt i kameraets bildekvalitet, det er fortsatt fotografen som gjør det meste av "jobben".

Når det gjelder å diskutere bilder, må du ikke forstå meg dithen at jeg er i mot dette, men folk svarer hvis de har tid og føler at de har noe å bidra med som de kan stå inne for.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke engang tid til å evaluere grundig alle bilder jeg tar selv i forbindelse med testing, langt mindre har jeg tid til å evaluere bilder tatt av andre.

Jeg kunne sikkert klart å lirke fra meg noen kommentarer om andres bilder, men foretrekker å bruke tiden på de bildene jeg tar selv fordi:

- Da har jeg full oversikt over hvordan lysforhold mv. er.

- Jeg har full oversikt over kameraets innstillinger på det gjeldende bildet

- Jeg tar liknende bilder med andre kameraer og får et mer objektivt grunnlag for referanse

Mange av bildene JEG har tatt med V1 lider av lav kontrast og for svak fargemetning. En del andre bilder avslører at dynamikken ikke er den beste. Men ettersom jeg enda ikke har tatt tilsvarende bilder med andre kameraer er det vanskelig å si hvordan f.eks. Canon PowerShot G5 ville klart seg under de samme forholdene.

Før testen av V1 blir presentert vil jeg forhåpentligvis ha en mengde tilsvarende bilder tatt med f.eks. Canon EOS 10D, Canon PowerShot G2 og Nikon Coolpix 5700 for hånden. Da blir det lettere å uttale seg om bildekvaliteten uten å risikere å gå i baret.

En annen ting er at jeg ikke har tid til å lese og besvare alle meldinger her i forumet.

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...