TitoX Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hei, er litt forvirret når det gjelder administrering av windows klienter via en Linux server. Har skjønt at SAMBA er populært for deling av filer, printere o.l. men er det mulig å administrere brukerkontoer og rettigheter for windows klienter ved hjelp av en linux server, noe à la Active Directory som man finner i Windows servere? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Det finnes flere forskjellige LDAP-servere til Linux. I farten så kommer jeg på Apache Directory Server, 389 fra Red Hat og OpenLDAP. Se her for flere: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LDAP_software Hvor bra eller hvordan de fungerer aner jeg ikke da jeg aldri har brukt de i praksis. Jeg har en mistanke om at du vil komme mye lengre med Active Directory på Windows. Lenke til kommentar
mello0110 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg vil anbefale at du tar en titt på denne linken. Dette er et operativsystem basert på CentOS, som integrerer LDAP, Samba og Flexshare for meget enkel administrering av brukere. Man kan også styre rettigheter til mail, web, og vpn da dette er en fullverdig server/gateway med brannmur og slikt integrert. Du trenger selvsagt ikke å gå for denne løsningen, men de samme programmene finnes til andre systemer bare at det krever manuelt oppsett i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
MikalD Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 ClearOS var jo genialt. Setter opp en server med det nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå