knutsj Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hei. Jeg har lagt merke til en ulyd i bilen, men har ikke så mye peiling på bil selv, så jeg hadde satt pris på om noen her kunne fortelle meg hva det er for noe. (Og hvor kritisk det er...) Lyden begynner når farten faller under ca 30 km/t, og stopper når farten kommer over ca 40 km/t. Den høres ut som små slag "tok-tok-tok", med en slags dirring/vibrasjon mellom hvert slag. De kommer raskere jo større hastigheten er, og det kommer flere av dem per omdreining av hjulene. Hvis jeg bremser når lyden er der, blir lyden høyere og høres ut som en metallisk klang etterfulgt av noe som ligner på en metallfjær e.l. som har blitt slått så den vibrerer. Ved hvert slag kjenner jeg også et lite dytt i bremsepedalen (ikke kraftig i det hele tatt, men det er der), som blir sterkere jo saktere bilen går. Ellers så kan jeg nevne at det er en daewoo nubira 2003-modell. Håper noen her vet mer enn meg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Du kan nok isolere det til hva som roterer fra navet og ut. Forslag: - Løse hjulbolter. - Kast i bremseskive. - Et veldig dårlig hjullager (sjekk om det er slakk i hjulet, kl. 6 og 12). Jeg tviler på dette punktet, da det ville da vært andre symptomer. Sjekk først hjulboltene. Dersom de er skikkelig festet må du jekke opp hjulene ett og ett og prøve å rotere, samt sjekke for slakk. Endret 17. august 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå