Gå til innhold

Hvordan er mine rettigheter i forhold til lønn?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å jobbe på en butikk i nærmiljøet mitt. Skal jobbe her fram til jul ca., og så drar jeg for å studere. Jeg har derfor noen spørsmål om hva slags rettigheter jeg har mtp. lønn.

Butikken jeg jobber i har åpent til kl. 23 hver eneste dag, også søndag. Jeg jobber mye dagtid, men også noe kveld. Har ikke skrevet noe kontrakt enda, men har bare forhørt meg litt med de andre ansatte ang lønn. De sier at det ikke er noe lønnstillegg hverken på kvelden eller på søndag. Er dette lov? Jeg trodde kanskje det var regler rundt dette.

Søsteren min har tidligere jobbet i butikk og hun fikk forskjellige tillegg etter gitte klokkeslett (også hverdager) og i hvertfall 100% de få gangene de hadde søndagsåpent (juletider elns).

Hvilke regler/retningslinjer finnes, hvis det finnes noe i det hele tatt?

EDIT: Fant dette, men det står at medarbeider må være organisert i Handel og kontor og arbeidsgiver i HSH. Jeg er i hvertfall ikke medlem i Handel og kontor, men burde ikke arbeidsgiver følge tariffreglene allikevel? Der står det jo klart og tydelig om UB-tillegg og timelønn på 128,98 kr i timen for meg. Nå er jeg lovet 120 kr timen tror jeg.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er en del forskjellige, men lønna er stort sett den samme. Uansett, det er irrelevant, du har ikke krav på noe mer enn det du klarer å forhandle frem. Du kan "outsource" forhandlingen til fagforbundet, sett at arbeidsgiver gjør det samme til sitt arbeidsgiverforbund. Da får man tariffavtale og overenkomst, men det er mange arbeidsgivere som foretrekker å forhandle selv, og ha større individuell variasjon i lønna. På den måten kan man gi de krevende ansatte som har litt å forhandle med (jobber fulltid, mye erfaring, jobbet der "bestandig" etc.) mer, mens de som er erstattelige (deltidsansatte, studenter, ungdom osv.) en del mindre. Du sår fritt til å slutte i jobben om du ikke liker lønna, eller be sjefen om mer, men du har ikke krav på annet enn det du blir enig med sjefen om.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å være så veldig hard på mine krav/ønsker. Jeg prøver selvfølgelig å få en best mulig lønn, men jeg kommer til å skrive under på kontrakten nesten uansett. Jeg skal ikke jobbe der så veldig mange månedene at det gjør så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...