NeonNero Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Jeg har tenkt en del på å bygge meg en kraftig stasjonær PC som tar liten plass, ettersom jeg har begrenset med plass på skrivebordet (og ingen plass til rådighet under bordet). Denne PCen har jeg tenkt å bygge med 64bit-prosessor, og da tilsvarende 64bit Windows 7, og jeg vil primært bruke denne PCen til redigering av video/audio, gjerne i HD-kvalitet. Jeg har bladd meg gjennom litt av utvalget hos en av de store nettbutikkene (mest for å orientere meg), og av plasshensyn, kan det kanskje se ut som mini-ITX kan være den rette formfaktoren, spesielt hvis dette er et kabinett som er i liggende form (så får den god plass under ruteren/ADSL-modemet, og like ved siden av laptopen og NAS-disken). Hva bør jeg se etter? Evt. hva må jeg passe på? Må jeg kanskje justere kravene mine til en litt større formfaktor for å få det resultatet jeg er ute etter? Er det noen spesifikke komponenter som kan anbefales? (Det gjelder mest kombinasjonen av grafikk/lydkort/CPU/hovedkort/kabinett/PSU.) Med tanke på både audio-redigering og -streaming, må nok evt. lydkort (eller lydkort integrert på hovedkort) ha støtte for full dupleks. Jeg er ikke nødvendigvis ute etter "bleeding edge"-type komponenter, så lenge komponentene klarer å jobbe godt med en 64-bits Windows 7 uten problemer eller lang venting (på lasting av programmer/filer/media/etc), også selv etter Windows Update har fylt harddisken med diverse ressurskrevende oppdateringer. Jeg vil altså prøve å fokusere på komponenter som vil vare noen år fremover. Jeg nevner forresten 64-bits CPU+Windows fordi de versjonene av nyeste Sony Vegas (som jeg har brukt tidligere og er godt vant med i tidligere utgaver) ser ut til å kreve nettopp dette. Prosessormerke (AMD/Intel) er egentlig ikke viktig, så lenge den er kompatibel med Windows 7 64-bit. Overklokking er definitivt ikke nødvendig. Jeg har foreløpig ikke satt noe budsjett på dette, men jeg håper å lande i nærheten av prisklassen 6.000-7.000 for maskinvaren alene (ikke innregnet skjerm, tastatur/mus, operativsystem/programvare). Guiden om en fremtidsrettet PC i dette forumområdet så nemlig ut til å fokusere mest på mini-/midi-tower, og komponentguiden var visst mer myntet på gamer/entusiast-segmentet (som jeg ikke nødvendigvis føler passer helt for min del). Hvis det ligger ute noen passende guider for valg av komponenter på akkurat dette området som jeg nevner, tar jeg gjerne imot slike anbefalinger også. Jeg tar gjerne også imot anbefalinger på ferdige systemer som faller inn under maskinvarekravene mine over, hvis dette eksisterer. På forhånd takk for hjelp. Endret 17. august 2010 av NeonNero Lenke til kommentar
NeonNero Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 *bump* Ingen forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå