Gå til innhold

DSLR til filming: 7D vs 550D

13 stemmer

1. 1. Filmkameraet som er best:

• Canon 7D
      7
    • Canon 550D
      5
    • Ingen av dem, jeg la ved en kommentar
      1

Anbefalte innlegg

Heisann, en kompis og jeg skal kjøpe et DSLR til filming. Vi så lenge på 7D, men så kom 550D inn i bildet.

Av det jeg har lest så er videokvalitetene til kameraene identiske, det eneste er at 7D er mer robust og andre handy-heter.

Siden 550D er billigere, så kan vi kaste bort noen lapper på noen bedre objektiver òg. (tillegspm, noen gode objektiver til filming?)

Men av deres erfaringer, hva er best mellom 7D og 550D, og er 7D verdt prisen?

(la denne under speilrefleks selvom det er filmkamera-ish)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

On-topic, 7d er best til filming.

her er litt ekstra...

hvor mye penger er du egentlig innstilt på å bruke?

Hvor "proff" er du?

kommer du i nærmeste fremtid til å bruke kit-nybegynner-18-55-objektiv; eller kommer du til å kjøpe zoomtele, vidvinkel, macro, blitz, stativ, polafilter, fargefilter, beskyttelsesfilter, gråfilter osv osv osv?

hvis du er villig til å bruke penger, så er det viktigste utstyret, objektiver og det andre jeg skrev. kamera er ikke viktig, det er objektivene som teller. Objektiver gir deg bra bilder, ikke Nikon d3x eller canon 1d.. det som koster, og det som teller er objektiver og annet utstyr!

bare spør ken rockwell og meg ;)(godt selvbilde? jeg? neeheeeeiiida!!)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke jeg, men skulle jeg ha vært ute etter noe for video, ja da hadde jeg nok vurdert et videokamera... :whistle:

håper det.. for dslr er jo ikke filmkamera egentlig..

dagens har ikke autofokus, og elendig mikrofon..

men som sagt, kjøp deg et 550d som kamera, masse objektiver, god fototeknikk, og du er good to go!

filmkamera kan du kjøpe senere..

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Min erfaring med film nærmer seg 6 år +/- med legoanimasjoner videre til fjortizz actionfilmer, til litt mer seriøs film de siste 2 årene.

Penger går vel rundt 20k inkludert utstyr som steadicam, shouldermount og objektiver. Vi skal i nærmere tid kjøpe en Røde mikrofon og vi har sett på 35MM objektiver og en til 135MM. Vi undersøker litt mer om objektiver.

DSLR funker fett til filming pga full HD og god dybdefokus med objektiver, som du sikkert vet så var jo House filmet med DSLR i scenen med overkill dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

DSLR funker fett til filming pga full HD og god dybdefokus med objektiver, som du sikkert vet så var jo House filmet med DSLR i scenen med overkill dybdeskarphet.

:) house liker vi!

men likevel, dslr er først og fremst stillbildekamera.. menmen.. gjør som du lyster.

bare canon som kan filme i full HD. De har visst patent på teknologien eller noe..

objektiver kan du jo skifte på et vanlig proff-filmkamera også... :ermm:

men hvis du faktisk sært nok BARE bryr deg om filmkvalitet, så er 7D et lett valg. Jeg anbefaler likevel ikke å legge så mye penger i et dslr som filmkamera... House-scenen var ikke filmet av en "fjortizz" som du så pent kaller det, men en litt mer proff..

Det er vanskelig å fokusere bra med dslr.

det finnes likevel ett eller annet ekstrautstyr for å fokusere rett og bra med dslr, og finnes bra mikrofoner.

hvis du vil kan jeg finne ut hva utstyret heter.

send pm, så legger jeg uten tvil merke til det..

• Liker 1
Lenke til kommentar

men likevel, dslr er først og fremst stillbildekamera.. menmen.. gjør som du lyster.

bare canon som kan filme i full HD. De har visst patent på teknologien eller noe..

objektiver kan du jo skifte på et vanlig proff-filmkamera også... :ermm:

Men det er det at DSLR-er er mye billigere enn filmkameraer som har samme kvalitet når det kommer til objektiver.

men hvis du faktisk sært nok BARE bryr deg om filmkvalitet, så er 7D et lett valg. Jeg anbefaler likevel ikke å legge så mye penger i et dslr som filmkamera... House-scenen var ikke filmet av en "fjortizz" som du så pent kaller det, men en litt mer proff..

Det er vanskelig å fokusere bra med dslr.

Keine problem amigo, den eneste måten å lære å filme er å filme. Men som du sier, DSLR er ikke laget for film, selv om det er mote å filme med DSLR-er nå, så kan det hende vi går for 550D som er litt billigere.

Utstyr skal vi få tak i, men det er objektiver som vi ikke er 100 i enda. Vet du om noen objektiver som passer til filming så send gjerne en PM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...