steff1232145 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hallo Jeg skal kjøpe en volvo 240 som min første bil og lurer litt på modell, type, hvilken motor jeg bør ha også videre... Jeg har lyst på en turbo versjon men har problemer å finne en som passer inn i budsjettet mitt. Finnes det noen motorer som jeg kan ettermontere en turbo? Eller finnes det en motor type som er lett/billig å trimme. Jeg har mekket ganske mye på forskjelige mopeder, biler, båter så jeg har litt peiling men kan ikke mye om volvo Er det noen som har meninger/anbefalinger er det bare å skrive;) Lenke til kommentar
Mr. Eyefinity Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 hei du! den modellen med 134hk er fin "evighets" maskin, den har ikke turbo, men er lett å sett inn en kompressor der! bra med plass kompressor er bedre å sette inn enn Turbo, kompressoren gir deg drag fra bånn av, turbo så må du ha litt turtal osv.! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Det koster penger uansett, og en gammal epa er ikke det beste valget å kaste bort penger på spør du meg. Kjøp deg heller noe mere egnet, og som fersk sjåfør så er ikke en turbobil det beste valget kanskje..?? Hvis du på død og liv liker disse svenske tanksene, så kjøp en slik 240 som nevnes over her, og ha den som den er. Så kan du kjøpe deg noe bedre når du har fått et par år bak rattet, og har spart opp litt penger Lenke til kommentar
Mr. Eyefinity Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Det koster penger uansett, og en gammal epa er ikke det beste valget å kaste bort penger på spør du meg. Kjøp deg heller noe mere egnet, og som fersk sjåfør så er ikke en turbobil det beste valget kanskje..?? Hvis du på død og liv liker disse svenske tanksene, så kjøp en slik 240 som nevnes over her, og ha den som den er. Så kan du kjøpe deg noe bedre når du har fått et par år bak rattet, og har spart opp litt penger godt sagt, selv om 134hesteren virker dau, så drar den fint sladd i svinga! vent noen år og skaff deg Ford XR4i! det er nok den feteste bilen jeg har kjørt! 2.8l motor og 180hk drar godt! Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Det beste er å finne en som er 88/89 modell eller nyere. Disse har elektronisk innsprøytning som er en fordel. Bilene er også mye bedre rustbehandlet enn eldre modeller. 88/89 og nyere kommer med blant annet F,FD,FX motorer, og muligens flere typer innsprøytningsmotorer. Motorene er i hovedsak helt like hverandre med samme slagvolum og boring, men med forskjellig topp og kamaksling. Alle disse motorene kan ombygges til turbo da de har forholdsvis lav kompresjon og de har de tykke rådene i tillegg. Endret 19. august 2010 av tempozzz Lenke til kommentar
steff1232145 Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 ok, høres bra ut. Da skal jeg ha et øye etter 88/89 modell eller nyere. Men er det ikke noe forskjell på F, FD, FX motorer? Noen som er best å bygge turbo i? flest hk originalt? hvordan kan du se at det er F, FD, FX motorer? beklager rare spørsmål men jeg har ikke god peiling på volvo siden dette er første volvo bil jeg har tenkt å kjøpe. Rust er ikke et problem for meg. Jeg har god nok tid til å behandle rust og sveise det sammen. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Joda litt forskjeller er det men motorene ser så og si helt like ut. Alle de motorene passer det å konvertere til turbo. FX har mest hk originalt (136 tror jeg) F og FD har like mye hk bortsett fra at FD var utstyrt med EGR ventil og et såkalt pulsair system for finere utslipp. Letteste måten å se forskjell på motorene er å se på den hvite lappen som står på registerreim dekslet, B230F osv. Den mest vanlige motoren for 240 innen de modellårene jeg nevnte tidligere i tråden er F. Er ikke noe vits i å leite seg i hjel med å finne en FX bare for at den har noen hk mere. Det letteste og greieste er og få tak i en med F. Kan jo også legge til at f,fd,fx alle har LH Jetronic 2.4 motornett noe som gjør det enkelt hvis du vil bytte ut hele motoren og så montere FK eller FT fra 940. (turbomotor) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå