Gå til innhold

13-tommer til film, spill og musikk

pedsti

Anbefalte innlegg

Hei, ettersom jeg skal reise mye det neste året, kunne jeg tenkt meg en liten laptop til film, musikk og spill. Har sett litt på minipcene men synes de har for dårlig ytelse, og skjermen blir kanskje litt i minste laget. Samt jeg helst vil ha tastaturet i normalstørrelse (uten numpad). Har sett meg ut at en 13" kunne passet til mitt bruk. Noen som har noen tips, i prisklassen 6-8 tusen? Må være av godkvalitet, helst HD skjerm, med LED, og god batteritid, behøver ikke å klare de nyeste spillene på beste instilingene, men i brukbar kvalitet.

Endret av strix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Radeon HD5650,Core i5-450M,4GB RAM,500GB HDD,kamera,90 Wh batteri,BT,W7H

2-HP Pavilion dv3-4060 13,3" HD

Radeon HD5450,Core i5-450M,4GB RAM,640GB HDD,DVD±RW,kamera,BT,W7 Home

3.HP TouchSmart tm2-2090 12"HD Multi-touch

Radeon HD5450,Core i3-330UM,4GB RAM,320GB HDD,kamera,Bluetooth, W7 Hom

4.Apple MacBook Pro 13” med Office H&S

Apple MacBook Pro 13”MC374H/A + Microsoft Office 2008 for Mac (H&S Edition)

(uten office 9000,-)

Alternativ 1 er vell best ytelsesmessig, mens alt. 2 byr på litt mere lagringsplass. Alternativ 3. er vell svakeste maskinen, men tablet/touch funksjonene ser jeg på som meget attraktiv i busser og fly der plassen er liten. Samt gadgetfaktoren er høøøy!

MacBook er jeg ikke helt sikker på om jeg vil ha, men ser at den er en god kandidat med tanke på kvalitet. Spill er vell ikke det helt store under osx?

Skitongen, ser at du har funnet fram til samme maskin som meg. syk forskjell i pris hos forhandlerne! Ser at batteriet stikker ut på undersiden, noe jeg kan tenke meg er irriterende, samtidig som du får bedre airflow om du sitter med den på fanget. hmm, du får si i fra når du får den! :)

Endret av strix
Lenke til kommentar

1.Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Radeon HD5650,Core i5-450M,4GB RAM,500GB HDD,kamera,90 Wh batteri,BT,W7H

2-HP Pavilion dv3-4060 13,3" HD

Radeon HD5450,Core i5-450M,4GB RAM,640GB HDD,DVD±RW,kamera,BT,W7 Home

3.HP TouchSmart tm2-2090 12"HD Multi-touch

Radeon HD5450,Core i3-330UM,4GB RAM,320GB HDD,kamera,Bluetooth, W7 Hom

4.Apple MacBook Pro 13” med Office H&S

Apple MacBook Pro 13”MC374H/A + Microsoft Office 2008 for Mac (H&S Edition)

(uten office 9000,-)

Alternativ 1 er vell best ytelsesmessig, mens alt. 2 byr på litt mere lagringsplass. Alternativ 3. er vell svakeste maskinen, men tablet/touch funksjonene ser jeg på som meget attraktiv i busser og fly der plassen er liten. Samt gadgetfaktoren er høøøy!

MacBook er jeg ikke helt sikker på om jeg vil ha, men ser at den er en god kandidat med tanke på kvalitet. Spill er vell ikke det helt store under osx?

Skitongen, ser at du har funnet fram til samme maskin som meg. syk forskjell i pris hos forhandlerne! Ser at batteriet stikker ut på undersiden, noe jeg kan tenke meg er irriterende, samtidig som du får bedre airflow om du sitter med den på fanget. hmm, du får si i fra når du får den! :)

Til det bruk du skal ha det til, så tror jeg nok alternativ 1 både er den rimeligste og beste løsningen. Ser den muligens støyer noe, og blir litt varm, er også en god del flex i tastaturet hvilket ikke er så bra - men ytelsesmessig mest "bang for the buck", spesielt mht spill.

Alternativ 3, den tablet PCen, synes jeg enkelt og greit ikke er verdt pengene kontra de andre modellene.

Alternativ 2, DV3-4060, er meget solid (lik DM4) og ganske bra spec, men har en helt ubrukelig pekeplate (samme som på DM4 og en del andre HP modeller).

