ansnev Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Hei Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg har en database i access med ca 200 000 linjer. Hver vare har et unikt nummer, men kan stå mange ganger i databasen. Jeg ønsker å kjøre en rapport som viser meg hvor mange forskjellige varer som ligger der. Dersom dere har hvor dan dette kan løses enten i excel (overfører dette til excel 2007) eller i access 2007 hadde det vært kjempe bra. Anstein Næverdal Lenke til kommentar
valentino Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Du kan løse dette ved hjelp av 2 funksjoner i excel. Dette er veldig low tech og kan sikkert gjøres på en mer smidig måte med andre funksjoner, men det vet jeg ikke noe om. Først må du ta bort alle duplikate oppføringer. Det gjør du ved å bruke verktøyet avansert filter. Data > Filter > Avansert filter > Kopier listen til et annet sted > marker hele listen (f.eks. A:A) > velg plassering for liste uten duplikater (f.eks. C1) > Hak av for bare unike poster > trykk OK. Den nye listen skal være med bare unike oppføringer og kan telles enten ved å bruke =antalla() funksjonen eller bare se på radnummeret til siste oppføring. Lenke til kommentar
ansnev Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Du kan løse dette ved hjelp av 2 funksjoner i excel. Dette er veldig low tech og kan sikkert gjøres på en mer smidig måte med andre funksjoner, men det vet jeg ikke noe om. Først må du ta bort alle duplikate oppføringer. Det gjør du ved å bruke verktøyet avansert filter. Data > Filter > Avansert filter > Kopier listen til et annet sted > marker hele listen (f.eks. A:A) > velg plassering for liste uten duplikater (f.eks. C1) > Hak av for bare unike poster > trykk OK. Den nye listen skal være med bare unike oppføringer og kan telles enten ved å bruke =antalla() funksjonen eller bare se på radnummeret til siste oppføring. Lenke til kommentar
ansnev Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Tusen takk for svar - denne muligheten var jeg faktisk klar over - men innbærer litt arbeid når du ønsker å følge med på utvikling over tid. Dette er en "levende" database som øker hver dag. jeg ønsker å se på feks antall unike vare nummer bestilt pr ukedag eller pr uke. Dvs jeg vil forholdsvis ofte ta ut en slik rapport. Det jeg hadde håpet var om det var en funksjon i excel evt om jeg kunne laget en spørring i access hvor jeg kunne hentet ut slike ting meget raskt. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Tror du kan undersøke muligheten til å bruke en pivot tabell. Det krever lite ressurser og du kan få opp antall oppføringer på hver post ganske greit. Vet ikke hvordan listen din ser ut så jeg kan ikke gi deg så mange detaljer på dette. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Jeg regner med at der kun er nummerdet er snakk om? I så fall teller denne antall unike nummer fra A1 til A10: =SUMMER(HVIS(FREKVENS(A1:A10;A1:A10)>0;1)) Endret 18. august 2010 av aklla Lenke til kommentar
ansnev Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Dette fungerte - tusen takk Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Det skjer alltid at en som får forslag om en Pivot-løsning blir jublende glad for en formelløsning. Men løsningen som virker raskest eller er umiddelbart begripelig er ikke nødvendigvis den beste. Du bør absolutt bruke en pivottabell når du jobber mot slike baser. Den finnes i Excel og kan bruke både Excellister og Accessbaser som datakilde. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ansnev Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Det skjer alltid at en som får forslag om en Pivot-løsning blir jublende glad for en formelløsning. Men løsningen som virker raskest eller er umiddelbart begripelig er ikke nødvendigvis den beste. Du bør absolutt bruke en pivottabell når du jobber mot slike baser. Den finnes i Excel og kan bruke både Excellister og Accessbaser som datakilde. Beste hilsen Harald Takk for svar - Jeg bruker pivot i forholdsvis stor skala - både mot mindra excel tabeller men også mot større access baser. Problemet mitt i PIVOT er at jeg ikke klarer å få den til å telle antall unike felt som et verdi felt. Den teller antall forekomster. Jeg må i såfall lage en kolonne med varenummer og telle antall rader. Dersom du har løsning på hvordan telle antall unike felt i en pivot blir jeg glad :-)) Anstein Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Så bra, du vet hva du driver med, da sier jeg kult og unnskyld alt ettersom det passer. Nei jeg kjenner ingen enkeltklikks løsning på antall sammendragsgrupper, tror du trenger en antall-formel ved siden av. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå