Bjonski Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Jeg har tenkt å kjøpe deler til en gamer pc i tiden framover. Jeg tenker å gjøre dette over 2 måneder. Prisen bør helst være under 12,000. Men kan sikkert presses litt opp. Utstyr jeg har fra før: Skjerm Mus Tastatur Høytaler/headset OS Jeg har mest lyst på intel prosessor og et ati skjermkort, da det er disse som gjør det best for tiden(?) Hvordan er dette oppsettet? Innspill, endringer? Det må ikke være fra Komplett, men helst komplett eller netshop. Edit: Dersom AMD klarer å henge etter Intel så har jeg sett på denne: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10430 Uten OS, SSD, mus, tastatur osv. så er prisen nede i 10500,- med 2x ATI 5850. Endret 17. august 2010 av Bjohansen Lenke til kommentar
Radamel97 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Hei! Du hadde gjort noen feil. Feks Hovedkort var M-Atx ( som vil se lite ut i Haf932. Jeg bytta også ut kabinettet med cooler master Haf X som er oppgraderinga fra 932. Visst du vil spare noen hundrelapper kan du går for Cooler Master CM690 II Advanced. Haf X er et stort kabinett. Mens Cm690 er et mellomstort. Ram blir litt for slakk på et opsett for 12k. Prossessor er et bra valg Dette gjelder skjermkortet også. Jeg tok en psu med 100watt mer i tilfelle du vil kjøre crossfire en gang. Da er det sannsynligvis ikke nok med 650 w. Samsung spin point f3 er den kjappeste7200 rpm harddisken på markedet så det er vell et klart valg? Du må også huske Cd/dvd drive viss du har behov for dette. Edit: Sorry for dårlig bilde. Oppsettet kommer på litt inder 12100kr. Du kan spare en del visst du setter oppsettet opp på dustin. Som feks frakt ca 400kr Endret 17. august 2010 av freakinout97 Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Gjorde noen endringer i oppsettet du kom med og har beholdt kabinettet jeg fant i første oppsett: Sparer litt penger på PSU og kabinett og la til litt ekstra i ram og tok de du foreslo. Noen innspill på dette oppsettet? Vil det yte bedre enn http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10430 ? *Se bort fra SSD og annet ekstra utstyr* Endret 17. august 2010 av Bjohansen Lenke til kommentar
Radamel97 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Viss du er ute etter å spare penger gå for Cooler Master Cm690 II advanced. Et bra midi-tower til en god pris. Den pcn du linka til var ganske overprisa syns jeg. Ikke skift Psu heller. Det er vell en av de beste 750w psuene på markedet. Hold deg til hovedkortet jeg viste deg. Det er veldig bra og anbefalt av mangen. Der kan du jo spare en del. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Har hatt midi-tower i snart 5 år men synes det er for lite. Derfor satser jeg på big-tower denne gangen. Hovedkortet vil jeg ha flere innspill på før jeg bestemmer meg, mens jeg har byttet ut strømforsyningen med corsair modulær på 750W. Satte opp en handlevogn på netshop, har byttet ut minnebrikkene da jeg ikke fant samme type som hos komplett, men de har fått gode tilbakemeldinger om stabilitet og overklokking. Sparer en del penger ved å bestille fra netshop. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Både hovedkortet og kabinettet freakinout valgte er langt bedre. Du vil kanskje ikke merke så mye på HK, men det han linket til kommer med USB3 og Sata 6gb/s. I tillegg så er HAF X et vanvittig mye bedre kabinett enn 932. 932 er selve hybelen til hybelkaniner, mens HAF X har fått støvfiltre overalt. Hold deg til HX 750W PSUen også. Ellers er det greit Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Både hovedkortet og kabinettet freakinout valgte er langt bedre. Du vil kanskje ikke merke så mye på HK, men det han linket til kommer med USB3 og Sata 6gb/s. Hovedkortet han valgte støtter ikke 1600Mhz ram. USB3.0 er ikke så viktig for meg. Et nytt oppsett: Hovedkortet støtter USB 3.0, SATA 6Gbs, 1600mhz ram og crossfire. Endret 19. august 2010 av Bjohansen Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 750 W er mer enn nok, du kan tilogmed gå et hakk ned uten problem. Hos Toms Hardware testet de 2 5870 kort i crossfire med en i7-975 CPU og målte maks 561W på stikkontakten. Med andre ord så vil en corsair 650 ha 90W å gå på når alt er på maks og oppsettet ditt ha 190W til gode. