Brukernavn7 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hei. Jobber på en norsk bedrift med produksjonslokaler både i Norge og annet sted i Europa. Hovedkontoret ligger i Norge mens lokalet i Europa kun produserer/monterer enheter. Her er saken: I hovedkontoret i Norge blir produktene utviklet av ingenører, som regel produsert i et lite antall i en pilotserie, testet og godkjent. Etter dette blir produktene som regel produsert, montert, testet og pakket på fabrikken i Europa. Det eneste vi på hovedkontoret bidrar med er klargjøring av deler fra lager (som vi sender), trykking og stikkprøver/etterkontroll på varer som kommer tilbake til lager. Det jeg da lurer på er om det er lov å markedsføre produktene som "Made in Norway"? For det er jo ikke tvil om at det er et kvalitetstempel i seg selv. Men etter min mening er ikke produktene "Made in Norway" men i et annet land. Noen som har noen tanker om dette? PS: Ønsker ikke å gå ut med navn, detaljert lokasjon eller annen info om bedrift av hensyn til arbeidsgiver. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Det er jo klart villedende markedsføring ("made" betyr produsert i alminnelig språkbruk) etter markedsføringsloven § 7 (mer spesifikt § 7 (1) b) - men forbudt er det bare hvis markedsføringen er egnet til å påvirke forbrukerne til å kjøpe tingen hvis de ellers ikke ville kjøpt eller kjøpt noe annet. Hvis "Made in Norway" i din bransje er et kvalitetsstempel vil jeg si det i utgangspunktet er ulovlig markedsføring. Lenke til kommentar
Brukernavn7 Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Veldig intressant. Tror du vi(arbeidstakerene) kan ha noen sak? Problemet for oss er jo selvsagt at de legger produksjonen den andre fabrikken fordi lønningene er betydelig lavere der. Det er jo forståelig at de tenker økonomi men veldig kjedelig for oss som risikerer å miste arbeidsplassen. Etter hva jeg har skjønt har flere kunder krav om "norskprodusert vare" noe som kan redde våres arbeidsplasser hvis vi kunne presset igjennom at de må fjerne "Made in Norway" fra de utenlandsproduserte varene. Juss er langt i fra min sterkeste side så setter stor pris på all hjelp Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg foreslår at dere kontakter Forbrukerombudet. Det er Forbrukerombudet og Markedsrådet som forvalter loven, og de er nærmest til å veilede nærmere i forhold til spørsmål om markedsføring. Lenke til kommentar
Brukernavn7 Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Takk for tipset. Var ikke sikker på om vi hadde en sak en gang men ut i fra hva du sier så skader det i hvertfall ikke å prøve. Vi ønsker jo selvsagt å beholde arbeidsplassene våres, og hvis det kan gjøres på en ryddig måte med loven bak oss så er jo det en veldig god løsning. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Husk å ta med i vurderingen at om dere presser igjennom kravet så kan bedriften gå konkurs. Spørsmålet blir jo da om valget et tatt ut i fra økt profitt eller konkurransedyktige priser? Evnt kanskje begge? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Det er jo klart villedende markedsføring ("made" betyr produsert i alminnelig språkbruk) Sånn som jeg leser dette er produktet utviklet (laget?) i Norge, men produseres (kopieres?) i utlandet. Clue sier: made: adj. satt sammen av, oppdiktet, konstruert made in Norway: norsk fabrikat, norsk produkt Liker spørsmålstillingen... Flytte arbeid tilbake til vårt eget land... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå