Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ny skole - veldig sjenert..

Anbefalte innlegg

Hei..

Begynte på ny skole på mandag. Kjenner ingen. Er veldig sjenert og egentlig veldig usosial.

For eksempel:

- Jeg vil alltid sitte bakerst i klasserommet (eller andre steder.)

- Hater å sitte foran. Dette fordi jeg er redd noen ser på meg (hvor stygg jeg er. hvor dum jeg ser ut). Alle kan se alt jeg gjør. Hater det.

- Tør ikke gå bort til noen. Er redd for hva de vil synes om meg. Tør ikke. Hvis noen snakker til meg svarer jeg, men der stopper det. Tør ikke snakke med de. Dette føler jeg spesielt gjelder jenter..

- Tør ikke rekke opp hånda. De andre kommer til å høre på hva jeg sier. Lytte til meg, og kanskje snu seg og se på meg. Redd for å bli sett på, redd for hva de syns om meg.

I dag skulle vi "fremføre" en liten oppgave på skolen. Jeg var som vanlig livredd for å gå opp for å fremføre. All oppmerksomheten til meg!!? Sånn er det alltid. Uansett hvor eller hva.

Jeg var vel egentlig slik på ungdomsskolen også. Hvis ikke jeg var veldig god venn med noen, var jeg sjenert. Spesielt jenter. Selv om jeg hadde snakket med de på facebook, skoleforum osv. Klarer ikke å si hei.. D

Det er vel dårlig selvtillit eller "selvsyn"?

Hm. er vel mer å si, men kommer ikke på mer akkurat nå.

Er det noen andre som har det som meg? Eller noen som kan gi meg noen råd?

- Gutt, 16 år (1 VGS), norsk

Endret av Potetbil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg. Det endte med at jeg ble kompis med guttene en etter en, også tok jeg jentene etterpå. Husk at de har det akkurat sånn som deg, de må også bli kjent med helt nye folk! Om det ikke går så bra, husk at det går mange hundre andre mennesker på skolen som kan være potensielle venner. Ikke vær redd for å feile, da er du bare dømt til å faktisk gjøre det! og gi beng i hva folk synes om deg :)

Det var omtrent slik jeg gjorde det da jeg startet på vgs, og jeg kan med hånden på hjertet si at de tre årene jeg fikk var de beste årene i livet mitt. Skulle gjerne ha hatt mer tid, men sånn er det bare. Kos deg med å bli kjent med folk, det er faktisk kjempegøy! :)

Lenke til kommentar

Ser litt av meg i deg her...

Jeg har sletet sosialt i 4 år nå. Det finnes egentlig ingen oppskrift for det unntatt det å ta initiativet selv. Bare gå bort til noen og kanskje gi noen komplimenter eller start en samtale. Hvis noen starter en samtale med deg (som de har gjort basert på første post), så ikke stopp der. Det er et veldig veldig viktig tidspunkt og bør ta til nytte!

Nå begynte jeg jo i 6. klasse med dette problemet (skal begynne i 10. klasse til torsdag), og det er vel nok litt annerledes på VGS, men noen punkt gjelder fortsatt. Ikke glem å ta i bruk samtaler som andre leder inn, og ikke vær redd for initiativet.

Siden du går på VGS er som regel valget av venner mye mer fritt enn på ungdomsskolen og barneskolen, og de fleste vil nå begynne å slutte å mobbe hverandre og slikt ettersom alle blir mer voksene i hodet.

Men... bare hopp i det! :)

Håper dette hjelper noe i hvert fall. Hater å se folk i sånne situasjoner som dette :/

----

Edit: Hva er dette? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1253481

Endret av RedEye2058
Lenke til kommentar

Startet på videregående i fjor. Startet på en skole der jeg ikke kjente noen. Var kanskje litt loner de første dagene, dette var pga at jeg ikke kjente noen som helst og at det ikke var sikkert at jeg skulle gå der resten av skoleåret.

Men etter at jeg fikk bedskjed om at jeg ikke kom inn på førstevalget mitt, så begynte jeg å starte samtaler med de andre i klassen. Vi satt som regel utenfor klasserommet i friminuttene og vi ble bare bedre og bedre kjent. Etterhvert ble vi en skikkelig sammensveisa gjeng.

Jeg startet først med å ta kontakt med jentene, det var fordi jeg fant ut at de er mye bedre å snakke med enn pubertale tenåringer (guttene var ikke så modne i klassen). Men etterhvert fant jeg ut at vi hadde ganske mye av de samme interessene og snakkinga gikk kjempebra :)

Kan si at jeg også var redd og nervøs første dagen, men det går over etter at du blir kjent med din nye klasse.

Edit:

Tror du skal være veldig uheldig hvis du havner i en klasse der du ikke finner en person som ikke har samme interesse som deg.

Edit2:

Skal starte på nytt igjen i morgen og der kjenner jeg 2 stykker fra den gamle klassen min. Men det skal bli gøy å utvide nettverket litt :)

Endret av mellers
Lenke til kommentar

Sier bare en ting. Blueprint Decoded av Tyler Durden og det vil forandre livet ditt. Lover at livet ditt blir %1000 (om ikke mer) BEDRE.

Du vil lage din egen identitet, din egen sans av hvem du er. Bygge opp en paramide av dine verdier samt hvordan folk skal reagerer rundt deg.

Og når du først ser de første 15 timene vil du bli ekstremt truffet, fordi han snakker om chodes, som deg. Og det er der alt forandrer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...