ErlendGH Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Saken er den, jeg har jobbet i sommer og tjent penger, 25 tusen kroner, dette har jeg på mitt frikort. Men nå skal jeg starte lærlingtiden min offshore, og jeg må skaffe meg et skattekort. Jeg har ikke peiling på hvordan dette blir, siden jeg må oppdatere "Forventet Inntekt for hele 201"0 på skatteetaten. Hvordan blir dette egentlig nå, siden jeg har allerde tjent 25 tusen kroner, og kommen til å tjene ca. 60k til før nyttår? Da må jeg jo skrive forventet inntekt 85k, og skatte på det som jeg har på frikortet? Jeg har ikke peiling, så litt hjelp hadde vært supert! Endret 17. august 2010 av ErlendGH Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Du skal skrive det du tror du kommer til å tjene hele året, hva du allerede har tjent er urelevant. Med andre ord skriv 85 tusen, alt i alt trenger du dog ikke å beskymre deg så mye da du betaler like mye skatt uannsett;) Jeg har ca halvparten av forventet inntekt på skattekortet, men de på jobben trekker jo etter helt andre satser uannsett så det er care for min del å fikse på det Lenke til kommentar
DannyAnt Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Du skal skrive det du tror du kommer til å tjene hele året, hva du allerede har tjent er urelevant. Med andre ord skriv 85 tusen, alt i alt trenger du dog ikke å beskymre deg så mye da du betaler like mye skatt uannsett;) Jeg har ca halvparten av forventet inntekt på skattekortet, men de på jobben trekker jo etter helt andre satser uannsett så det er care for min del å fikse på det Dette gir ikke mening! La meg ta et annet eksempel; Hvis trådstarter har tjent 35 000, skattefritt, og skal så begynne å jobbe de siste 2 månedene, så han tjener 15 000 til. Du mener da at hvis han leverer skattekort hvor samlet inntekt er kr 50 000,-, så er det i orden? Dette er feil... Hvis du oppgir at du tjener 85 000 totalt, vil du mest sannsynlig få en tabell, som trekker skatt, som iløpet av 1 år utgjør det du må betale i skatt av kr 85 000,-. Når du da tjener bare 60 000,-, vil du bare skatte av de, og vil mangle 25 000, som du også må skatte av. De 25 000,- du har tjent skattefritt må du enten spare penger av (holde de av og ikke bruke de - krever selvdisiplin) eller sette en høy skatteprosent på de siste 60 000,- kronene du vil tjene. Ved det første eksempelet vil du få en baksmell, hvor du da har penger på bok til å betale de. Ved eksempel 2, betaler du mer skatt iløpet av år, og vil gå i null ca. (forhåpentligvis ) Endret 23. august 2010 av DannyAnt Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Jo, det er riktig. Ta kontakt med Skatteetaten, be om å få eit nytt skattekort med venta årsinntekt på 85 000, samt informer om at du allerede har tent 25 000 så langt i år på frikort. Dei vil då trykke nokre tall inn på ein PC og få ut riktig tabell til deg. I følge Skatteetaten sin kalkulator blir det circa 9700 i skatt totalt på 85 000 kroner. Om du oppgir 60 000 i inntekt vil du betale 4700, og vil få restskatt neste år. 4-5000 er uansett ingenting i den posisjonen du er i no, men det er jo like greit å gå i null med ein gong. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå