NeEeO Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hei, har lyst til å bytte oprativsystem jeg har en Acer Aspire 5738ZG, Vista, 32-bit. Lurer på om vis jeg bytter til Linux vil jeg da kunne bytte til vista etter en stund? jeg har ingen CD...ingenting..mista alt. Takk, Darksite Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Veldig enkelt. Du kan gjøre noe som heter dual boot, dvs at du installerer to operativsystemer på samme maskin. Det er veldig enkelt, og flere distroer (hvertfall ubuntu, mint og opensuse) gir deg denne muligheten når du installerer. Note: Før du begynner bør du ta backup av all data du har lagret og defragmentere. Vit at windowspartisjoner fort blir litt kranglete hvis de resizes. En annen mulighet er enda enklere: ubuntu og dets søstre kommer med et program som heter wubi. Wubi tillater deg å installere ubuntu som et program i windows som velges ved boot. På den måten røres ikke Windowsinstallasjonen din i det hele tatt. Dette kan på den annen side gå noe utover ytelse, såvidt jeg har skjønt. Endret 17. august 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Dual boot med Ubuntu og Windows Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg vil anbefale wubi i ditt tilfelle. Hvis du sletter vista partisjonen så er det lite du kan gjøre utenom å kjøpe eller bruke piratprogramvare for å få vista igjen. Med wubi så er du trygg for sånne tabber Lenke til kommentar
JKJ Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg vil anbefale wubi i ditt tilfelle. Hvis du sletter vista partisjonen så er det lite du kan gjøre utenom å kjøpe eller bruke piratprogramvare for å få vista igjen. Med wubi så er du trygg for sånne tabber Står ikke Vista Keyen under maskinen din? I så tilfelle kan du vel laste ned en installasjons cd/dvd skrive inn koden under maskinen å få en lovlig Vista igjen. Ikke skyt meg dersom jeg tar feil Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Poenget mitt er det at med wubi så vil du slippe å gjøre tabber slik at man slipper å måtte reinstallere pc'en Lenke til kommentar
JKJ Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Poenget mitt er det at med wubi så vil du slippe å gjøre tabber slik at man slipper å måtte reinstallere pc'en Ser den, men poenget mitt var at du blir ikke kriminell dersom koden under pc'en fortsatt er mulig å tyde Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 hmmm..er litt redd for å gjøre dette, jeg har serial koden ja, men hvor finner jeg installasjons cd/dvd? jeg har jo ikke. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Drit i det og bruk WUBI http://wubi-installer.org/ Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 helt sikkre på at vis jeg installerer wubi trenger jeg ikke å avinstallere windows, helt sikker? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 hmmm..er litt redd for å gjøre dette, jeg har serial koden ja, men hvor finner jeg installasjons cd/dvd? jeg har jo ikke. Mange maskiner leveres med en mulighet for å lage en gjenopprettingsCD; sjekke dokumentasjonen du fikk med maskina di. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Ja det er jeg Wubi is Safe You keep Windows as it is, Wubi only adds an extra option to boot into Ubuntu. Wubi does not require you to modify the partitions of your PC, or to use a different bootloader, and does not install special drivers. It works just like any other application. Wubi is free of spyware and malware, and being open source, anyone can verify that. Endret 17. august 2010 av AlecTBM Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Neh, har ikke den. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg har wubi på min maskin, for å kunne bruke linux når jeg føler for det. Sitter vanligvis i Vista, siden jeg spiller en del. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Alle Acer maskiner (av nyere dato) har recovery partisjon, denne er det veldig viktig å ikke slette! Det som heldigvis er fint er at Acer også gir deg mulighet til å lage recovery plater, disse kan lages i 'Acer eRecovery manager', disse recovery platene gjennoppretter alt på maskinen sånn som den var da du kjøpte den, dette sletter dog alt på maskinen så ta backup. Disse platene ødelegger ikke recovery partisjonen, men akkurat nå husker jeg ikke om de gjennoppretter den heller. Uansett hva du gjør, ta backup(hvis du ikke bruker wubi) og brenn ut recovery plater eller gå inn på 'D:' partisjonen og kopier ut hele den filen som ligger der(dog dette er ikke like trygt som å brenne ut!) Lykke til med linux, jeg har ikke sett meg tilbake Edit: Skriveleifer Ps: Elkjøp(der jeg har denne erfaringen fra) kan hvis de har tid ofte brenne ut recovery plater til deg, jeg vet at Elkjøp Lørenskog vil gjøre det hvis de har tid og du er litt tolmodig med dem Endret 17. august 2010 av Nordmoen Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Lkjøp? hvor mye vil det koste da? Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hvis de har platene til din maskin så tror jeg de ville gjort det gratis, altså å brenne ut dvd-er. Hvis du vil at de skal kjøre recovery på maskinen din tar de 995 for recovery uten backup, med backup 1695 pluss lagringsmedium hvis du ikke har selv. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 recovery kan man vel gjøre selv, men hvor mye tar det for å brenne cdene, jeg har ikke noen cd. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hvis du spør hyggelig ville jeg anta de gjør det gratis, kan ikke garantere noe, men det ville jeg gjort for deg. Det viktigste er egentlig at de har platene til din maskin, men enkleste er jo å brenne ut selv hvis du ikke har slettet noen partisjoner. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Har Ubuntu nå , Må de virkelig ha CDENE Endret 17. august 2010 av Darksite Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå