Sigdal Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Kan noen si i korte trekk historien mht språket C++ f.o.m. ca 1998 (evt linke til innlegg om dette)? Ser at mange av dere snakker om C++0x, feks. Såvidt jeg kan se ble C++ en ANSI standard ca i 1998, og at det så var en slags revisjon i 2003(C++03?) og noe nytt nå i det siste? /Sigdal Edit: Dette var en grei link - http://en.wikipedia.org/wiki/C%2B%2B0x Det ser ut som da at jeg ikke kan bruke bøker om C++ fra etter ca 2003 om det skal være kompatibelt med MSVisual C++6.0 (Evt må jeg da vite spesifikt om nyhetene som ble introdusert i C++03). Endret 17. august 2010 av Sigdal Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Hvorfor bruker du Visual C++ 6.0? Nyeste versjon er 10.0. Etter det jeg kan huske er 6.0 fra rundt 1998. Lenke til kommentar
Sigdal Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Hvilke fordeler vil jeg ha med VC++10 når det kun gjelder numeriske algoritmer? Endret 18. august 2010 av Sigdal Lenke til kommentar
quantum Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Hvilke fordeler vil jeg ha med VC++10 når det kun gjelder numeriske algoritmer? Support, støtte for instruksjonssettet i dagens prosessorer, bedre optimalisering? På den annen side, ingen nye features = ingen nye bugs ... .. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Hvilke fordeler vil jeg ha med VC++10 når det kun gjelder numeriske algoritmer? Support, støtte for instruksjonssettet i dagens prosessorer, bedre optimalisering? På den annen side, ingen nye features = ingen nye bugs ... .. Men 64-bit kan da være verdt det? Som regel er det 50% ekstra ytelse å hente bare på det (selvsagt avhengig av programmet, men dette er min erfaring fra C++ Raytraceren jeg skrev). Dessuten har nyere VC++ støtte for utvidede instruksjonsett som SSE, OpenMT (for enkel og effektiv utnytting av flere kjerner) og en rekke andre ting. VC10 har også en del C++0x utvidelser implementert, som lambdauttrykk. Lenke til kommentar
Sigdal Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Påstand: med VC++6 kan jeg starte instantiere programmer vha COM automasjon og multitreading, og fordele de på flere cpu kjerner. Den funksjonaliteten finnes allerede i VC++6 (tror jeg). Endret 20. august 2010 av Sigdal Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 VC++ 6.0 mangler OpenMP støtte. Du kan få til multithreading, men det er mye enklere med OpenMP. #pragma omp parallell for for(int i = 0; i < 4; i++) // Iterasjonene fordeles over flere tråder. { } Som er noe av det samme som Parallell.For i .NET 4.0. Om du trenger dette er selvsagt opp til deg. Lenke til kommentar
worseisworser Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Påstand: med VC++6 kan jeg starte instantiere programmer vha COM automasjon og multitreading, og fordele de på flere cpu kjerner. Den funksjonaliteten finnes allerede i VC++6 (tror jeg). Om du ikke har eller vil bruke penger på VC++10 kan GCC, eller MinGW som er navnet på Windows-porten av GCC, være et alternativ. Denne støtter ekte multitråding (flere CPUer/kjerner), moderne CPU-funksjonalitet (SSE, o.s.v.) m.m.. I tillegg støttes GCC på flere plattformer; Windows, Mac, Linux og andre. Ser http://www.codeblocks.org/ nevnt som et bra grafisk miljø for GCC/MinGW på Windows. edit: En oversikt over støtte for C++0x i GCC finnes her: http://gcc.gnu.org/projects/cxx0x.html (..en sammenligning: http://wiki.apache.org/stdcxx/C++0xCompilerSupport ..) ..og en oversikt over støtten for C99: http://gcc.gnu.org/c99status.html Endret 22. august 2010 av worseisworser Lenke til kommentar
Sigdal Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Hva er "uekte" med VC++6 sin multitråding? Lenke til kommentar
worseisworser Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Hva er "uekte" med VC++6 sin multitråding? Jeg tror ikke det er noen forskjell der; GCC/MinGW kan ta i bruk de samme native Win32 APIer og biblioteker som VC++6/10 m.t.p. håndtering av tråder. edit: Jeg ville i alle tilfeller neppe tatt i brukt en type 1998 kompiler sånn uten videre i dag; den er eldgammel og vil generere sub-optimal kode for hver CPU/kjerne du har på maskinen. I tillegg er det rimelig å anta at den har bugs -- selv etter patching v.h.a. service-packs, og at dette kan skape problemer for din kode eller kode/biblioteker du ønsker å ta i bruk. Endret 23. august 2010 av worseisworser Lenke til kommentar
[kami] Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 her er en tråd som gir litt argumenter for og mot det å oppgradere. http://stackoverflow.com/questions/191253/what-are-some-convincing-arguments-to-upgrade-from-visual-studio-6 selv ville jeg brukt 2010 (nyeste) versionen. Grunnen til at jeg ikke ville brukt vc6 selv: - jeg bruker masse 3parts bibloteker som ikke støtter vc6 - templates funker bare ikke skikkelig i v6 - stl string implementasjonen er ikke thread safe - støtter ikke x64 - mcf er halvferdig (ble oppdatert i vc2008 i en service pack) Om du installerer alle patcher og service packs til vc6 så får du noe som funker greit nok og i de fleste tilfeller vil det være bra nok. Men skal du lage noe vista/w7 stuff bør du oppgradere med en gang. Lenke til kommentar
Sigdal Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Ok. Det var nyttig å vite. Nå ser det ut som jeg kan slippe unna uten multitråding i koden laget med VC6++, uten tap av ytelse. Kompilert, enkel 32bits kode laget med VC++6 vil kjøre greit også på en maskin med 64bits W7? (Det er ikke VC++6 koden som er kritisk mht ytelse, den må bare kunne kjøre på samme måte som den gjør nå i 32bits XP). Endret 25. august 2010 av Sigdal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå