Gå til innhold

Merkelig skattehopp mellom 20 000kr brutto og 22 000kr brutto

Arinomi

Anbefalte innlegg

Av ren kjedsomhet satt jeg og så gjennom gamle og nye lønnsslipper, og la merke til noe merkelig.

Ifølge en slipp fra desember 2009 betalte jeg litt over 2000kr i skatt for en bruttolønn på rundt 20 000kr. For fire dager siden mottok jeg en slipp for forrige måned, som kom på rundt 22 900kr brutto, og da betalte jeg over 6 000 kroner! Dette var også tilfelle i en slipp fra november 2009, der jeg tjente 22 240kr brutto.

Grovt regnet betaler jeg altså en skatt på 13% om jeg tjener tyve tusen, mens jeg betaler nesten det tredobbelte om jeg passerer toogtyve tusen! Er dette riktig?

Jeg bruker tabellkort (7100).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betalte ikke 2000 for 22 000, men 2000 for 20 000. To tusen kroner mindre altså. Det kan jo være en feil, men jeg brukte samme skattekort hele året, og lønningene på 22 000 før og etter 20k-måneden ble skattet 6k.

Jeg tjente faktisk en tusenlapp i nettolønn på å tjene to tusenlapper for lite i brutto.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar

Det er vanlig at arbeidsgiver beregner "halv skatt" i desember, dvs. halvparten av det forskuddstrekket tabellen tilsier.

Tabellene er laget med dette i mente, så totalt sett over hele året vil forskuddstrekket mer eller mindre matche det du skal betale i skatt for det året. Hvor godt det treffer avhenger av hvor godt tabellen passer til dine fradrag.

Lenke til kommentar

Desember er nok svaret ja. Tabellene er konstruert slik at man betaler halv skatt i Desember og ingenting i feriemåneden. Noen tror at det ikke er skatt på feriepenger og halve desemberlønna, men det er feil. Det blir kompensert ved at det betales litt mer resten av året. Og på skatteoppgjøret blir det hele brukt som grunnlag for skatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...