Terje Nesthus Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hei alle! Har et enormt plagsomt problem med pc'en min, den kræsjer nemlig i ny og ne. Den får BSOD innimellom, spesielt når jeg ser på filmer eller spiller. Men også helt utav det blå. Det var det samme i Vista som nå i Windows 7 Home Premium 64-bit. Maskinen består av: Hovedkort: Asus P5QL PRO, P43, Socket-775, DDR2, CPU: Intel Core? 2 Quad Q9300 2.5GHz Socket, med Cooler Master Vortex 752 CPU-Cooler, RAM: Corsair TWIN2X 8500C7 DDR2 4GB KIT CL7, Skjermkort: Akkurat nå et HD5750, har tidligere hatt 8800 GTS og 5700 LE med samme problemer. Og for tiden èn HD: WD VelociRaptor 150GB BSOD'ene ser slik ut: http://nesthus.net/rp.htm Og jeg aner ikke hva det kan være! Fordi jeg har ingen ellers problemer, maskinen er kjapp og responsiv, kan sitte timesvis med Photoshop og Firefox (det det går mest i uten noe problem. Men den kan kræsje da også. Den kræsjer spesielt mye når jeg sitter og glor hd-filmer. Kræsjet i kveld 3 ganger under 2 episoder av mad men 720p.. :\ Tenkte at det da kunne være noe med skjermkortet, men nå har jeg prøvd 3 forskjellige med samme resultat.. kan det være pci-e-porten på hovedkortet? Eller RAM'en kanskje? Alle delene har blitt kjøpt innen et års tid.. Noen som kan hjelpe meg til å resonnere meg frem til problemet? MVH Terje Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Om BSODene er både tilfeldige i forhold når de kommer, og også tilfeldige STOP koder, så er dete mest typisk indikativt om RAM feil. Kjør en passende RAM test for å brkrefte eller uteluke dette først og fremst. Hvis STOP kodene ikke er tilfeldige må du de på hva STOP koden sier når du søker den opp. -Stigma Lenke til kommentar
Terje Nesthus Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Om BSODene er både tilfeldige i forhold når de kommer, og også tilfeldige STOP koder, så er dete mest typisk indikativt om RAM feil. Kjør en passende RAM test for å brkrefte eller uteluke dette først og fremst. Hvis STOP kodene ikke er tilfeldige må du de på hva STOP koden sier når du søker den opp. -Stigma Unnskyld at jeg spør så dumt, men hva er STOP-koden, er det "Bug Check String" eller "Bug Check Code"? Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Stopkoden ser ut sånn, om det var det du lurte på. stop: 0x0000006F (0x000000E, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Stopkoden ser ut sånn, om det var det du lurte på. stop: 0x0000006F (0x000000E, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000) yep, og så kan du som regel bare google den koden, f.eks. 0x0000006F i tilfellet her, og da vil du normalt finne andre på nettet som har samme problem og kan ofte finne frem til et svar fra de svarene de har fått. det krever litt research, men det er langt bedre enn å gjette blindt. Microsoft oversikt over STOP koder vil også klart indikere hvilket del av systemet der er som feiler slik at du i det aller minste kan redusere antall mulige feilkilder kraftig. SOm sagt: om STOP kodene dine er mange og varierte og skjedlent de samme fra gang til gang så er det typisk ved RAM problemer. Hvis STOP kodene alltid er de samme, eller det er de same som går om og om igjen hovedsakelig, så er det tegn på en mer systematisk feil som du kan finne ut mer av ved å se hva STOP koden forteller deg. Om maskinen din auto-restarter ved bluescreen så kan du disable det inne på egenskaper på min datamaskin så du får tid til å studere hva som står der før du restarter manuellt. -Stigma Endret 18. august 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Terje Nesthus Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Stopkoden ser ut sånn, om det var det du lurte på. stop: 0x0000006F (0x000000E, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000) yep, og så kan du som regel bare google den koden, f.eks. 0x0000006F i tilfellet her, og da vil du normalt finne andre på nettet som har samme problem og kan ofte finne frem til et svar fra de svarene de har fått. det krever litt research, men det er langt bedre enn å gjette blindt. Microsoft oversikt over STOP koder vil også klart indikere hvilket del av systemet der er som feiler slik at du i det aller minste kan redusere antall mulige feilkilder kraftig. SOm sagt: om STOP kodene dine er mange og varierte og skjedlent de samme fra gang til gang så er det typisk ved RAM problemer. Hvis STOP kodene alltid er de samme, eller det er de same som går om og om igjen hovedsakelig, så er det tegn på en mer systematisk feil som du kan finne ut mer av ved å se hva STOP koden forteller deg. Om maskinen din auto-restarter ved bluescreen så kan du disable det inne på egenskaper på min datamaskin så du får tid til å studere hva som står der før du restarter manuellt. -Stigma Ok Jeg kjørte en memtest86, og den fant haugevis med problem. Da er det vel Ram'en som er fucka. Får kjøpe nye og se om det hjelper. Ville gjerne spørre her før jeg kanskje kjøpte noe unødvendig. Takk for svar Stigma. Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Ok Jeg kjørte en memtest86, og den fant haugevis med problem. Da er det vel Ram'en som er fucka. Får kjøpe nye og se om det hjelper. Ville gjerne spørre her før jeg kanskje kjøpte noe unødvendig. Takk for svar Stigma. Kjører du brikkene med anbefalt spenning? 2.0V http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2x4096-8500C7.pdf Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Stopkoden ser ut sånn, om det var det du lurte på. stop: 0x0000006F (0x000000E, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000) yep, og så kan du som regel bare google den koden, f.eks. 0x0000006F i tilfellet her, og da vil du normalt finne andre på nettet som har samme problem og kan ofte finne frem til et svar fra de svarene de har fått. det krever litt research, men det er langt bedre enn å gjette blindt. Microsoft oversikt over STOP koder vil også klart indikere hvilket del av systemet der er som feiler slik at du i det aller minste kan redusere antall mulige feilkilder kraftig. SOm sagt: om STOP kodene dine er mange og varierte og skjedlent de samme fra gang til gang så er det typisk ved RAM problemer. Hvis STOP kodene alltid er de samme, eller det er de same som går om og om igjen hovedsakelig, så er det tegn på en mer systematisk feil som du kan finne ut mer av ved å se hva STOP koden forteller deg. Om maskinen din auto-restarter ved bluescreen så kan du disable det inne på egenskaper på min datamaskin så du får tid til å studere hva som står der før du restarter manuellt. -Stigma Ok Jeg kjørte en memtest86, og den fant haugevis med problem. Da er det vel Ram'en som er fucka. Får kjøpe nye og se om det hjelper. Ville gjerne spørre her før jeg kanskje kjøpte noe unødvendig. Takk for svar Stigma. Det er ikke nødvendigvis alltid fysisk defekt. Det kan også være at brikkene kjører på feil instilinger eller har autodetected feil, slik som feil spenningsinstillinger osv. Hvis det er flere brikker er det normalt bare èn av dem som har defekt. Sjekk at instillingene i BIOS er korrekt før du bytter dem ut. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå