Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Maskinen starter ikke etter bytte av minne(50 kroner til den som løser dette!)

Anbefalte innlegg

Kjøpte nytt minne i dag , men maskinenen starter ikke dvs det kommer ikke sjermbilde, det kommer ingen pipelyder eller bluescreen, ser ikke bildet jeg har dette hovedkort http://www.dustinhom...5010314652.aspx

det gamle minnet var dette; http://www.dustinhom...5010335362.aspx?, det nye var dette : http://ps.no/ArtDtl....149&model=&salg=

har prøvd å kun bruke brikken jeg fikk fra ps men det hjalp ikke sad.gif hva er galt

Endret av Isvarmt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minne bør/skal monteres i par på det hovedkortet.

For å få den nye brikken til å fungere alene vil du kanskje måtte resette eller evt oppdatere bios.

Må muligens også resette bios for å få de gamle til å fungere

har prøvd både å resette og oppdatere, det som skjer når jeg setter i det nye er at sjermkort viften går for fullt i perioder omtrent hvert 6-7 sekund men får aldri no bildet...

takk for svar ;D

Lenke til kommentar

En typisk feil er at minnet ikke før riktig strøm pg.a det ikke autodetectes riktig, eller at gamle strøminstillinger for det forrige minnet står på fremdeles. Løsningen i slike tilfeller er da å sette instillingene for spenning på de gamle brikkene - og så bytte om.

-Stigma

Lenke til kommentar

En typisk feil er at minnet ikke før riktig strøm pg.a det ikke autodetectes riktig, eller at gamle strøminstillinger for det forrige minnet står på fremdeles. Løsningen i slike tilfeller er da å sette instillingene for spenning på de gamle brikkene - og så bytte om.

takk for svar, men det har jeg gjort og det hjalp desverre ikke :/

-Stigma

Lenke til kommentar

Har du sjekket at hovedkortet ditt støtter minnebrikkene du har valgt?

Hvis du har de gamle minnebrikkene nære deg kan du prøve om de virker, og så sjekke de nye, hvis ikke de virker, er det nok de nye minnebrikkene som er defekte

har prøvd de gamle og de funker som bare det, helt like speccs på ocz brikkene bare forskjellig merke, prøvde till og me ocz brikkene alene og de funket ikke, men det som er så merkelig er at maskinen ikke restarter, trodde det var vanlig ved defekte brikker?

Lenke til kommentar

Som Pastafarian sa så bør du ha 2 stk minne brikker på det hovedkortet. For det andre er ikke det OCZ 1333 MHz minnet med i det hele tatt i QVL listen til det hovedkortet ditt.

Du bør skifte fra OCZ til Kingston 1GB brikke KVR1333D3N9/1G eller Kingston 2GB brikke KVR1333D3N9/2G. Det minnet er med i QVL (Qualified Vendors List) over minne som er testet på det hovedkortet ditt. Eventuelt kan du prøve 1 GB brikke Corsair CMX1024-1333C9DHX. Aller helst bør du nok kjøpe 2 stk slik at du kan kjøre minnet i dual channel.

Ærlig talt skjønner jeg ikke hvorfor du kjøpte nytt minne, det Kingston minnet du hadde er også 1333 MHz og CL7. Du burde ha kjøpt 1 stk 1 GB brikke til av det Kingston minnet du hadde og ikke OCZ minne.

Lenke til kommentar

Som Pastafarian sa så bør du ha 2 stk minne brikker på det hovedkortet. For det andre er ikke det OCZ 1333 MHz minnet med i det hele tatt i QVL listen til det hovedkortet ditt.

Du bør skifte fra OCZ til Kingston 1GB brikke KVR1333D3N9/1G eller Kingston 2GB brikke KVR1333D3N9/2G. Det minnet er med i QVL (Qualified Vendors List) over minne som er testet på det hovedkortet ditt. Eventuelt kan du prøve 1 GB brikke Corsair CMX1024-1333C9DHX. Aller helst bør du nok kjøpe 2 stk slik at du kan kjøre minnet i dual channel.

Ærlig talt skjønner jeg ikke hvorfor du kjøpte nytt minne, det Kingston minnet du hadde er også 1333 MHz og CL7. Du burde ha kjøpt 1 stk 1 GB brikke til av det Kingston minnet du hadde og ikke OCZ minne.

Fordi om det ikke er opplistet i listen deres burde det jo fungere, og selfølgeøig skal det gå ann å starte en pc med kun en brikke ,så skjønner ikke dette altså, kjøpte ocz pga trengte det kjapt og de hadde det på lager ;D

Lenke til kommentar

Forsovidt enig med Isvarmt der. RAM er RAM i utgangspunktet. Ja - man vil ofte slippe slike problemer når man kjøper forhåndsgodkjennte brikker, men det er ikke pga. de andre på markedet er inkompatible - de følger alle samme standarder for interface. Grunnen er at ikke hovedkortleverandøren nødvendigvis kan gi støtte for automatisk detection av spenning og settings for alle mulige minnebrikker som er på markedet. Det er ytterst ytterst skjeldent at jeg har erfart en minnebrikke som ikke er defekt og totlat nekter å kjøre på et spesifikt hovedkort. Det er nesten alltid en løsning på det - dog det kan involvere litt knoting.

1 brikke er ihvertfall ingen problem sånn kompatabilitetsmessig. Om noe så er det ideelt - og når du har problmer bør du jobbe med en brikk om gangen som en tommelfingerregel. dualchannel er på ingen måte et krav for at noe skal fungere.

Det eneste jeg kan annbefale når du allerede har sjekket spenningen er dog å bruke de gamle brikkene dine for å teste å bruke forskjellige instillinger for å se om de kan boote på det. Eksempelvis prøve å sette opp alle instillingene manuellt (i henhold til hva de nye brikkene dine er spesifisert til), eller sette instillingene veldig lave (redusere frekvensen til minimum og spenning og timings som spesifikasjonene tilsier). Som regel er slike problemer relatert til feil i auto-detection på brikkene.

Det er også verdt å nevne at det ofte kan være verdt å oppdatere BIOS om det fines en nyere versjon. Nyere BIOS versjoner inneholder som regel et bedre "bibliotek" over instillinger som skal brukes med RAMbrikker, spesiellt når det gjelder minnebrikker som er nye og ikke nødvendigvis var skikkelig støtte for i de eldre versjonene.

Men ja, gitt at brikken ikke er flatt-ut defekt (teste i annen maskinfor å utelukke?), så bør den i utgangspunktet kunne kjøre på alle hovedkort som har riktig interface og støtter så store brikker (noe alle normale HK selvfølgleig gjør, dog ikke alle atom-hovedkort f.eks.) - så lenge brikken får riktige instillinger vel og merke, evt. satt manuellt.

Feilraten på RAMbrikker i forbruker-nivået har jeg dog hørt kan være så mye som et par prosent, noe som forsovidt kan stemme med egne erfaringer, så defekt brikke er jo ikke umulig. Som sagt kan du teste den i en annen maskin om du har muligheten for å være mer sikker.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...