Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uthenging av ansatte.


BigJaffa

Anbefalte innlegg

Eg jobber i ei bedrift som eg ikkje er så fornøyd med og det toppa seg i dag. Arbeidet går ut på at dei ansatte er effektive i jobben og av ein serie grunner jobber ikkje dei ansatte noko bra. Så i dag hengte dei opp ei lista over effektiviteten til alle, noko som eg meiner å henge ut dei dårlige. Har dei rett til å gjere dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvordan effektiviteten er målt, men der jeg jobber henger vi opp også en slik liste, bare dog over hvem som selger best og får høyest tall. Det blir jo egentlig på samme måte uthenging av de som selger dårligst, men poenget med slike lister er jo ikke å uthenge, men å motivere ansatte til å gjøre det bedre ved å se hvordan de ligger an, og skape intern konkurranse for å gjøre det best.

 

Hvis det er kun tall vil jeg ikke si det er uthengig, med mer eller mindre det ved siden av er en kommentar som tilsvarer det.

Lenke til kommentar

Kan vel løses ganske enkelt ved at man kun tar med statistikken for den øverste/mest effektive tredjedelen av de ansatte. På den måten får man positivt fokus på de som gjør det best, samtidig som man gjør det attraktivt å komme på lista. De som scorer dårligst blir ikke tatt med, og blir derfor ikke "hengt ut".

Endret av epifant
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sett litt på arbeidsmiljøloven og funne ut at det er eit brudd på § 4-3.3.

§ 4-3.3 Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering 
eller annen utilbørlig opptreden.

 

Har og snakket med ei som har ein del greie på regler og lover, ho synest det var ein ikkje så bra måte å gå fram av bedrifta og at det ikkje kunne vere lov å henge ut liste over alle som jobber der og kor mykje dei jobber.

Endret av BigJaffa
Lenke til kommentar

Det er definitivt ikke trakkasering å henge opp ei liste på den måten. Listen kan kanskje være utgangspunkt for trakkasering, men det å henge den opp kan jeg ikke se for meg at er trakkasering.

 

Anbefaler å ta kontakt med din tillitsvalgt, og høre om dere kan revidere ordningen. Kun de beste selgernes statistikk vises (topp 3 f eks), og man har i tillegg tilgang til sin egen statistikk. På den måten vet man hva man kan strekke seg etter, og kombinerer man det med et belønningssystem gir man de ansatte incentiv til å jobbe hardere/bedre, uten at man henger ut de som ikke er så flinke

Lenke til kommentar

Det er definitivt ikke trakkasering å henge opp ei liste på den måten. Listen kan kanskje være utgangspunkt for trakkasering, men det å henge den opp kan jeg ikke se for meg at er trakkasering.

 

Helt riktig dette her, Herr Brun, dette kan danne utgangspunkt til trakassering. Det kan være de beste grunner for å henge opp noe slikt, men det kan likevel bli definert som trakassering, og det er selve kjernen i TS`s sitt spørsmål.

 

Lovregelen i § 4-3 pkt.(3)er identisk og en direkte videreførsel av den gamle arbeidsmiljølovens bestemmelse § 12 nr. 1 første ledd tredje punktum. Forarbeidene sier at denne definisjonstolkningen som står i dagens Aml § 13-1 skal samsvare med tidligere Aml´s definisjon av trakassering i dens § 54C selv om definisjonen i dagens lov ikke er like utfyllende.

 

For vår del blir det pkt 2 som kan være aktuelt. (Uthevet)

 

Jfr.

 

§ 54C. Definisjoner

 

1. Med direkte forskjellsbehandling menes at en person av grunner nevnt i § 54 B nr. 1 behandles dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon.

 

2. Med indirekte forskjellsbehandling menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som faktisk virker slik at en person stilles dårligere enn andre av grunner nevnt i § 54 B nr. 1, med mindre formålet er saklig, og midlene som er valgt for å oppnå formålet er hensiktmessige og nødvendige.

 

3. Trakassering av grunner nevnt i § 54 B nr. 1 anses som forskjellsbehandling. Det anses som trakassering når en uønsket adferd finner sted med den hensikt eller virkning å krenke en annens verdighet.

 

4. Enhver instruks om å forskjellsbehandle personer av grunner nevnt i § 54 B nr. 1 anses som forskjellsbehandling.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...