Selv hadde jeg helt mot MacBook Pro av disse alternativene, vurdere å kjøpe den selv i disse dager. Men jeg spiller ikke. Har du tenkt å spille en del så kan du nesten bare stryke det alternativ med en gang i mine øyne.

Lenke til kommentar

Du får langt bedre ytelse på ACERen kontra MacBooken, ja. På en CPU test vil jeg tippe at ACERen er opp mot 50% raskere. Den egner seg langt bedre til spill. I tillegg er den jo mye billigere. Dette synes jeg dog og gjenspeiler seg i byggekvaliteten på maskinen. Den er helt ordinær, litt "flimsy" skjermlokk, og som sagt flex i tastatur. Pekeplaten er ok, men langt fra så god som på MacBooken.

...om du tenker ytelse og spill her er ikke dette noe særlig å tenke videre på. ACERen slår MacBooken hands down...

...om du tenker byggekvalitet, brukervennlighet, stabilitet osv. så mener jeg du bør velge MacBooken... Les innlegg om Mac her

Endret av DandyAndy
Lenke til kommentar

Har 3820TG (med 9 cell batteri). Den er etter min mening både kjølig og stillegående, og jeg har hatt mange laptopper. Selv ved spilling er den stillegående sammenlignet med andre maskiner med tilsvarende komponenter.

Tastaturet er en vanesak, etter å ha brukt det en ukes tid er det helt greit og mye bedre enn førsteinntrykk og bilder tilsier.

Byggekvaliteten syns jeg er god i forhold til tykkelse.

Enig i at pekeplaten er litt liten, det hadde ikke vært noe problem å få plass til en større.

Kunne også ønsket at acer brukte en annen skjermleverandør enn AUO, da disse er i nedre del av kvalitetssjiktet. oppløsningen syns jeg dog er ideell for en 13.3" maskin.

Og høyttalerene duger ikke til så mye mer enn windowslyder osv, headsett anbefales om du skal spille/høre på musikk.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Husk at 9-cell-batteriet på 3820TG stikker ut omtrent 3 cm under maskina. 6-cell-varianten er flat og fin, men varer selvsagt ikke like lenge.

Hvordan synes du 9-cell-batteriet påvirker hvordan du bruker maskinen sånn på daglig basis? Vurderte selv 9-cell, men endte opp med 6-cell fordi jeg tenkte det kunne være litt ubehagelig å ha laptopen på f. eks fanget med det større batteriet.

Lenke til kommentar
Hvordan synes du 9-cell-batteriet påvirker hvordan du bruker maskinen sånn på daglig basis? Vurderte selv 9-cell, men endte opp med 6-cell fordi jeg tenkte det kunne være litt ubehagelig å ha laptopen på f. eks fanget med det større batteriet.

Fordeler og ulemper. Ulempen er at det ikke ser så pent ut. Det kan nok også være vanskelig å få stappa PC-en inn i noen trange PC-vesker (men det har jeg ikke prøvd). Fordelen er at det løfter PC-en opp fra bordet, noe som gir bedre luftflyt og potensielt bedre kjøling. Dette gjør også at det er mer behagelig å ha PC-en på fanget, siden kontaktflaten mellom PC-en og fanget er minimal. Så har du selvsagt fordelen med at batteriet varer 50% lenger enn 6-cell-varianten. Nå har jeg ikke lang erfaring med å bruke denne PC-en, ettersom jeg returnerte den på angrerett. Var veldig skuffa over skjermen. Venter på en Envy 14 med 1600x900 Radiance-skjerm...

Lenke til kommentar

Henter min 3820TG med 6 cellers batteri, 320gb HD og i5 450 prosessor på posten om litt. Skal gi tilbakemeldinger på hva jeg opplever hva batteritiden angår, og også tastatur.

Om du lurer på noe så bare spør, så kan jeg få sjekka dette for deg =)

Kevin

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar

Høres bra ut! Er vel egentlig i stadiet rett før jeg bestiller enn slik, dog 9-cells versjonen. Bare reflektere over om jeg egentlig trenger optisk drev :p

Hvordan er touchpaden? Er det egen knapp for å slå den av? Hadde en HP som hadde det, og klarer ikke å forstå hvorfor ikke alle produsentene har dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...