Dan-The-Man Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hei, jeg har en chieftech super series 1000w psu som takket for seg helt uten videre, den har aldri blitt belastet på langt nær av hva den er god for og det var heller ingen strømbudd eller lignende, den er under 2 år gammel og burde holde langt lengre enn det. Selv om jeg ikke kan stort så vil jeg anta at en transistor eller sikring, eller noe slikt er gåent. Er det noen feil som er typiske for chieftech sine psuer eller psuer generelt som jeg kan forsøke å fikse selv? garanti sealen er brutt så å sende den inn til garanti er uaktuelt. På forånd takk Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Det er ikke å annbefale å rote med strømforsyninger ved mindre du driver med sånt til jobb, og selv da skal du være forsiktig. I motsetning til å mekke på andre deler så er dette tross alt en del som potensiellt både kan ta fyr og ta knekken på andre tilkoblede deler om du gjør feil. Det finnes sikkert verksteder med ekspertisen til å feilsøke og evt. rette feilen i en slik enhet, men jeg vet ikke helt hvor man finner dette for å være helt ærlig, og det ville nok uansett kostet en del i ren timebetaling. Når du sier at garantiforseglingen er brutt - mener du at du har åpnet PSUen for å få tilgang til selve innmaten? Du skal jo ha 5 års reklamasjonsrett på det meste av slikt, men om du har mekket på den så er det jo heller tvilsomt at det vil aksepteres på reklamasjon. -Stigma Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 grunnen til at jeg åpna den er fordi jeg kjøpte pcen brukt, og for å få sendt den inn må den reise landet på kryss og tvers flere ganger og det vil ta vinter og vår, i tillegg så har forige eier rota bort kvitteringa. Jeg har en kamerat som er relativt kyndig på hardware så jeg tenkte at han like gjerne kunne ta en titt, men uten noen visuelle feil lot vi den ligge, det er altså ikke gjort noe med innmaten til psuen. Jeg tviler på at den er til å få start på, og å sende den inn vil nok koste mer enn hva jeg er villig til å betale. jeg tenkte kanskje at hvis det var noen typiske feil som lot seg fikse ganske enkelt så kunne jeg gi det et forsøk. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Vel det kan jo være noe så enkelt som en gåen sikring liksom, men man kan jo ikke bare annta det uten å begynne å feilsøke. Du må altså ha en god forståelse av hvordan PSUer fungerer og et minmum av utstyr (multimeter, og evt. loddebolt med passende spiss om det er noe mer avansert enn en sikring som er gåen). Jeg tror ikke det går ann å si stor mer uten mer informasjon. I slike tilfeller så man normalt bare feilsøke seg fremover steg for steg og sjekke at spenningen går riktig frem der den skal. Igjen så annbefaler jeg ikke slikt når man ikke er profesjonnell elektriker eller lignende. Med en gang man jobber med høyspenning så er det fare for liv og helse, og ved mindre du faktisk forstår hvrdan PSUen er bygget opp så kommer man uansett ingen vei ved å bare måle her og der - man må metodisk til verks når det ikke er snakk om åpenbare feil der f.eks. et komponnet har svidd i stykker. -Stigma Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) jeg er klar over hvor kompleks en PSU er og vil ikke begynne å skru rundt uten videre, jeg er utstyrt med vett heldigvis jeg tenkte på å høre med noen som drev med forsterkere og den slags, etter hva jeg har forstått er den en god del likeheter osv, men jeg kjenner vel egentlig ikke noen som er veldig gode på det. Det irriterer meg bare at en sånn strømforsying skal takke for seg helt uten videre etter så kort tid. Men takk for hjelpen Endret 17. august 2010 av Dan-The-Man Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Ja, går reklamasjon ikke er en mulighet lenger (det beste hadde jo vært om du aldri åpnet den), så er nok den eneste billige løsningen om du kjenner noen som går elektro eller har relevant erfaring med slikt. håper du finner en løsning på det. -Stigma Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 joa, men i og med at forige eier ikke hadde kvittering og bor så langt unna orker jeg ikke gå den veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå