Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer Laptop ødelagt av lynet.

Anbefalte innlegg

Hei, i sommer ble min Acer Aspire 8935G laptop ødelagt av overspenning pga lynet.Nå er PCen er helt død og jeg har sendt den på reperasjon. Og nå lurer jeg på om det er verdt å reparere den. Jeg har i en stund nå hatt lyst til å kjøpe en ny laptop og har kommet fram til ASUS G73JH.

link: https://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=602030

Jeg lurer på om det er verdt å reparere pcen. Noen som vet hvor mye det sånn ca. det vil koste? For hvis det f.eks koster fem tusen å reparere den vil jeg heller kjøpe en ny en, men hvis det bare vil koste 1000kr så er det kanskje best å bare reparere den.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien på pcen gikk ut i fjor og dette står som et punkt undet det som ikke omfatter garantien "overspenning pga. Lyn/torden". Så jeg må nok betale hvis de reparer.

Garanti eller reklamasjon vil nok ikke dekke noe sånt nei, men nå snakket jeg om inbboforsikring da - og ikke garanti, hvilket er noe helt annet og som vanligvis dekker slikt (dog det kan sikkert variere avhengig av hvilken forsikring du bruker, jeg er ikke ekspert på forsikringer). Jeg har selv fått erstattet skadet PC av lyn tidligere ihvertfall.

-Stigma

Lenke til kommentar

Garanti eller reklamasjon vil nok ikke dekke noe sånt nei, men nå snakket jeg om inbboforsikring da - og ikke garanti, hvilket er noe helt annet og som vanligvis dekker slikt.

Varierer om det svarer seg. Ofte er det egenandel på opp i mot 4000 kroner. Og i 95% av tilfellene er det 20-40% verdiavskrivning per år.

PC'ens kjøpsverdi: 10000 kroner

Verdi etter 1 år med 40% avskrivning: 6000 kroner

Verdi etter 2 år med 40% avskrivning: 3600 kroner

Penger til å kjøpe ny PC med etter egenandel: -400 kroner

Dette er riktignok med de dårligste forsikringsavtalene. Om du har LO Favør er det ingen egenandel, men de har 40% avskrivning hvert år på PC om jeg ikke husker feil.

Det er derfor det ofte kan lønne seg med de ekstra forsikringene som elektrobutikkene selger.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok ikke alltid forsvarlig. Jeg ville bare nevne det som en mulighet. Det er mange som helt glemmer at de tross alt har forsikring i mange tilfeller. Det svarer seg å ha god oversikt over hvilke vilkår forsikringen din faktisk har.

Men nok om det - ville bare nevne det som sagt :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...