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Bedre å ha litt ekstra å rutte med dersom jeg finner flere disker/dvd-rom å putte i maskinen. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Tror jeg holder meg til dette oppsettet, men med den nye versjonen av kabinettet. Har ikke tenkt til å overklokke, så hovedkort til nesten 3,000 er litt bortkastet. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Tror jeg holder meg til dette oppsettet, men med den nye versjonen av kabinettet. Har ikke tenkt til å overklokke, så hovedkort til nesten 3,000 er litt bortkastet. Okay - gå for et Asus P6x58D-E hovedkort i stedet. Det støtter 1600Mhz ram. Jeg anbefaler deg virkelig HAF X over 932. Jeg kan ikke presisere hvor mye en gang. HAF 922, er også et bedre valg. Eller Define R3, eller Cooler master ATCS 840. Alle er mye bedre valg enn 932. Om du kjøper 932 må du forvente å måtte ta en "vårrengjøring" inne i PCen hver andre uke. Ellers er det ikke noe dårlig oppsett. Du kunne sett etter noe ram med litt strammere timings enn CL9 da dette er litt utdatert for tiden. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Om du kjøper 932 må du forvente å måtte ta en "vårrengjøring" inne i PCen hver andre uke. Ellers er det ikke noe dårlig oppsett. Du kunne sett etter noe ram med litt strammere timings enn CL9 da dette er litt utdatert for tiden. Jeg skal gå for det HAF X, som jeg nevnte Har du noen tips til ram? Er det bedre med lavere timing? rundt 7-8 ? Edit: Alternativ 1: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=120130 Alternativ 2: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590445 Edit: Hovedkortet du linket til støtter vel crossfire? Endret 20. august 2010 av Bjohansen Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Ja, lavere timings er bedre. Begge du linket til så bra ut, men Corsair trekker kanskje det lengste strået mtp stabilitet og kundeservice. Hovedkortet har 3 PCIE X16 slots, så du kan kjøre på med 3 kort om du vil Endret 20. august 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Fant en artikkel på hw.no angående minnebrikkene som jeg linket (begge typene sammenlignet med hverandre). Er det slik at brikkene ikke kjører på 1600mhz som default men må overklokkes? Hva er høyeste hastighet på ram ut av boksen? http://www.hardware.no/artikler/trekanalsminne_paa_pinebenken/66930/1 Endret 20. august 2010 av Bjohansen Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Jeg vil tro at det er 1066Mhz. Du må fikse resten i BIOS, men det er ikke den store utfordringen. Ang. det forige hovedkortet Gigabyte UDR3 rev2. så støtter det minne opptil 2200MHZ DDR3 Ikke 1333Mhz. Sjekk Gigabyte sine sider i stedet for det som står på produkt info. Endret 21. august 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 21. august 2010 Forfatter Del Skrevet 21. august 2010 (endret) Hvordan er ytelsen på en i7 930 sammenlignet med f.eks: AMD Phenom II X4 965 Black Edition AMD Phenom II X6 1055T AMD Phenom II X6 1090T Black Edition ? Har satt opp to stk. handlevogner. En hos komplett og en hos netshop. Det er ca. samme oppsett, men måtte endre minne og skjermkort hos netshop pga. jeg ikke fant samme som hos komplett. Har også gått for en 850W modulær PSU hos netshop, og det er fortsatt billigere enn komplett. Gikk for 850W pga. jeg er usikker på om 750W kan drive 2stk 5870. Har planer om å kjøpe et ekstra 5870 etterhvert. Ser det greit ut? Dominator minnebrikkene skal visstnok være lettere å klokke til 1600Mhz, så det er mulig å splitte handlevognen og kjøpe f.eks minne og skjermkort hos komplett. Endret 21. august 2010 av Bjohansen Lenke til kommentar
Meex Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Om du velger "i7 930", kan du heller kjøpe en "i7 950" til omtrent samme pris. snakk om 200 kr +/- https://www.ardata.no/ardata/default.asp?page=vare&ProdusentID=BX80601950 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå